CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Om jag vänder mig om

Produktionsland:
Sverige

Produktionsår:
2003

Manuskript:
Björn Runge

Producere:
Clas Gunnarsson

Fotograf:
Ulf Brantås

Klipper:
Lena Dahlberg

Komponist:
Ulf Dageby

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(26 stemmer)

L�s ogs�...
Nyheder:
28-01-04:
Ondskaben Oscarnomineret og forgyldt med Guldbagger
 
Anmeldelser:
04-10-11:
Beyond
13-01-11:
Miss Kicki
24-11-06:
Mund mod mund
18-05-04:
Detaljer
22-10-02:
Livvagterne
25-07-01:
Anna
12-12-00:
Noll Tolerans
 
Artikler:
25-09-06:
CIFF06: Hovedkonkurrencen, dag 2
09-02-04:
Berlin '04: Bergman på dogme
10-11-00:
Pernilla August - Et kaos omkring sig
 


Hvis jeg vender mig om

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:108 minutter
Instruktør:Björn Runge
 
Premieredato:16-04-2004
Medvirkende:Som:
Pernilla AugustAgnes
Jakob EklundRikard
Magnus KrepperAnders
Marie RichardsonSofie
Leif AndréeMats
Ingvar HirdwallKnut
Se komplet creditliste her

Svensk livskulde
 
Overskriften snyder. Faktisk er der en del varme i Björn Runges tredobbelte skildring af hans egen generation, der omkring de 40 befinder sig lige der, hvor man både kan se startfeltet og målet i livet, men det er alligevel et hårdt og vindomsust punkt, som vores tre hovedpersoner er nået til. Er der tid og råd til at ombestemme sig, eller skal man bare indstille sig på tilværelsen, som den nu end har formet sig?


Copyright:
Camera Film
Den tavse læge
Hvis jeg vender mig om rummer tre historier, som sømløst flettes ind og ud af hinanden. De sætter hvert deres præg på filmen, både i stil og indhold. Stærkest og mest kompromisløs er historien om ægteparret Agnes (Pernilla August) og Rikard (Jakob Eklund), som lever godt og solidt af hans indtægt som læge. De har et stort hus, to gode biler og alligevel en tilværelse proppet med afsavn og mangler. Agnes har måttet opgive sit eget job, fordi Rikards arbejde betyder, at de konstant flytter rundt, og han gengælder hendes selvopofrelse ved at bruge nætterne hos elskerinden og pengene på nye biler. Vi kommer ind i filmen sidst på eftermiddagen, hvor han får at vide, at han alligevel ikke får et nyt, udfordrende job i Malmö – desværre for sent for huset er allerede solgt og tilværelsen rykket op. Det afslører han dog ikke for Agnes og de to sønner, og i stedet forbereder de sig på middagen om aftenen med et par af deres gode venner, hvor Rikard arbejder sammen med manden på hospitalet. Middagen bliver hurtigt en sand skeletfest, hvor den ene ubehagelige sandhed efter den anden vælter ud over selskabet – alt sammen forårsaget af Rikards komplet fraværende evne til at forholde sig til sin egen situation.

Gidseltagning
Sideløbende følger vi den næsten komiske beretning om Anita (Ann Petrén), som stadig ikke er kommet sig over skilsmissen fra manden. Han kom en dag hjem og meddelte, at han var blevet forelsket i sin fysioterapeut – og siden har Anitas liv hængt i laser. Hun modtager beroligende medicin, som hun fluks pusher videre i et lokalt parkeringshus, men en aften får hun ikke kontanter men en stødpistol som betaling, og så går turen fluks til hendes eget gamle hjem, hvor eksmanden nu bor med sin unge kærlighed. Anita bryder ind og tager parret som gidsler, indtil hun har fået talt ud om situationen. Historien holder smukt balancen i det tragi-komiske rum, hvor omfanget af Anitas vanvid aldrig står helt klart. Er hun villig til at slå eksmanden ihjel for selv at komme videre?


Copyright:
Camera Film
Murer på særopgave
Endelig rammer filmen en finulig, barok klangbund med historien om mureren Anders (Magnus Krepper), som forsøger at forsørge sin familie med sort arbejde på stribe, og som tror, at lykken er gjort, da han får en opgave hos et ældre ægtepar. Han vil blive fyrsteligt betalt, hvis han vil mure huset til, så de to mennesker aldrig mere kan komme ud. Efter datteren har forladt Sverige til fordel for et liv med hendes afrikanske mand i hans hjemland, har tilværelsen tabt sin betydning for de to, og de har gravet sig ned i en mental skyttegrav, hvor kun paranoiaen og fremmedhadet giver lidt livsnæring. Nu gider de ikke mere, og ifølge deres grundige, matematiske beregninger kan de holde et sted mellem seks og syv år i selskab med dåsebønner og halvautomatiske våben – blot Anders vil sørge for, at huset er sikkert forseglet.

Lidt for enhver smag
De tre historier stritter stilmæssigt i hver deres retning, og det er beundringsværdigt at se puslespillet gå så smukt op i klipningen, som det er sket her. Björn Runge bruger dynamikken mellem historierne til at holde publikums opmærksomhed i live uden at tære unødigt på kræfterne. Hver hård scene afløses af lidt lysere toner – uagtet om indholdet stadig fastholder fokus på den begyndende livsangst, som melder sig hos de fleste medvirkende. Og de har det hårdt, de stakler i Runges psykiske laboratorium. Alle er de låst fast i en situation, hvor skrækken for at fortsætte det valgte løbespor lammer deres beslutninger, men inderst inde ved de godt, at en direkte konfrontation er den eneste vej frem. For Agnes en konfrontation med hele den skjulte verden af bedrag og svig, som Rikard mere eller mindre ufrivilligt har konstrueret om som langsomt er ved at gå op for hende, for Anita en konfrontation med den mand, som efterlod hende handlingslammet med dags varsel flere år tidligere og endelig for Magnus en konfrontation med sig selv og hans opfattelse af, hvad omkostningen for at få det ideelle liv må være for ham og hans familie.

Modigt advarselsråb
Hvis jeg vender mig om er konstrueret som en fortælling fra eftermiddag til morgen – og det er ikke helt tilfældigt, at dens engelske titel er Daybreak. Vi følger vores tre handlingsgange i det samme halve døgn, og hvis man ser bort fra et lidt kluntet forsøg på at lade de tre spor flyde sammen hen mod slutningen, så er det utrolig givtigt for Runges overvejelser om livets natur at fordele dem ud på tre handlingstråde. At de er så væsensforskellige truer i perioder filmens samlede udtryk, og det må i sidste ende være op til den enkelte tilskuer, om man kan acceptere balancen mellem humor, absurditet og realisme, men filmens samlede udmelding står under alle omstændigheder som et stærkt og konsekvent advarselsråb fra Björn Runge til hans egen generation. Ikke prædikende og fuld af rigtige svar og meninger, men kløgtigt observerende og med en modig filmisk legesyge.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indl�g:

Seneste kommentarer: (1 i alt - L�s alle)
 
ForfatterIndl�g
søren
28-8-2010 23:13
Styggbra film, den svenske versjon av Polyester, kjærnefamiljens forfall.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Den lille pige og profeten23/6
Evolution [2015]23/6
Independence Day 2: Resurgence23/6
I Saw the Light23/6
Vulkanen Ixcanul23/6
Urmageren16/6
Now You See Me 216/6
Mapplethorpe: Look at the Pictures16/6
A Perfect Day16/6
Nattens dæmoner 29/6
Flere bio-anmeldelser
 
James White27/6
Zoolander 224/6
Himlen over Havana21/6
Steve Jobs20/6
The Danish Girl17/6
Kollektivet7/6
The Revenant6/6
The Big Short3/6
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken af disse herrer blev født først?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2016 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sథ Google