Anmeldelsesdato:07-09-2004
Tommy Lee JonesSamuel Jones
Eric SchweigChidin
Evan Rachel WoodLilly Gilkeson
Jenna BoydDot Gilkeson
Aaron EckhartBrake Baldwin

Da mor tog ud

Den amerikanske instruktør Ron Howard plejer at borge for en vis kvalitet. Selvom mange ikke var helt tilfredse med Et smukt sind er der en god portion håndværksmæssig ballast i den gamle skuespiller, når han sætter sig bag kameraet. Man når også lige at fornemme den i hans seneste The Missing, før historien glider af sporet og bliver 137 minutters ganske overflødig suppedas af politisk korrekthed og forudsigelige western-klichéer.

Tommy Lee Jones får det meste ud af lidt som halv indianer-far.
(Klik på billedet for stort format)

Latter og gråd
Cate Blanchett spiller Maggie, en mor til 2 piger på det 19. århundredes prærie ved grænsen til Mexico. Maggie forsørger sit afkom med kvæg og lidt sideløbende lægekunst. Sådan møder vi hende i åbningssekvensen, da hun befrier en gammel mexicansk kone fra hendes tandpine ved at trække hendes sidste tand ud. Den gamle kone vægrer sig ved tanken, for man må jo passe på sit udseende - her må der grines - men så skifter scenariet fra det fredsfyldte og hverdagskomiske. Maggies ældste datter Lilly (Evan Rachel Wood) bliver kidnappet af ondsindede indianere, der vil sælge hende som slave, og Maggies elsker/kæreste Brake bliver stegt over et sagte bål (og Aaron Eckhart får dermed kun 10 minutters lærredstid). Bu hu – sikke noget. Bliver alt nu godt igen? Mon ikke.

Far kommer hjem, mor tager ud
Maggie beslutter sig for at forfølge den forfærdelige Chidin og hans gemene bande, før de når til Mexico. Hun beslutter sig modvilligt til at modtage hjælp fra sin far Jones (Tommy Lee Jones). Han forlod sin datter og 'konverterede' til indianerlivets åndelighed, da Maggie var en lille pige. Maggie vil derfor slet ikke have noget med at gøre, men hendes mindste datter Dot synes jo sådan en morfar med fjer i hatten er nok så spændende, og hans tracker-evner gør ham uundværlig. Så er familien jo næsten samlet igen, og jagten kan sætte ind for fuldtalligheden. Vil du vædde med din bio-ledsager om udfaldet, skal du ikke tage chancer.

Den rørende Dot (Jenna Boyd) med mor Maggie (Cate Blanchett).
(Klik på billedet for stort format)

Familiefilm?
The Missing byder på momentvise brutale indslag, der har givet den strengeste 15-censur, men egentlig er det næsten en slags familiefilm, hvor de onde er onde og formentlig kun børnene synes, det er spændende. Den adskiller sig en smule fra den gængse western-genre ved at sætte mor i centrum, men ellers er der ikke meget nyt at fæstne sin interesse ved. Den politiske korrekthed er så overvældende og sløv, at det næsten bremser det banale plot. Hver gang den brutale bandeleder har været ond, som kun en apache kan være det – det ved vi jo helt tilbage fra vores Buddy Longway-tegneserier - skal der klippes til et hvidt medlem af banden, der tydeligvis heller ikke har tilbragt det meste af sin barndom på søndagsskole. Når Maggie har hjulpet en god indianer, de møder på deres vej, med sine lægelige evner, skal hun selvfølgelig også blive lidt skidt tilpas, så indianernes kendskab til ånderiget kan gengælde tjenesten. Vi skal megen forudsigelig tomgang igennem – det er nærmest en provokation, at Howard tager 2 timer og 17 minutter om en historie, der burde være blevet fortalt på 1 ½ time, hvis den i det hele taget skulle fortælles. Læg dertil, at balladen serveres så skrigende urealistisk. Maggie skyder så skarpt som en sherif, hendes 10-årige datter skal selvfølgelig med på røver-jagt, så vi kan vente på, også hun kommer i fare, og morfar, mor og datter kan selvfølgelig sagtens indhente og nedkæmpe trænede banditter. Dengang i western-genrens egen tid slugte vi gerne sådanne friheder – men i dag er det vel rimeligt at spørge om grunden til at genindspille dem.

Årets fuser
Ron Howard har en evne for at fortælle komplekse historier enkelt med fyndige billeder, så alle kan være med. Men måske netop derfor skulle han holde sig fra western-universet i forvejen banale set-up. For hans seksløber er ladet med det vådeste krudt i westerns mands minde, og The Missing er en god aspirant til årets fuser. Den fungerer ikke som thriller, den er for politisk korrekt til virke som drama og dens western-portræt er så fladt som prærien selv. Kun Tommy Lee Jones, der gør sit bedste for at underspille en karikeret type, er acceptabel; en rutinepræstation fra Cate Blanchett truer endnu engang den australske skuespillerindes integritet. Billedet stjæles i stedet af den frydefuldt charmerende Jenna Boyd som den 10-årige Dot, men selv hendes yndige, blonde lokker og modige mandshjerte kan ikke redde den pinlige familieudflugt.

(af -FAV)

Ekstramaterialet rummer lidt af alt det obligatoriske uden at man på noget tidspunkt føler sig overbevist. De slettede scener præsenteres uden yderligere introduktion, de kiksede fraklip virker decideret upassende og de annoncerede featuretter er faktisk bare et interview med Ron Howard, som er klippet op i fire selvstændige indslag. Det bedste er næsten de tre kortfilm, som Ron Howard har lavet i sine gymnasieår, der viser, at han har haft western-genren tæt på livet før. De rummer en værdi for de mest entusiastiske i fangruppen, men ellers savner man lidt mere medlevelse fra de medvirkende i filmen.