Run Fatboy Run
20-07-07:
Hot Fuzz
15-12-05:
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

2.35:1 Anamorphic Widescreen

Kommentarspor med Simon Pegg og Edgar Wright, slettede scener med kommentarer, fraklip, "The Man Who Would Be Shaun", featurette, Plotholes (X3), Flip Chart, SFX - before and after, Make-up tests, Funky Pete, fotogalleri, plakatdesigns,2000AD Strip: "There's Something About Mary", trailers
Shaun of the Dead

Anmeldt af:Nick Price
Genre:Komedie/Gyser
Varighed:99 minutter
Instruktør:Edgar Wright

Anmeldelsesdato:15-12-2004
Simon PeggShaun
Kate AshfieldLiz
Nick FrostEd
Lucy DavisDianne
Dylan MoranDavid
Nicola CunninghamMary

Det er bare dødsjovt…

De levende døde er ved at være overalt. Resident Evil, Dawn of the Dead, 28 Days Later, Netto. De er at finde her og der og over det hele, og nu har engelsk film også givet et bud på, hvordan zombie-genren skal tackles. Resultatet er en film fyldt til randen med tør, sort humor og en jævn distribution af levende døde. Shaun of the Dead er ikke en standard-zombiefilm, og netop det gør den interessant at se sammen med en håndfuld øl og et par gode venner.

London calling?
Shaun of the Dead er en meget engelsk film. Den er skrevet af hovedrolleindehaveren Simon Pegg og instruktøren Edgar Wright, som med filmen har gjort et ihærdigt forsøg på at skabe en meget stereotypisk London’sk film spækket til bristepunktet med personligheder af den slags, man typisk støder på i engelske komedieserier. Historien i filmen er, som det oftest er tilfældet i denne type film, nærmest tilfældig, og det interessante er samspillet mellem de levende og de komiske situationer, som de ender i. Men skal man ridse historien kort op, må det gøres på følgende måde: Shaun er en typisk ung, engelsk hængerøv, der har et kedeligt arbejde og hvis fornøjelse som oftest tager form af en tur ned på den lokale pub, The Winchester, sammen med kæresten Liz, hans uhyrligt dovne og fuldkommen ucharmerende ven Ed og Liz’ neurotiske vennepar Dianne og David. Sammen lever de i en by, hvis beboere allerede ved filmens start virker meget lidt levende. Shaun må snart indse, at den livsstil ikke passer Liz og efter en falleret årsdag og et mislykket restaurantbesøg, bliver han smidt på porten.
Shaun er naturligvis knust og tager ned på The Winchester sammen med Ed. Her drikker de sig voldsomt fra sans og samling, og næste morgen vågner de op til en verden, der er ganske forandret. På en eller anden uforklarlig måde, som det altid er tilfældet i disse film, er de døde begyndt at vandre igen, og selvom det tager lidt tid for Shaun og Ed at lægge mærke til det, så indser Shaun pludselig, at det her må være hans chance for at lægge sit liv om. Han skal bare lige redde Liz, sin mor og hele verden fra zombierne – nåja, og så måske lige få en fadøl og en pose flæskesvær nede på The Winchester.

Tørt og sjovt
Den ironiske distance, som filmen formår at tage til sit emne, er suppleret med en storslået tør og sort humor, som absolut er meget engelsk. Filmens handling forsøger, især i starten, at kommentere lidt på livet i storbyen og komme med lidt sociale kommentarer. Det er ikke noget, der kører hele filmen igennem, og det er nok ret heldigt, men det fungerer glimrende om end en kende underspillet. Filmen kaster adskillige kropsdele af respekt efter de tidligere film i genren, både gennem dialog, begivenheder og lokaliteter, og hvis man har set en god del af de mere klassiske zombiefilm, vil man mange steder sidde og grine over de lidt indforståede situationer.
Men måske er det også det største kritikpunkt, man kan finde om filmen. Som sådan er den glimrende og underholdende og morsom i sig selv, men den er meget engelsk, og man skal kunne forstå og værdsætte den slags humor for at kunne værdsætte filmen. Filmen skifter karakter af og til, og nogle gange kan det være svært at skelne mellem reel komik, ironi og melodrama. Der er hele tiden en svag tone af afstandstagen til filmens personer, og det gør det også svært at holde helt nok af dem. Det er et generelt problem for genren, naturligvis, fordi man lidt regner med, at de alle dør og derfor automatisk tager en smule afstand fra personerne, men det forstærkes på grund af ironien og den tørre humor. I sidste ende er det dog slet ikke nok til at få filmen til at falde fra hinanden eller blive kedelig, og Shaun of the Dead kan varmt anbefales til alle med en lille zombie i maven.

Umiddelbart ser DVD’en ud til at rumme en masse spændende sager, men en stor del af dem er småtterier, som dem fleste næppe vil få meget ud af. Lad os lige se på dem.

Der er det obligatoriske kommentarspor, som bliver fortalt af de to manuskriptforfattere. Det er i det store hele ret underholdende, og især deres pointeringer af de forskellige film-referencer, der er med i Shaun of the Dead, er skægge at følge med i. På den måde kan man se, hvor mange man selv kan identificere. Filmen bliver ikke bedre af den grund, men de to forfattere hygger sig tydeligvis med hinanden og får fyret en række sjove annekdoter af om filmen.

DVD’en rummer også et par mindre fragmenter, som giver en smule indsigt i, hvordan de forskellige speciel effects er lavet, ligesom der er en slags make-up-casting, hvor man kan nyde nogle af de fæle zombies, der er med i filmen.

En lille sær sag er 'Edgar & Simon’s Flip Chart', som er en pudsig lille strimmel med de to forfattere, der viser deres første ide til filmens manuskript frem på en planche – inden filmen er optaget. Det er et sjovt lille projekt, som dog i sidste ende er lidt intetsigende.

Mere interessante er en rulle med skrottede scener som kan ses med eller uden kommentarspor, to uklippede scener og tre sjove, animerede klip som udforsker tre af de mere åbenlyse plothuller i filmen. Det er en håndfuld hurtige kalorier, som ikke bidrager synderligt med indsigt i filmens tilblivelse, men som er sjove nok lige at se gennem en enkelt gang. I samme skuffe kan man finde en hel rulle med fraklip, som er relativt humoristiske men lige en tand for lange og repetitive.

Dertil kommer en featurette, som med standard marketing-finesse fortæller lidt om filmen, om skuespillerne og alt det andet, man allerede ved en masse om.