Anmeldelsesdato:20-10-2004
Stephen ReaDr. Newman
Robert Sean LeonardPeter
Stephen LangTravit
Peter EganDr. Truman
Rakie AyolaNurse Clayton

Den sidste rejse

Den tyske instruktør Roland Suso Richter har med The I Inside taget hul på en karriere i det amerikanske, men debuten er ikke forløbet helt efter planen. Ingen amerikanske distributører har udvist interesse for filmen, og derfor kommer den humpende ind på det europæiske marked, i biografen i enkelte sydeuropæiske lande, hvor dens noget svævende, metafysiske historie sikkert forventes at falde i bedre jord, her i Norden får vi den på dvd, og det er nok ganske passende. Men der er nu alligevel interessante ting at bemærke ved den lidt utraditionelle tidsrejsefortælling.

Hvem er jeg?
Simon Cable (Ryan Phillippe) vågner i en hospitalseng. Vi forstår, at han har ligget i koma i lang tid. Året er 2002, og han husker ingenting. Langsomt må han prøve at finde ud af, hvem han er og hvorfor han røg på hospitalet, men det bliver ikke lettere af, at han flere gange vender tilbage til en tidligere begivenhed, hvor han befinder sig på det samme hospital, blot 2 år tidligere. Således fanget i et grumt spil mellem to tidsplaner får Simon langsomt stykket historien sammen; en historie med en jaloux storebror (Robert Sean Leonard), en kone (Piper Perabo) og en elskerinde (Sarah Polley). Men hvordan de forskellige erindringsspor præcist skal kobles sammen, finder han først ud af, da det hele måske alligevel viser sig at være for sent.

På rejse i tiden
The I Inside lægger sig nydeligt op af de sidste års linde strøm af tidsrejse-mysterier, hvor vores hovedperson skal forsøge at finde hoved og hale i de ting, der sker omkring ham. The Butterfly Effect blev ganske godt modtaget af et publikum, der nød at følge Ashton Kutcher, mens han kæmpede for at styre tilværelsen på plads gennem tidsrejserne. I The I Inside styres tidsspringene anderledes hårdhændet for vores hovedperson, og det vil være synd at sige, at de kommer belejligt, når de pludselig melder deres ankomst.

Habil spænding
Lækkert produceret og egentlig ganske velspillet er det lidt ærgerligt, at The I Inside ikke gør et større indtryk. Måske flakker Ryan Phillippe bare for meget rundt i tidsplanerne, måske har det ikke nok betydning, når han gør det – og så hjælper slutningens noget bovlamme forsøg på at løfte plottet heller ikke på sagerne. Rimelig underholdning, hvis man ikke stiller for store forventninger – og lad os så komme videre fra den genre, som har formået at gå i stå på ganske få film.

Intet ekstramateriale.

The Amazing Spider-Man 217/4
Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4