Anmeldelsesdato:15-12-2004
Donald AndersenBrains, dk. stemme
Trine DyrholmLady Penelope, dk. stemme
Lars MikkelsenThe Hood, dk. stemme
Sebastian JessenAlan Tracy, dk. stemme
Alan HydeFermat, dk. stemme

Børnehelte

Hollywood er efterhånden blevet mestre i at modernisere gamle animationsserier fra tv, og vel at mærke modernisere al liv og charme ud af dem. Vi har set det med to Scooby-Doo-film, som godt nok har solgt billetter i stride strømme men også har solgt ud, vi så det med Rocky og Bullwinkle, der havde Oscarvinder Robert De Niro som skurk….og tænk, nu har endnu en modtager af den gyldne hædersbevisning kastet sig over disciplinen, for i Thunderbirds er det Gandhi himself, der skærer øjne og tjener kassen som superskurken The Hood, der egentlig ikke er særlig super.

En hjerne, et hjerte og en omgang muskler - den hellige treenighed, når Hollywood laver film.

Hvem kender dem?
I 60’erne kørte dukkeserien Thunderbirds i to sæsoner og har siden været genudsendt verden rundt, bare ikke i Danmark. Af uransagelige årsdager har man i live action-udgaven valgt at gøre de britiske agenter til amerikanere (det er jo dem, der redder verden nu om dage, ikke sandt?), de er uafhængige er regeringer og politiske mål og blot til rådighed så snart en katastrofe er under opsejling. Det er Star Trek-veteranen Jonathan Frakes, der har stået for instruktionen, og han placerer sig med stor sikkerhed stik mellem to stole i forsøget på at tilfredsstille både det lille fåtal, som rent faktisk har set originalserien, og alle dem, der ikke kender noget til den heltmodige familie af superhelte.

Invasion fra dybet
For det er nemlig i familiens skød, at Thunderbirds-begrebet er opstået. Den tidligere astronaut Jeff Tracy (Bill Paxton) har samlet sine sønner omkring den uegennyttige mission, og fra deres domicil på en afsidesliggende Stillehavsø driver de Thunderbirds-forretningen. De har hvert deres fantasifulde fartøj, som er en stor del af filmens identitet, og assistance fra gode gamle England i form af den pinke Lady Pemberton og hendes trofaste butler Parker. I stedet for at følge Thunderbirds i aktion – og det kunne også have været en noget renskuret oplevelse – så introduceres vi i stedet for skurken The Hood (don’t ask, ingen kan forklare navnet) som har et gevaldigt horn i siden på vores heltemodige familiefar. Sammen med sine få håndlangere indtager han Tracy-familiens skjulested så ubesværet, at man begynder at tvivle gevaldigt på deres egentlige evner, men the Hood er jo snu forstås, så han har fyret en raket af mod Tracyernes observations-station i det ydre rum, hvor en af sønnerne holder Jorden under opsyn. Straks tager hele holdet naturligvis afsted for at redde sønnike/brormand, og så kan The Hood som en forskruet Bond-babe stige op af vandet og indtage Thunderbirds-hovedkvarteret.

De egentlige helte kigger langt efter deres plads i historien.

Præcist sammensat trio
Men heldigvis er der et par potentielle helte tilbage på øen. Den yngste Tracy, sønnen Alan, er nemlig endnu ikke officielt optaget i teamet. Faktisk har han stuearrest, fordi nysgerrigheden på feriens første dag drev ham ind i et af de store og dyrebare fartøjer, men da han sammen med vennerne Fermat og Tin-Tin (som er en pige af den tilpas nuttet-men-stadig-kun-14-agtige slags) indser, hvad der er ved at ske, må han træde i karakter….og mon ikke, der er en ægte Thunderbird gemt i Alan? (Det er vist det, man kalder et retorisk spørgsmål, -red). Som trio udgør de et godt blend, Alan er den unge, fysisk adrætte knægt med heltepotentiale, Fermat er nørden, som naturligvis er en nødvendighed for at klare sig mellem alle de mange maskiner, og Tin-Tin er mulatpigen, der varmer op til både romance og mystik (hun er faktisk niece til The Hood).

Alle de andre
Thunderbirds glemmer på den måde helt sine heltemodige hovedpersoner og fokuserer direkte på børnenes behov. Der er nemlig stor popularitet i handlekraftige unger, som kan tackle selv de slemmeste skurke, og tro mig The Hood kan manipulere omgivelserne, så de gør lige hvad han tænker. Faktisk har amerikanerne indledt en regulær kulturinvasion med superagenter i børnestørrelse, og efter succes med tre Spy Kids-film og 2 Cody Banks-ditto, så er det vel svært at fortænke en forfatter med ondt i tegnedrengen at kigge efter lignende potentiale i Thunderbirds-serien. Med over 40 år fra originalserie til spillefilm må man regne med, at publikum er helt nyt i denne omgang. Måske kan gamle fans slæbe en efternøler eller et tidligt barnebarn med i biografen, men ellers bør man som producent forvente, at det er helt forfra. Derfor er det ikke nogen særlig god idé at lade de egentlige hovedpersoner hænge i vægtløs tilstand på en rumstation i stort set hele filmen – godt nok betyder det kun ganske få lønningsdage til en tung dreng som Bill Paxton, men det opvejer stadig ikke, at vi i stedet for en Thunderbirds-film har fået en beretning om den fortabte søn, hans venner og farmands pinke veninde fra London – og så naturligvis en Oscar-vinder, der ikke tjente noget nævneværdigt på sin seneste, seriøse film. Det er lige i underkanten, og man skal være i slemt bekneb for tomhjernet actionunderholdning til børnene for at slæbe dem med ind til Thunderbirds.

Dvd'en er en omfattende omgang, og da det med stor sandsynlighed er de færreste, som brænder tilstrækkelig meget for filmen til at investere i den, kunne det ligne overkill. Men ikke desto mindre, here we go....

Menusystemet er indrettet som de fem cockpits fra Thunderbird-familiens fartøjer. Hvis man vælger "dansk" som dvd-sprog får man hele skiven på dansk med synkronisering og tekstning af alt ekstramateriale. Det fortjener den ros for, selv om der tales med svær jysk dialekt i al synkronisering.

I hvert cockpit rummer den centrale konsol en af de faste dvd-muligheder: sprog, lyd, afspil film, ekstramateriale og scenevalg. Sidekonsollerne rummer desuden mulighed for et kort filmklip med det aktuelle fartøj samt en masse facts og småinterviews om den person i filmen, der flyver fartøjet. Menusystemet bliver på den måde også en let præsentation af de centrale familiemedlemmer i Thunderbird-familien.

Ekstramaterialet rummer en række forholdsvis korte featuretter om forskellige aspekter af arbejdet med filmen og dens personer. Der er noget om den store London-scene, hvor Thunderbird-fartøjerne skal lande ved Themsen, en kort snas om Tracyernes hemmelige ø, der er stort set ren computeranimation. Stuntarbejdet gennemgås også med fokus på kampscenen med Lady Penelopess butler Parker, og vi ser også mere til hendes lyserøde bil og hele universet omkring den britiske agent.

Endelig har instruktøren Jonathan Frakes lagt stemme til et kommentarspor, som uanset hvor ihærdigt han prøver ikke kan skjule, at filmen er mislykket. Især når man nu har Pixars De utrolige i biograferne til at bevise spændvidden i stort set den samme historie. De store fans, som ærgede sig over at måtte nøjes med den dansk synkroniserede version i biografen, kan glæde sig over adgang til originalversionen, men ellers så kan man roligt glemme Thunderbirds igen.

Indlg: