Anmeldelsesdato:10-12-2004
Sean Astin'Sam'
Dominic Monaghan'Merry'
Billy Boyd'Pippin'
Ian McKellenGandalf den Hvide
Viggo MortensenAragorn

Dvd’ernes herre

Julen de sidste tre år har ikke bare betydet gløgg, brunkager og bjældeklang. Den er også blevet højtid for Ringenes herre. Med den sidste dvd-ekstravaganza endeligt ude kan den tradition nu afrundes. Og hvilken afslutning! Den bedste film i trilogien bliver måske ikke bedre af nye scener, men de to skivers ekstramateriale er langt de mest gribende fortællinger om dengang Hollywood kom på besøg hos kiwierne.

Nye scener
Ringenes herre – Kongen vender tilbage - Extended dvd Edition varer knap fire timer og lægger dermed en time oveni biografversionen. Selvom der er mange fine, nye scener med, er det et godt eksempel på, at instruktører faktisk kan trimme deres historier ved at skære det overflødige væk. De 48 minutters forlængelse gør ikke Kongen vender tilbage til nogen bedre film, ligesom det var tilfældet med Ringenes herre - De to tårne - Special Extended Edition, for de fleste af scenerne er blot små uddybninger eller yderlige karakterportrætter af dem, vi efterhånden kender ganske godt fra de to første film – eller fra bøgerne, som man nu engang ikke kommer uden om at læse, hvis man vil have det hele med.

Saruman
Den væsentligste scene, som alle har ventet på og skreget og grædt over blev fjernet fra biografversionen – inklusiv Christopher Lee selv - er noget af en overraskelse. Vi snakker selvfølgelig om Sarumans fald. For dem der forventede at få samme krølle på afslutningen i Herredet som i Tolkiens udgave, venter der en slem skuffelse. Sarumans nederlag er nemlig overført til Isengaard, og selvom der venter en effektfuld og veludført lille sekvens til de glade dvd-ejere, må man nok indtage samme afstand til historien, som Jackson formåede, og konstatere, at Sarumans skæbne ikke passer særligt godt ind i 3’erens projekt.

Ikke blot fragmenter
Det er i øvrigt opsigtsvækkende, at de nye scener ikke blot er ekstra småting, man har smidt ind hist og her. Her er faktisk tale om små manusændringer i de oprindelige scener, der tager en ekstra lille omvej i den nye udgave, og som giver et fint indblik i, hvordan man laver film. Som for eksempel da Aragorn overbeviser fællesskabet om, at de må ride til den Sorte Port for at aflede Saurons opmærksomhed fra Frodo. Samtalen uddybes, og Aragorn griber Sarumans palantir og udfordrer Sauron til det endelige møde. På samme måde er også Denethor og Faramirs samtaler langt mere afrundede og giver et bedre indblik i fader/søn-opgøret og marskens ret så væsentlige forhold til ringen, der leder tilbage til Boromirs opførsel i etteren.

Overraskelse
En glædelig overraskelse finder vi i De dødes rige, hvor et stort projekt i Weta’s maraton-arbejde har fået lov at pryde historien. Aragorn får ikke lov at overbevise de døde så hurtigt og må med Gimli og Legolas flygte igennem tusinder af nedstyrtende kranier, der i sandhed er en typisk jackson’sk pupiludvidende oplevelse. Knapt så vellykket er en anden scene, som de fleste af os savnede grufuldt fra bogen, nemlig forhandlingerne med Saurons mund foran den Sorte port. Hvorfor er blandt andet forklaret af Jackson selv i ekstramaterialet. Filmholdets tidlige beslutning om at fortælle historien kronologisk i stedet for Tolkiens tidsforskudte kæmpeblokke, hvor man først skal følge Aragorns rejse, før Frodos skæbne afsløres, betyder, at det ikke virker særligt dramatisk, at Saurons mund viser Frodos brynje og påstår ham død, når vi øjeblikket før har set, at han i virkeligheden nærmer sig sit mål. Men for fans er det selvfølgelig alligevel svært at takke nej til illustrationer af de mindeværdige passager.

At skære ind til benet
Udvidelserne tæller mange flere, omkring 15 i alt, og indbefatter blandt andet en lille drikkekonkurrence mellem Gimli og Legolas, som er fornøjelig, men selvfølgelig betydningsløs. Kongen vender tilbage bliver ikke decideret en dårligere film af det mere drævende tempo i udvidelsen, men den illustrerer meget fint, hvordan Jackson og co. har arbejdet sig frem til deres mesterværk. At være en god historiefortæller – og særligt på film - handler nemlig ofte om at udelade og lade det bestående stå skarpere. Som Jackson selv har sagt: ”Så længe vi arbejder i Tolkiens ånd, kan vi sagtens lave om.” Ikke alene det har han opnået, han har også fået et stykke af sin egen med, som har beriget et af populærlitteraturens allerstørste værker.

Ekstramaterialets karakter er efterhånden velkendt, og det er den samme opbygning, der går igen på den sidste dvd-udgivelse. En ting skiller den dog ud, og det synes at være en mere gennemarbejdet kvalitet. Hvor de første to ofte blev en smule redundante, eller ligefrem blev rigeligt selvfede for alle der ikke er inkarnerede fans, hersker der på disse mange interviews med instruktør, cast, Tolkien-eksperter, Weta-folk, manuskriptforfattere og mange flere, en ro og afstand til projektet, der gør det så meget mere interessant at følge med på sidelinjen. Efter at have været igennem trilogiens 6 ekstra-dvd-skiver føler man sig næsten som et lille medlem af den store Ringenes herre-familie, der har megen blod, sved og tårer at dele ud af.

Det kan skyldes, at der simpelthen har været bedre tid til at udvælge og sammenklippe den enorme mængde b-rolls, der har foreligget efter optagelsernes afslutning, at man føler sig i bedre hænder end tidligere. Det kan også have noget at gøre med succesen, som allerede er fasttømret af både presse og publikum, og man derfor fornemmer, at reklametaler ikke længere er nødvendige. Til tider kan man således opdage små klip, der også viser bidder af den knapt så lyse side af tilblivelsen, som for eksempel en indigneret og skuffet Christopher Lee, efter det stod klart, at Saruman ikke ville komme med i biografversionen af Kongen vender tilbage.

Der kan dog ikke herske megen tvivl om, at den blå boks er årets julegave til alle, der har set Ringenes herre, eller er interesserede i ’filmmaking’. Jackson er så generøs med at løfte sløret for den daglige arbejdsgang og så uprætentiøs i sin tilgang til sit stof, at man faktisk får en lille klump i halsen med John Rhys-Davies, når han siger tak til alle for en oplevelse, der bygger på noget, man ikke længere finder i L.A. Der er mange flere gribende, sjove og særdeles vedkommende klip på den sidste udgivelse, som man til slut får samme forhold til som Jackson, da han skal instruere Elijah Wood i den uigenkaldeligt sidste scene, og bare bliver ved at tage den om, da han ligesom resten af holdet ikke nænner at slutte eventyret.