Anmeldelsesdato:25-08-2004
Joaquin Phoenixori. stemme, Kenai
Jamie MortonKoda
Jeremy Suarezori. stemme, Koda
Niels OlsenRod
Rick Moranisori. stemme, Rutt

Bjørn og mand imellem

Disney har siden deres første animerede film tilbage i slutningen af 30’erne forsøgt at fortælle de gode historier. Om venskab, familie, kærlighed og alskens andre sande værdier. Med deres nyeste film Bjørnebrødre får vi fortalt en historie om en næsten voksen dreng, der får en velfortjent lærestreg og bliver en bedre mand af det. Budskabet er belærende og afsindigt politisk korrekt, men ulig andre tegnede film med hang til sentimentalitet og velmenende holdning, så er denne børnefilm ualmindelig morsom og hele den emsige moralprædiken værd.

Vred ung mand
Som en anden Klods Hans er lillebror Kenai den, de to store brødre hakker på. Han er også lidt af en bulderbasse og sørme om skarnsungen ikke bliver småfornærmet, da det viser sig, at han ved overgangen til voksenlivet til en vigtig ceremoni får skænket et totem - en slags amulet, der symboliserer åndelig vejledning - som han overhovedet ikke vil acceptere. Storebrødrene fik i deres tid ørnen (lederskab) og ulven (visdom) som totem. Han har fået bjørnen, der repræsenterer kærlighed. Men dét er ikke sejt nok til Kenai, så han bliver sur og kaster gaven fra sig. Og naturen viser sig kort tid efter at have ironisk sans. Kenai kommer i arrigskab i karambolage – med en bjørn – og ender med at se sin storebror Sitka ofre sig for at redde de to yngste brødre. Kenai vil have hævn, så han sætter efter bjørnen, dræber den og får derefter en ordentlig overhaling af naturen - han bliver forvandlet til en bjørn.

Da Kenai mødte Koda
Selvfølgelig bliver den unge mand fuldstændig panisk, da han vågner efter transformationen og ser sin anden storebror på krigstien. Denahi er ikke meget bedre end Kenai, han vil også have hævn over bjørnen, som han nu tror har dræbt begge hans brødre, men bjørne-Kenai når at stikke af, inden han mister livet. Bange og frustreret tøffer han nu afsted, uden at vide hvad han skal stille op. I en drøm erfarer han heldigvis, at der er en løsning på problemet, han skal finde bjerget, hvor lyset rammer jorden og tage sig en seriøs snak med ånderne. Men hvordan finder han bjerget? Værsgo til historiens kvikke nuttethed, miniput-bjørnen Koda.
Enhver god road-movie skal have mindst to personer der følges af. I Ice Age var det tre personligheder, der mundhuggedes mens de vandrende; i Find Nemo fik fiskefar Marvin en tosset makker som rejsekompagnon og her er det et lille og bedrevidende sludrechatol, der udgør vores hovedpersons følgesvend. Kenai lover at følge Koda til Laksefloden, hvis ynglingen ellers kan få ham ud af den fælde, han er havnet i. Koda hjælper, Kenai lyver. Dog viser det sig, at Laksefloden ligger lige ved siden ad bjerget, hvor lyset rammer jorden, så Koda får selskab, så længe han kan "holde det der nuttede bjørnehalløj på et minimum."

Morsom og honningsød familiefilm
Bjørnebrødre kan, som mange tegnefilm i dag, ses af både børn og voksne, selvom den henvender sig til det ungdommelige publikum. Humoren fylder meget i filmen, som nok ville have været en lille børnetand for honningsød, hvis den netop ikke var blevet udstyret med modvægte i form af dens rappe dialog, specielt mellem Kenai og Koda og de farverige biroller. Især er det to af filmens biroller - Rod og Stub, brødre for øvrigt - der render med meget af opmærksomheden. De udfører en perfekt 'pirat-Johnny Depp': de stjæler simpelthen hver eneste scene, de er med i. På dansk har Niels Olsen og Thomas Mørk lagt stemmer til de skønne dyr, der snakker med syngende jysk dialekt (i originalversionen er de canadiske), og på yppigste vis ligefrem løfter underholdningsniveauet – mesterligt!

