Anmeldt af:Erik Barkman Petersen
Instruktør:Walter Salles

Anmeldelsesdato:22-02-2005
Gael García BernalErnesto Guevara de la Serna
Rodrigo de la SernaAlberto Granado
Mía MaestroChichina Ferreyra

Portræt af ikonet som ung mand

Ernesto "Che" Guevaras livshistorie har det hele: Revolutionære idealer, blodig krig og alt for tidlig død. Saftigt filmstof, skulle man synes, men hidtil har der været langt mellem fiktions-værker om den latinamerikanske socialismes største ikon. Motorcykel Dagbog er et af de første, og den går forsigtigt og lidt baglæns til emnet. I stedet for den dramatiske historie om revolutions-krigeren Che Guevara får vi en overraskende løssluppen skildring af socialisten som ung mand.

En latinamerikansk odyssé
I 1952 sætter den 23-årige medicinstuderende Ernesto Guevara de la Serna sig for at udforske det latinamerikanske kontinent sammen med vennen Alberto Granado. Bevæbnet med en ramponeret motorcykel og en sparsom pengebeholdning kører de igennem hjemlandet Argentina og via Chile og Peru til Venezuela. Over snedækkede bjerge, frodige dale og knastørre ørkener rejser de, kun afbrudt af sammenstød med lokale 'senoritas', deres mænd og hinanden.

Road-movie eskapader
Så vidt, så godt. De første tre kvarter af Motorcykel Dagbog er præget af livlige road movie-eskapader, der ikke ligger milevidt fra hovedrolleindehaver Gael García Bernals ...Og din mor!. Formen er forbilledligt stram trods det episodiske plot, dialogen er vittig og de to hovedfigurer står godt til hinanden: Livsnyderen og gavtyven Granado over for en retskaffen, intens og uhelbredeligt ærlig Guevara.

På ydmyge gåben
Men Motorcykel Dagbog tager en brat drejning midtvejs, da parrets motorcykel endegyldigt mister pusten og Guevaras kæreste, Chichina, afbryder deres forhold per brev. På ydmyge gåben – og uden mindet om en køn kæreste at koncentrere sig om – får idealisten Guevara for alvor øjnene op for kontinentets fattigdom. Herfra afvikles både den latinamerikanske odyssé og filmen selv i et langt mere sobert tempo.

Pan-amerikansk romantik
I en række lidt akavede scener udspørger Guevara og Granado de lokale indianere om den brutale landsforvisning, de bliver udsat for af griske godsejere. På udflugter til smukke Inka-byer filosoferer venner over den pan-amerikanske indianerkulturs storhed. I ørkenen møder de hjemløse kommunistiske arbejdere, der er henvist til livsfarligt mine-arbejde. Nu og da skriver de floromvundne breve til dem derhjemme.

Guevaras indre revolutionær
Imens glider skildringen af de to mænds forhold til hinanden, kvinderne og livet i baggrunden. Fokus falder tungt på Guevaras spirende revolutionære sindelag: Han gribes af medfølelse med de mindrebemidlede omkring ham – og af kærlighed til hele det latin-amerikanske folk. Klimakset falder på den lange rejses destination, en spedalskhedskoloni i Amazonas, i form af en selvopofrende og temmelig umotiveret svømmetur: En revolutions-legende er født.

Smuk gang på stedet
Man kunne med nogen ret hævde, at instruktør Walter Salles (Central Station) i dele af filmens anden halvdel taber de kvaliteter af syne, der gør den første halvdel så god. Han har svært ved at formidle den privilegerede Guevaras chokerende møde med latinamerikas bagside på en vedkommende måde, og ofte bliver det kun til alvorstung gang på stedet. Men med svimlende smukke landskabsbilleder og ukrukket spil i alle roller er Salles’ film stærk – selv når den føles lang. Og som et unikt indblik i Che Guevaras vej fra ungdommelig idealisme til småfanatisk revolutions-kamp er Motorcykel Dagbog bestemt værd at se.

Af KCL

’Ekstramateriale’ er ikke helt det rigtige ord for den tilføjelse, distributøren har føjet til dvd-udaven af Walter Salles’ flotte film. Her er hverken kommentarspor, slettede scener eller ’bag-om- effekterne’. I stedet har man gjort noget, der meget gerne måtte danne præcedens på dvd-udgivelser, når det er muligt. Man har nemlig lagt en dokumentarfilm, der behandler filmen på sin egen måde, med i boksen.

Den italienske forfatter og journalist Gianni Miná fulgte instruktør, skuespillere og virkelighedens Alberto Granado med på rejsen, da filmen skulle optages. I stedet for de sædvanlige rygklapperier holdet imellem, er der kommet et lille selvstændigt værk ud af anstrengelserne, der sågar har været inviteret på festivalerne i Berlin og Sundance.

Travelling with Che Guevara skildrer med Minás egne ord ”en rejse i Granados erindring". Che Guevara rejsekammerat er måske blevet 81 og skal have hjælp til at komme op på den kopi af ’La Poderosa’, som skuespillerne Gael García Bernal og Rodrigo de la Serna i dokumentarens begyndelse symbolsk overrækker ham, men Granados skarpe mundtøj og lune livsgreb fejler skam intet. Granado var med Salles og resten af holdet under optagelserne, dels for at genopleve sit eget livs eventyr, dels for at agere manuskriptlignende støtte til instruktøren undervejs. Det kommer der både mange rørende og skægge situationer ud af.

’MiAl’ – Min Alberto, kaldte Che Guevara ham. Granado er lige så elskelig i dag, som dengang. 50 år efter den legendariske motorcykelodyssé tværs over det latinamerikanske kontinent får vi lov at følge Granado i sine egne fodspor. Iført sit evige smil og til tider den lille røde stjerne i hatten, snakker han både om rejsen, livet og filmen. I en scene er han næsten ved at overtage styringen, da han råber til instruktøren: ”Salles, den var god. Vi tager den!” Den gamle mand virker oprigtig og ganske upåvirket af de mange kameraer, der konstant følger hans mindste skridt. Miná skildrer det hele med lige dele nysgerrighed og behørig respekt. Og det er der kommet en varm og vidunderlig dokumentarfilm ud af. Et sted siger Granado: ”Mit liv har overgået mine drømme - og jeg har altid været en stor drømmer.” Travelling With Che Guevara dokumenterer det.

Indl�g: