Anmeldelsesdato:24-11-2004
Michael PittMatthew
Louis GarrelTheo
Eva GreenIsabelle
Robin RenucciThe Father
Anna ChancellorThe Mother

Drømmen om '68

Bernardo Bertolucci har i flere af sine film kredset om de kulturelle og politiske temaer, der fulgte i kølvandet på ungdomsoprøret i Paris 1968. Det er derfor ikke overraskende, at han lader handlingen i sin seneste film The Dreamers tage udgangspunkt i netop de begivenheder i maj '68, der ændrede en hel generations selvopfattelse.

Den evige trekant
Filmen følger amerikaneren Matthews oplevelser i foråret '68, hvor han netop er ankommet til Paris for at studere. Som ivrig filmentusiast bliver han hurtigt en del af miljøet omkring det franske Cinematek, hvor de franske nybølgeinstruktørers værker vises. Her møder han tvillingeparret Isabelle og Theo, der hurtigt bliver hans uadskillelige venner. Da tvillingeparrets forældre kort tid efter tager på en længere ferie, flytter Matthew ind i forældrenes hjem og bliver den tredje part i et grænseoverskridende trekantsdrama.

Incestuøse undertoner
Efter at Matthew (Michael Pitt) er flyttet ind bliver det hurtigt klart, at Isabelle (Eva Green) og Theo (Louis Garrel) lever i et noget aparte forhold med incestuøse undertoner, der langsomt bliver tydeligere gennem de lege og filmquizzer, som tvillingeparret udsætter hinanden for. Således tvinger Isabelle Theo til at masturbere for øjnene af Matthew og hende selv efter et forkert svar på et filmspørgsmål, og kort tid efter bliver også Matthew udfordret af Theo til at have sex med Isabelle, mens han selv ser på. På denne måde bliver de tre knyttet sammen i en mere og mere grænseoverskridende drømmeverden, mens virkelighedens ungdomsoprør optrappes på gaderne udenfor.

Symbolsk ungdomsoprør
Ligesom det var tilfældet i Bertoluccis anden Paris-film Sidste tango i Paris, viser filmen hvorledes den ydre verdens normer og love træder i baggrunden, mens en helt ny fordomsfri drømmeverden opstår i den lukkede forening mellem de tre unge elskende. Men ligesom fortryllelsen bliver hævet for parret i Sidste tango i Paris, er det heller ikke muligt for de tre unge mennesker i The Dreamers, at opretholde isolationen og drømmen brister, da virkeligheden trænger sig på.

Søgt historie
Selvom Bertolucci '68-fabel er til at følge et langt stykke hen ad vejen, er der for megen søgt intellektualisme over historien til at den kan bære. Således garneres den saftige historie med diverse lommefilosofiske overvejelser om de politiske og kulturelle temaer, der prægede tiden uden, at der skabes en forståelsesramme, som kan holde historien sammen. Heller ikke de mange henvisninger til andre film, primært af Jean-Luc Godard, er med til at løfte historien. De ender med at fremstå som tomme citater, der indimellem virker direkte forstyrrende. Hensigten med de mange indklippede nybølgefilmsekvenser kan muligvis forstås, som en understregning af den drømmeverden de tre befinder sig i, men da nybølgen netop er kendetegnet ved en filmæstetik, der taler til intellektet og ikke direkte til følelserne, bliver intentionen til lidt af en selvmodsigelse. På denne måde falder The Dreamers, fra at være en symbolsk fabel om "ånden fra '68", til at blive en rodet citatmosaik af fragmenter, der hverken virker vedkommende, eller på nogen måde sigende for en dybere forståelse af ungdommens årti.

Ukendt