Billedskøn b(j)ørneleksion
Men filmen adskiller sig ikke kun på grund af de nuttede morsomheder. Billedsiden fortjener også stor ros. De maleriske omgivelser kommer stærkt til udtryk med den flotte, organiske streg og varme farver. Man kan næsten lugte jorden, træerne og sneen, og Bjørnebrødre er et blændende eksempel på, at Disney stadig har noget at byde på med de traditionelt tegnede film, som de desværre langsomt er ved at opgive. Deres cirka 40. tegnefilm i rækken bryder muligvis ingen nye grænser indenfor animationsgenren, men den cementerer, at hamrende dygtigt håndværk aldrig bør svigtes.
Filmens endelige triumf ligger i den noget overraskende afslutning på fortællingen. En finale gamle Walt nok aldrig helt havde turde lave, men som passer til filmens økologisk korrekte standpunkt. Den skal selvfølgelig ikke afsløres her, men det er til filmens fordel, at mand og bjørn imellem finder hinanden - for hvad er et godt eventyr uden en lykkelig slutning?

For en gangs skyld er denne børnefilm også en virkelig børnevenlig dvd-udgivelse. Første menupunkt i bonuspakken hedder "Kodas fraklip" og består af sammenklippede tre minutter med 'falske fraklip'. Disney har simpelthen animeret nogle små fejltrin, som bjørnene der bøvser og prutter, Kenai, der falder, hvor han ikke skal og så videre. Ganske morsomt.

Næste menupunkt er også mægtigt underholdende – om end noget utraditionelt. Det er et kommentarspor – med elgene! Skuespillerne Dave Thomas og Rick Moranis, der lægger stemme til Tuke og Rutt (da. Stub og Rod) kommenterer filmen som deres fjollede figurer, og man skal derfor ikke forvente at blive klogere på selve filmen – ikke med bemærkninger som (da et stykke is falder af en gletscher) "hey, that's global warming". Det meste af filmen igennem diskuterer de enten, hvem af dem fortjener en pris for deres præstation eller også kommer de med gakkede udtalelser om laks, stuntbjørne, ishockey og amuletter fra diverse canadiske lufthavnsbutikker. Det siger sig selv, at denne 'grinemulighed' kun er for de dedikerede fans af filmen (der er danske undertekster), der er villige til at se den i selskab med to klovne. Jeg morede mig gevaldigt!

De to næste menupunkter er henholdsvis Phil Collins’ musikvideo "Look Through My Eyes" og "Bjørnebrødrespil". Herunder ligger der to forskellige muligheder. Det første er en lang række af lette puslespil (hvor man en knogle af gangen skal finde frem til et dyr) akkompagneret af enten (US version) D.B. Sweeneys eller danske Dejan Cukics stemme til støtte.
Det andet spil er mere en quiz, hvor man skal svare på en lang række spørgsmål om ens personlighed, for derefter at får udleveret sit totem. Jeg prøvede forskellige muligheder flere gange og opdagede, at det ikke bare et tilfældige resultater man får til sidst. Faktisk er det en ret interessant lille quiz, selv for de små.

Det efterfølgende indslag er næsten kun beregnet for de yngste. "Bjørnelegender" er fire gamle amerikanske sagn om bjørne og mennesker. De er nu meget søde, men noget overfladiske.

Næste menupunkt hedder "Jeremy og Foleyfolkene" og står ikke på coveret til dvd’en, men for både børn og voksne, der synes der er sjovt at få et kig bag kulisserne, er det værd at bruge et par minutter på. Unge Jeremy Suarez, der har lagt stemme til Koda i den amerikanske version, er med til at lave nogle af lydeffekterne til filmen. Et fint lille indslag som er dubbet til dansk.

Næste indslag er mere for de voksne, og derfor ikke dubbet, blot undertekstet. Her fortæller to af animatorerne om hvordan de udviklede filmens figurer. Det består derfor mest af en lang række af forskellige tegninger – kun for animationsnørder.

Det næstsidste menupunkt i ekstramaterialet er tre slettede scener, som først præsenteres af instruktørerne (med danske undertekster). De tre scener er dog ikke med dansk tale, men i deres svært tidligere og rå form er de interessante nok at få med.

Til sidst finder man to sange. Den første "Fishing song" er et alternativ til den sang, hvor alle bjørnene mødes og fester. Phil Collins præsenterer den og fortæller historien bag, mens dens anden sang "Transformation song" er optagelser fra dens indspilning.

Intet i bonusmaterialet er spændende nok til at man kan se det utallige gange, men dog et herligt sammensurium af musik, morskab, spil og sjov. Lidt for de store og lidt til de små. Ikke dårligt!