Anmeldelsesdato:08-06-2004
Tim RobbinsDave Boyle
Kevin BaconSean Devine
Laurence FishburneWhitey Powers
Marcia Gay HardenCeleste Boyle
Laura LinneyAnnabeth Markum

Flodens mørke vand

Der har altid været en sikker linie over Clint Eastwoods karriere som instruktør, men baseret på hans forrige samarbejde med manuskriptforfatteren Brian Helgeland, den klichéfylde krimi Blood Work, så lignede det unægtelig tid til pension for gamle Dirty Harry. Men makkerparret er nu tilbage med en ny filmatisering, denne gang af Dennis Lehanes ”Mystic River”, og her er helt andre boller på suppen. Mystic River står nemlig som en lysende klar perle i Eastwoods sene karriere og kan uden problemer måle sig med hans vellykkede variation over westerngenren i Unforgiven, der sikrede ham en Oscar.

Venskabets bratte endeligt
Denne gang er det kriminalfilmen, der får en kærlig overhaling. Opklaringsprocessen sidestilles med et stort, menneskeligt drama, og med et par af USAs mest intense stjerner i topform minder det om regulær luksus at begive sig ind i miljøet ved bredden af Mystic-floden ved Boston og nyde det tragiske drama, der udspiller sig der. Tilbage i barneårene var Jimmy (Sean Penn), Sean (Kevin Bacon) og Dave (Tim Robbins) uadskillelige venner, men en dag blev Dave samlet op af en (falsk) politimand og kørt bort. Det viste sig at være en pædofil, der nåede at få fire dage med Dave, inden den traumatiserede dreng slap fri og kom hjem. Vi springer frem i tiden, mange år frem i tiden. Dave har formået at stifte familie men er en knækket mand, der har fundet en spinkel gesims i livet, hvor han kan holde balancen. Mørket truer lige bag facaden, men med støtte fra hans kærlige kone (Marcia Gay Harden) lykkes det ham at holde dæmonerne på afstand.

Et mord
Jimmy har taget turen gennem livet på kanten af loven, har været en tur i spjældet, men nyder nu tilværelsen som områdets lokale undergrundskonge med en købmandsforretning som legal næringsvej, men stadig en masse venner i det miljø, han lagde bag sig, da han stiftede familie. Sean er den diametrale modsætning og er blevet politimand, og ingen af de tre tidligere venner ser hinanden udover de jævnlige høflighedsnik, der udveksles i det lille samfund. En nat kommer Dave hjem til konen indsmurt i blod og uden en rimelig forklaring på, hvad der er sket, og da Jimmys datter næste dag findes myrdet i en lokal park begynder de ellers så sikre bolværker i det lille samfund at give efter. Tydeligst er Jimmys totale sammenbrud, der hensætter ham i en handlingslammet tilstand af sorg, som han slet ikke kan forholde sig til, men mindst lige så stærk er den situation som Daves kone, Celeste, ender i. Hun føler sig bundet af en loyalitet overfor sin mand og afslører derfor intet om hans blodige tøj og dårlige forklaringer, men samtidig er hun kusine til Jimmys kone Annabeth (Laura Linney) og derfor tæt involveret i familiens hastige opløsning.

Sorg og hævn
Naturligvis mager det sig således, at den voksne Sean får ansvaret for sagen, og hans opklaring af mordet kører som en selvstændig handlingstråd, der fletter sig ind og ud af de to andre familier og deres problemer. Ofte er opklaringsarbejdet blot en katalysator for de hændelser, der flytter filmens handling fremad, men efter filmen er det personernes udvikling, der hænger ved, og det skyldes Eastwood og Helgelands meget flotte og rolige skildring af sorg og det, der kommer bagefter. For en mand som Jimmy må sorg efterfølges af hævn, men det er meget let at tage fejl, når rationaliteten er forsvundet ud af tårekanalerne.

Penn som priskandidat
Mystic River er vel nok årets mest velspillede, amerikanske film, men opmærksomheden samler sig om to personer. Sean Penn placerer Jimmy et fornemt sted mellem hårdhudet verdensmand og følsom far, hvor der både er plads til den modne eftertanke og voksne overbærenhed, men samtidig ufattelig kort til fortidens hårdhjertede og nådesløs kontante afregninger – og at overvære filmens sidste del, hvor Jimmy næsten modvilligt betragter sig selv begå alle de obligatoriske fejl i hævnens navn, er smerteligt både for ham og os, fordi han på det tidspunkt er blevet vores emotionelle holdepunkt i filmen. Vi føler med ham og hans tab, og det gør vi fortsat, selv om hans handlinger ikke længere kan forsvares. Tilsvarende overvældende, men langt mere indadvendt og kontrolleret, er Marcia Gay Harden i rollen som Daves kone. Et spinkelt menneske, der kommer til at bære på en ubærlig hemmelighed.

Mesterlig Eastwood
At det lykkes så fornemt for Mystic River at sætte dramaet i fokus og blot bruge detektivhistorien som drivmiddel er i høj grad Eastwoods indsats. Han har eminent styr over de små virkemidler og samtidig udviser han et flot blik for genrens traditioner. Vi er vidner til en klassisk kriminalhistorie – og i bund og grund også en småbanal en af slagsen – men den serveres som et overbevisende menneskeligt drama af fineste karat. At filmen så også er en af årets mest nedslående og triste skal man naturligvis have med i baghovedet, når man går ind og ser den – men det bør bestemt ikke skræmme nogen væk.

Ekstramaterialet rummer skuffende nok kun et enkelt "bag kameraet"-program, som lover at handle om processen med at overføre romanen til film, men i virkeligheden bare er lidt klip fra filmen og en stående hyldest til Clint Eastwood. Skuffende, skuffende.