Anmeldelsesdato:21-03-2005
Colin FirthMark Darcy
Hugh GrantDaniel Cleaver
Gemma JonesBridgets mor
Jim BroadbentBridgets far
Jacinda BarrettRebecca

Op og ned i Bridget-land

Bridget Jones er blevet en fiktiv livsstilsguru for unge kvinder, netop fordi hendes liv er præcis så kaotisk og umuligt at få til at gå op i den store ligning, som alle de trofaste læseres. Det er altid rart at have en at identificere sig med, en stille heltinde, som lider de samme kvaler og opfører sig tosset på samme fjollede, ulogiske facon, som man selv har lyst til. Det så Helen Fielding, da hun skrev den første dagbog for den kære Bridget og scorede kassen, og det så instruktøren Sharon Maguire med et mere nænsomt blik end mange bemærkede i den charmerende og elskelige filmatisering fra 2001, der havde Renée Zellweger i hovedrollen.

Nye tider
I Bridget Jones' Dagbog blev man forkælet med en veloplagt Zellweger (hun blev faktisk nomineret til en Oscar for den præstation) og de vel nok to mest eftersøgte filmungkarle i Storbritanien, Colin Firth og Hugh Grant. Nu har instruktøren Beeban Kidron overtaget rorpinden sammen med hele fire forskellige manuskriptforfattere, og det er ikke en god idé. Bridget Jones – på randen af fornuft er baseret på Helen Fieldings opfølger af samme navn, men trofaste fans skal indstille sig på, at Bridgets skriblerier har været en grundig tur gennem vridemaskinen på vej til lærredet. Hugh Grant-rollen Daniel Cleaver er tilbage på lige fod med Mark Darcy og væsentlige dele af romanens slutning er ændret markant. Det har nemlig været en bedre forretning at gentage den første films succesformel ned til mindste faktor end at tage chancen med romanens egentlige handling– og på den rent kommercielle plan skal Working Title og Miramax såmænd nok også blive godt tilfredse for den beslutning. Især fordi Hugh Grant er den eneste, som giver filmen et par friske pust af noget bedre.

Romantiske eventyr
Men forvandlingen går værst ud over Bridget. Vi griner og græder ikke længere med hende i hendes kvaler med at finde ud af, om det skal være stivstikkeren Mark Darcy eller charmetrolden Daniel Cleaver, der skal være manden i hendes liv. For godt nok traf hun den beslutning i den romantiske, snedækkede slutscene for to år siden ved at hoppe op i Darcys sikre arme, men der går ikke mange øjeblikke i denne omgang, før hun af et utålmodigt hold forfattere bliver tvunget ud i en parforholdskrise, som alene kommer til at hænge på hende skuldre. Bridget er nemlig mere hysterisk jaloux end nogensinde, og man efterlades derfor hurtigt med let hovedrysten, når hun piskes rundt i komiske falden-på-halen-optrin eller selvudleverende enetaler på de mest upassende steder. Hun beslutter sig for, at Mark Darcy ikke er den rette alligevel og kaster sig ud i et rent professionelt samarbejde med Cleaver om et rejseprogram, vel vidende at Weaver og hendes jumbotrusser fungerer som to modsat rettede magnetpoler, når de befinder sig i samme rum.

Den grimme steddatter
Hugh Grant scorer mange point på den sleske facon, som han er så god til, og Colin Firth er mere end nogensinde redningsplanken, når Bridget er svømmet ud på alt for dybt vand. Men to sympatiske førsteelskere gør desværre ingen god film, når alle insisterer på, at Bridget Jones blot skal være en enerverende plage for sine omgivelser. Hvor hun i den første film trods alt endte som prinsessen i eventyret, så forbliver hun her den grimme steddatter hele vejen igennem – og hvis Zellwegers naturlige udstråling er på nippet til at ødelægge dette, så skynder manuskriptet sig at indføre et makeup-uheld, en forbipasserende lastvogn og en vandpyt eller noget andet, der kan pille pynten af Bridget. Så hvis man formår at se udover den blinde forelskelse i alt, der på nogen måde relaterer til Bridget Jones-universet – og det skal såmænd nok knibe gevaldigt, fænomenets omfang taget i betragtning – så sidder vi tilbage med en ret uinspireret og kun periodisk underholdende komedie uden en hovedperson at holde med. Og det var med garanti ikke grundtanken, da Helen Fielding satte sig ved skrivemaskinen i sin tid.

Ekstramaterialet er fordelt i tre kapitler, ét for hver af de tre centrale personer i filmen. Der er nu ikke nogen større sammenhæng at spore, når man klikker sig rundt i det varierede, men også overskuelige ekstramateriale.

Mest fremtrædende er den scene fra bogen, hvor Bridget Jones interviewer skuespilleren Colin Firth. Der havde været mange spekulationer omkring, hvordan filmholdet ville klare den udfordring, når Colin Firth selv medvirker i filmen i rollen som Mark Darcy, men for god ordens skyld, så optog de scenen en aften efter dagens optagelser, og den er selvfølgelig et must. Kommentarsporet med instruktøren Beeban Kidron afslører en begejstret instruktør og det skal nok vække jubel hos de mest trofaste fans.

Indslaget med slettede scener er godt præsenteret og rummer en ret lang og vellavet scene fra filmens midterdel, som blev klippet ud på grund af dens noget dystre tone. Godt at have den med her. Ellers rummer ekstramaterialet primært 5 minutters bag kameraet-klip, som er sjovt for dem, der skal have det hele med - samt en quiz for de tvivlere, der ikke helt har fundet ud af, om de er til Daniel Cleaver eller Mark Darcy.

Indl�g: