Hal's store kærlighed
24-01-01:
High Fidelity

03-08-00:
NAC: Jack Black

16:9 Anamorphic WideScreen

Kommentarspor med Jack Black og Richard Linklater, kommentarspor med børneskuespillerne, "Hvad lærer man i School of Rock?", Jack Blacks tale til Led Zeppelin, musikvideo, Børnenes videodagbog, Jack Blacks MTV-videodagbog, trailer
The School of Rock

Varighed:105 minutter
Instruktør:Richard Linklater

Anmeldelsesdato:01-09-2004
Jack BlackDewey Finn
Mike WhiteNed Schneebly
Joan CusackRosalie Mullins
Sarah SilvermanPatty Di Marco
Joey Gaydos Jr.Zack
Miranda CosgroveSummer

Rock på skemaet

Som en dissonant fusion mellem Jimmy Rabbite, John Keating og Tenacious D. træder Jack Black ind på scenen i The School of Rock, der er ganske fornuftig som diskret kulisse omkring hans rablende gale musiker Dewey Finn, men knapt så interessant som selvstændig film. Faktisk er det en overvejende flad oplevelse, som den ellers altid så levende og dynamiske instruktør Richard Linklater har skruet sammen i hans første gennemført kommercielle studieproduktion.

Uden fremtid
Dewey Finn er musiker uden nævneværdig succes, og da han bliver smidt ud af det band, han selv var med til at starte, kort tid før den store 'Battle of the Bands'-konkurrence, må han i en fart finde en løsning, for Deweys liv er ikke komplet, før han har rocket og kæmpet for æren, musikken – og måske også lidt for fremtiden. Han føler sig nemlig som den eneste ægte musiker efter vennen og roommaten Ned Schneebly (Mike White, der også har skrevet manus) har droppet musikken og er blevet en overdreven pæn lærervikar med en bitchet kæreste, som sætter dagsordenen. Dewey får sat stolen for døren, men chancen viser sig, da han udgiver sig for at være vennen og får jobbet som vikar på en privatskole for overklasseunger.

Nye fremtidsplaner
Børnene er målrettede og naturligvis helt uden kærlighed – for i denne type film er det ikke muligt at have penge og være kærlig på samme tid – men Dewey er flintrende ligeglad, for han skal blot have dagene til at gå uden at den tantede skoleinspektør Mullins (Joan Cusack i en umorsom birolle) opdager svindelnummeret. En dag lytter han til klassen i musiklokalet, og så falder brikkerne hurtigt på plads. Ungerne har nemlig tilsammen de talenter, der skal til for at drive et rockband, og så går det ellers hurtigt med i det skjulte at få et band spillet sammen til Battle of the Bands. Ungerne er vilde med idéen, og filmen postulerer uden tøven, at de får meget mere ud af det særegne projektarbejde end mange bøger kunne lære dem.

Ingen nytænkning
Der er tænkt lige lovlig meget Døde poeters klub og The Commitments, da manuskriptet til The School of Rock blev skitseret, og det havde med garanti hjulpet filmen, hvis den ikke hang så uinspirerende i forgængernes fodspor. Godt nok er vinklen drejet fra det filmisk regelrette til komediens skæve optik, men det medfører desværre ikke noget afgørende nyt syn på alle de kendte klichéer om privatskoler, lærdom, disciplin og al anden djævelskab, der følger med opvæksten fra barn til voksen. De bliver udstillet og nedgjort, så Deweys uansvarlige taber kan tage hovedscenen og nyde det, der ret beset er et usmageligt onemanshow, hvor børnene kun er statister.

Tenacious D Light
Men nok om det, for filmen skal slet ikke tages så alvorligt – den glemmer det bare selv et par gange. Bedst er den, når den indser sin egen tomhed og isglatte overflade og f.eks. trumfer den traditionelle tudescene i slutningen med en gennemført plat sproglig fortalelse på Adam Sandler-niveau, og fin er den, når Jack Black får lov at gå linen ud med gummiansigt og spjættende attituder. Han har en indbygget galskab, der er fascinerende og gevaldigt underholdende, og man sidder efterhånden bare og venter på, at høre mere om den annoncerede Tenacious D-film baseret på Jack Black og Kyle Gass’ gale univers.
The School of Rock når aldrig i nærheden af inspirerende højder, hverken som komedie, udviklingshistorie eller musikalsk oplevelse, men måske har forventningerne været skruet for højt op, fordi det netop er Linklater, der har scoret checken for veludført automatpilot-arbejde, for skåret ind til benet fungerer filmen på sine egne præmisser – det er bare ikke nok for andre end Black-afficionados og privatskoleelever med rockstjerneambitioner.

Hvis tanken om Richard Linklater i spidsen for en ren studieproduktion har været en torn i øjet, så præsenteres en række formildende synspunkter blandt dvd-udgivelsens ekstramateriale.

Instruktøren har lagt stemme til et fornuftigt kommentarspor i selskab med Jack Black. De er ikke hysterisk morsomme, men derimod faktisk ganske interessante at se filmen i selskab med, for naturligvis er der ikke tale om rent samlebåndsarbejde for Linklater & Co. - snarere en behagelig pause fra de tematisk tungere independent-produktioner, han normalt beskæftiger sig med. Det andet kommentarspor på skiven rummer en række af børneskuespillernes slemt uinteressante betragtninger, der sjældent hæver sig over "Se, der er jeg"-bemærkninger. De har med garanti moret sig over det, men det er svært at forestille sig særligt mange andre gøre det.

Derudover er der et par glimrende videodagbøger, igen både fra Jack Black og børnene, samt Jack Blacks tiggergang til Led Zeppelin om at få lov til at bruge et af deres numre i filmen. Hvis man ikke var klar over det, så er Jack Black i sine lyseste øjeblikke tæt på genial, og han får rig lejlighed til at nærme sig den tilstand her.

Generelt er ekstramaterialet elegant sat op og dvd'en bestemt en fornøjelse at surfe rundt i - så alt i alt kan investeringen sagtens anbefales.