Anmeldelsesdato:19-05-2004
Sigourney WeaverThe Warden
Jon VoightMr. Sir
Patricia ArquetteKissin' Kate Barlow
Tim Blake NelsonPendanski
Khleo ThomasZero

Cool Hand Luke Junior

Straffen er baseret på den prisbelønnede børneroman "Holes" skrevet af Louis Sachar, som desuden også selv har drejet manuskriptet. Historien handler om Stanley Yelnats, som er den fjerde i rækken af Stanley Yelnats (Yelnats er Stanley stavet bagfra). Allerede der har man en temmelig klar fornemmelse af, hvor tosset både hans familie og filmens gennemgående tone er.

Hele den pukkelryggede familie
Stanley d. IV, som er vores hovedperson (smukt og følsomt portrætteret af stjernefrøet Shia LaBeouf), bor i en lille lejlighed sammen med sin mor, sin skøre opfinder-far (i en kæk optræden af Henry Winkler) og sin bedstefar. Faren arbejder dag og nat på at opfinde et produkt til at fjerne ubehagelig skostank, men lader ikke til at have meget held med det. Ifølge bedstefaren er det takket være tipoldefaren Elya, der tilbage i hjemlandet trodsede en spåkones ønske, hvilket bragte en evig forbandelse ned over familien. Stanley d. IV tror selvfølgelig ikke på forbandelsen, men da han en dag kommer gående hen ad gaden og et par sportsstøvler falder ned i hovedet på ham, bliver han fejlagtigt dømt for at have stjålet dem og bliver som straf sendt til en arbejdslejr i 18 måneder. Der befinder han sig pludselig i den nådesløse vold af den griske inspektør, spillet af Sigourney Weaver og hendes frygtede opsynsmand Mr. Sir, effektfuldt fremført af Jon Voight. Der går ikke lang tid i den bagende sol, hvor drengene tilbringer med at grave dybe huller, før Stanley begynder at tænke tilbage på bedstefarens historier om Elya Yelnats og på forbandelsen.

Disney viser nosser
For første gang i ualmindelige tider, er det muligt at se en Disney-film, der ikke er blevet vendt og drejet og derefter dybstegt i sødladen og belærende pædagogisk pladdersentimentalitet om familieværdier og reelle samfundsdyder - og det i sig selv er nærved grund nok til at se filmen. Det er dog tydeligt at se, hvorfor Disney har valgt at filmatisere denne roman, for historien indeholder mange af livets sande værdier. Filmens altafgørende forskel ligger dog i, at denne ikke virker kunstigt fremstillet, som det er normalt er Disneys stil.
Det ses for eksempel ved at drengene i D-teltet, som er Stanleys værelseskammerater og historiens centrale personer, bliver præsenteret på en så naturtro måde, at man straks fatter sympati for staklerne. Endvidere, takket være Louis Sachars rolige, men selvsikre klimpren på alle de følelsesmæssige tangenter, føler man tilmed intenst med figurerne i gennem historiens videreudvikling. Det er specielt i scenerne mellem Stanley og hans ven, Zero (ligeledes smukt og følsomt portrætteret af Khleo Thomas) at ’violinerne’ larmer mest, og disse står som filmens absolutte højdepunkt. Et andet positivt aspekt ved filmen, er at samtlige karakterer også helt er strippet for de sædvanlige klicheer, der normalt præger børnefilm, men filmens mange følelsesmæssige nuancer er med til at få den ellers harmløse fortælling op på et højere niveau.

To på én gang - det går virkelig ikke!
Straffens eneste fejl består i dens problemer med at holde styr på filmens mange sideløbende historier. Historien om Stanley Yelnats familieforbandelse er nemlig en temmelig kompliceret én, og Louis Sachar har desperat kæmpet for at få det hele til overbevisende at hænge sammen. Desværre har han ikke været helt konsekvent nok til at slette nogle af historiens mindre vigtige sidefortællinger, og det resulterer i en, udover næsten to timers lang film, en smule forvirring, når de mange forskellige historier til sidst skal flettes sammen til én. Da har man nemlig allerede glemt mange af filmens utallige flashbacks og deres betydning for den overordnede historie. For fuldtud at kunne se det store perspektiv, er det nok nødvendigt at se filmen mere end én gang, og det taber den desværre point på. Orker man som de fleste ikke at gøre det, kan man i stedet for blot glæde sig over det helt fantastiske persongalleri og tage det med sig, når man forlader den støvede arbejdslejr.

Folkene bag filmen har bestemt ikke været nærige med ekstramaterialet. Ikke desto mindre fremstår det hele, trods et ellers anstændigt antal valgmuligheder på menuen, meget hurtigt som meningsløst fjol og omtrent ligeså mættende som en Big Mac, hvilket i sidste ende medfører en fortærende sult efter mere substantiel 'hjerneføde'.

Kort sagt er der de sædvanlige indholdsløse slettede scener, der ikke rigtig tjener noget andet formål end fyld, to korte featuretter, der kun tilnærmelsesvis ligner noget relevant information om filmen, dens skuespillere og samtlige af dens vigtige bagmænd. Desværre er de begge for korte (ca. 10 minutter lange) til for alvor at gøre et indtryk og fortælle os noget nyt og - tør vi håbe det - spændende om historien.

Har man ikke allerede slukket for DVD-maskinen, når man unægtelig til ekstramaterialets bundskraber, den såkaldte 'gag reel'. Sidder man med et spinkelt håb om at det har med sjove fraklips at gøre, bliver man grueligt skuffet. Den 100 sekunder(!) 'lange' pjattehjemmevideo fører ikke til andet end desperat hovedkradseri i håb om at kunne gennemskue, hvordan det dog fandt vej til DVD’en i stedet for skraldespanden.

Heldigvis er det muligt at finde et lille guldkorn i ekstramaterialet i form af musikvideoen "Dig It", hvor drengene fra D-teltet festligt nok synger filmens temasang.

Filmen disker desuden flot op med to kommentarspor, men heller ikke her skal man glæde sig for meget, for på det første spor, er det fire af drengene fra filmen der har fået lov til at ævle løs i nærved to timer, vel at mærke uden en 'voksen' til stede til at håndtere løjerne. Det indebærer at medmindre man selv er på samme alder med gutterne, kan man næppe tage del i morskaben, når de først folder sig ud i al deres nærved ubærlige veloplagthed.

Det andet kommentarspor er til stor lettelse værd at spidse ører til. Her hører vi fra instruktør Andrew Davis og manuskriptforfatter Louis Sachar. De to har til forskel fra drengene en masse på hjerte og som tilmed er interessant og har man ikke allerede i frustration kylet DVD’en tilbage i reolen eller til videobiksen endnu, kan man med ro i sindet spendere to timer på herrerne og i al hemmelighed ærgre sig over, at man ikke gik direkte til dette kommentarspor.

Indlg: