Anmeldelsesdato:15-09-2004
Tom Jensenda. stemme, Katten
Spencer BreslinConrad
Marius Jenischefskada. stemme, Conrad
Dakota FanningSally
Sophie Larsenda. stemme, Sally

Fy for Katten!

Den amerikanske forfatter Dr. Seuss er der ikke mange herhjemme, der har stiftet bekendtskab med - i bogform – men i USA er han fast inventar i ethvert børneværelses bogreol. I 2000 filmatiserede Ron Howard julehistorien Grinchen ("The Grinch Who Stole Christmas") med en veloplagt Jim Carrey i hovedrollen som den excentriske hovedperson. I denne Dr. Seuss-fortælling, baseret på "The Cat in the Hat", er en svært excentrisk figur også den centrale drivkraft og igen er det en anerkendt komisk skuespiller, der lægger krop og vanvid til den i forvejen farverige figur, men ulig Howards sukkernuttede lille film om tolerance, så er denne Seuss-film på ingen måde hyggelig eller rørende – nærmere det stik modsatte. Og det starter ellers lovende for Katten. Med de klassiske blå og røde farver i selv samme streg som bøgerne (Dr. Seuss skrev en fortsættelse året efter den første bog der udkom i 1957) åbner filmen med animerede logoer af filmselskaberne bag filmen, men allerede få minutter inde i historien begynder det at gå galt.

Hvis katte har ni liv, er denne kat-astrofe forhåbentlig undtagelsen til reglen!
Inden filmens amerikanske premiere var der nemlig tale om at lave en fortsættelse.
Bare det først sker, når Helvede er frosset til is!

Så afskyeligt Katten lugter....
Katten handler om en lille familie, to børn og deres mor. Hun arbejder hårdt som ejendomsmægler for den usympatiske Mr. Humberfloob og skal om aftenen holde et selskab for firmaet i hjemmet. Det er derfor vigtigt, at Conrad og Sally ikke griser dagligstuen til eller laver ballade, som den opfindsomme men noget ustyrlige og ansvarsløse Conrad ofte gør. Lillesøster Sally er derimod Conrads modsætning, hun er en stræbsom lille duks, der er tættere på et mavesår end et forkert skridt. Deres nabo Mr. Quinn har begge børn dog deres fælles hyr med. Han er en glat slange, der forsøger at smigre sig ind hos moderen, som heldigvis ikke er specielt varm på ham.
At der også med denne Seuss-fortælling er taget nogle kreative friheder med udbyggelsen af historien og dens figurer er helt acceptabelt, dog spoleres de gode intentioner, da Katten træder ind af døren. Her ligner han rent faktisk mere en kat end han ligner Grichen, ulig bogen, et fint træk fra produktionens side, men at vores pelsklædte 'ven' opfører sig helt anderledes anstrengende end i bogen og ligefrem kommer med platte vittigheder og generelt viser sig frem som en dårlig stand-up komiker med verbal diarré, er slet ikke sjovt. Det virker som om Mike Myers, i hovedrollen som Katten med hatten, blot har genbrugt alle de dårlige rester, han ikke fik fyret af i Austin Powers-filmene. Flere gange vrider man sig næsten af smerte over de pinagtige og fæle efterladenskaber.

O gru en katastrofe!
Til trods for at manuskriptforfatterne bag filmen og den debuterende instruktør Bo Welch tydeligvis har studeret bogen nøje, så er der ikke meget skæv magi og burlesk lune over filmen. I et forsøg på at kreere et Tim Burton-lignende univers (i stedet for at kopiere Howards nisseagtige Grinch-verden) med en pastelfarvet Edward Saksehånd-forstad (som Welch var chef-designer på i sin tid) og en Pee Wee Herman-gågade, fejler filmholdet helt og aldeles med deres kunstige kulisser, der mest af alt ligner grim plastik overtrukket med nogle skrigende farver. Og der er ikke megen børnevenlig komedie over Katten. Historien om de to forskellige børn, der hver især lærer at slappe lidt af og opføre sig lidt bedre rummer en udmærket morale, men det velmenende budskab drukner i overfloden af tyggegummistemning - smagen forsvinder hastigt og tilbage er en kedelig klæbrig masse.

Katten har lukket sine to små irriterende assistenter (læs: terrorister) ud af deres transportkasse - dette kan på flere måder betegnes som filmisk hærværk!

Føj
Den tidsmæssigt korte film synes umådelig langtrukken, fordi den forsøger både at være speciel med sit anderledes udseende, sjov ved hjælp af en underlig figur, der langsomt men sikkert splitter huset af og samtidig også lidt sød, fordi den handler om to søskende, der sammen må igennem et kaos af surrealiteter. Men de ucharmerende scenarier er kedelige og den lange række af svinestreger Katten laver begynder lynhurtigt at virke ensformige og uspændende. Man falder heller ikke på noget tidspunkt for figurerne. Børnene er ligegyldigt portrætteret og Mike Myers er ikke sjov. Hans uendelige referencer er for underlige og obskure (især for den unge målgruppe), og det virker næsten klamt, at Katten render rundt med to unge børn og får dem involveret i diverse situationer, de slet ikke har lyst til at befinde dem i. Det vil ligefrem kunne betegnes som børnemishandling at slæbe sine børn med ind og se denne film, men omvendt vil det være lige så synd for forældrene. Helt præcis er Katten en af de få film, hvorom man kan sige: uegnet for alle mennesker!

- bliver ikke anmeldt -

Indl�g: