Anmeldelsesdato:13-04-2004
Neve CampbellChloe Richards
Sam ShepardSheriff Jack Kolb
Noble WillinghamDeputy Shirl Cash
Amy SmartLiz Culpepper
Gil BellowsDr. Theodore Conway

Ikke værd at huske

Hukommelsestab er på mode. Først kom den sublime Memento som en slags forvarsel om alle de hukommelsesløse mennesker, der nu befolker lærredet, lige fra Evigt solskin i et pletfrit sind over glimrende thrillere som Manden uden navn og den rørende Kaurismäki-film Manden uden fortid til tvivlsomme eksperimenter som Gothika, Paycheck og nu også Blind Horizon.

Ingen spænding
Val Kilmer spiller Frank Kavanaugh, som i filmens første scene ligger bevidstløs med skudsår i en øde egn i Texas. Han bliver dog fundet og bragt til hospitalet, hvor den lokale sheriff (Sam Shepard) prøver at finde ud af hvem han er og hvorfor han er offer for en forbrydelse. Sygeplejersken Liz (Amy Smart) får et godt øje til ham, men snart dukker Franks tidligere kæreste Chloe (Neve Campbell) op. Imens plages af Frank af grufulde flash-backs fra den glemte fortid, og de overbeviser ham om, at præsidenten er i yderste fare. Men ingen vil lytte til hans vrøvlerier, og stakkels Val Kilmer må derfor selv forsøge at hindre den forestående katastrofe. Man behøver ikke at være specielt skarpsindig for at gennemskue hvordan det hele hænger sammen, og derved forsvinder det meste af spændingsmomentet. I stedet trættes man af de mange flash-backs, den teatralske musik og andre filmiske besynderligheder. Hvorfor har Frank f.eks. så travlt med at lytte gennem væggen til naboens nyhedsudsendelser, når han bor på et motelværelse, der med usvigelig sikkerhed er udstyret med eget fjernsyn?

Trættende skuespil
Det hjælper heller ikke, at Val Kilmer i hele filmen spiller som om han også har glemt hvorfor han er i den. Det meste af tiden går med at rynke brynene og se plaget ud, og det gør det noget nær uforståeligt hvad den søde og dejlige Amy Smart ser i ham. Sam Shepard er som altid glimrende, og i en mindre rolle som journalist ses den kriminelt lidt brugte Giancarlo Esposito, der trods et betydeligt og alsidigt talent og et nydeligt ydre aldrig er blevet noget stort navn. Andre mindre roller er besat af Leo Fitzpatrick og Faye Dunaway, en dunkel skikkelse, der optræder i nogle mystificerende flash-backs. Filmens er et udmærket bevis på at hukommelsestab ikke i sig selv er interessant. Film som Memento eller Evigt solskin i et pletfrit sind udforsker intelligent spørgsmål om personlig identitet og kærlighedens natur, men her får hukommelsestab-elementet snarere karakter af intetsigende effektjageri. Det der er mest sport i ved filmen er at prøve at spotte Steve-O i det ene sekund, han er på skærmen!

Ud over trailere består ekstramaterialet af disparate interviewbidder, der i det det store hele virker som om de er der for at give den notorisk besværlige Kilmer oprejsning. En del af de implicerede har travlt med at rose Kilmers indsats, hans indgående forberedelser til rollen etc., men da han afgjort leverer den dårligste præstation i filmen, er det svært at tillægge dem megen vægt.

The Amazing Spider-Man 217/4
Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4