Anmeldelsesdato:12-04-2005
Angelina JolieOlympias
Val KilmerPhilip
Anthony HopkinsPtolemaios
Jared LetoHephaistion
Rosario DawsonRoxane

One King to Rule Them All

Vi er for længst nået dertil, hvor alle advarselslamper lyser 'tro ikke på alt, du ser', når der er en Oliver Stone-film i fremviseren. Alle har en mening om den amerikanske instruktør bag de mange konspirationsteoretiske kameraføringer og i øvrigt absolut holdbare filmhåndværk som f.eks. Platoon, Født den 4. juli og The Doors. Efter en dokumentarudflugt med Fidel Castro samt nyligt afdøde Yasser Arafat er han tilbage med mere portrætstof. Men denne gang er det mest overraskende faktisk, at det er ret lidt opsigtsvækkende røre i skildringen af den makedonske hærfører Alexander, der erobrede det meste af sin tids verden. Med mindre – selvfølgelig – at man ligesom grækerne lader sig ophidse af, at manden formentlig var biseksuel.

Historietime
Hvor Troja til overmåde var vulgær i hele sit udtryk, er det en langt mere tør og akademisk Oliver Stone, der fortæller Alexander. Instruktøren kaster sig ud i det, ingen har turdet før – andre end Robert Rossen i 1956, hvilket han ikke fik meget ros for – at lave filmen om den legendariske Alexander den Store, der med omkring 70 slag – og ikke et enkelt tabt – tilbagelagde 35.000 kilometer indenfor 8 år og skabte sit imperium af Persien, Egypten og Indien omkring år 300 fvt. Det rummer et gran af samme illusoriske iver at ville filmatisere det, men Stone, der selv har læst græsk mytologi ved universitetet, besinder sig og tager professorens briller på. I tre små timer forsøger han ihærdigt som historieterapeut at komme ind under huden på manden og legenden Alexander. Det er et hæderligt og oprigtigt godt forsøg af Stone. Og sjældent mislykkes noget så flot.

Alexander the Straight?
Stone indleder med en hilsen til Citizen Kane, der lod en snekugle trille ud af hånden på hovedpersonen med den sidste udånding: "Rosebud". Alexander lader ligeledes nøglen til sit livs kærlighed falde, da feberen overmander ham på sygelejet. Ringen er en gave fra barndomsvennen og hærlederen Hephaistion (Jared Leto), som Alexander tydeligt nok i Stones filmatisering har mere end et venskabeligt forhold til. Det starter helt fra drengeårenes brydekampe i det 'dengang'- skulle man nok tilføje - frisindede Grækenland. I dag har en gruppe af græske advokater truet Warner Brothers med at lægge sag an, hvis ikke det i rulleteksterne gør opmærksom på, at filmen er ren fiktion. Selvfølgelig "Ikke fordi, vi har noget imod bøsser. Men fordi studiet skylder at fortælle, at filmen er det rene opdigt", som advokaterne selv formulerer det.

Freud på overarbejde
Og herregud, Alexanders homoseksuelle side er faktisk det mest kontroversielle, Stone kommer med i denne omgang. Og det overskygges tilmed af forholdet til moren. Olympias spilles til grænsen og et stykke over af Angelina Jolie (Tomb Raider-filmene). Hendes østeuropæiske accent klinger et sted imellem Dracula og Tom Hanks' forsøg i The Terminal, og hun formår således, ikke på den mest elegante måde, at stjæle en god bid af opmærksomheden. Freud ville komme på overarbejde med sine Ødipus-teorier, når hun som sine egne kæledyrsslanger snor sig rundt i sindet på sin søn, hvor hun lægger sine æg af ideer om, at der må skrides til handling, hvis Alexander skal opnå tronfølgen. For det er ikke just kærlighedsguden Eros, der har haft mest at sige, da Alexander blev undfanget med den enøjede og drikfældige Kong Philip, som Val Kilmer tager sig bragende af. "Ud af mit skød kom min hævner" skriger hun til ham og får travlt med at opfostre Alexander i det billede: "Min lille Achilleus", besnærer hun sønnen. Og Alexander sover da også med beretningen om Troja under hovedpuden helt til han dør som 32-årig. Moderbindingen kan derfor ikke komme som nogen overraskelse, heller ikke da Alexander tager en af sine kontroversielle beslutninger, som er med til at splitte hans politiske bagland, og i stedet for en af sit lands egne kvinder ægter den simple barbarpige Roxane (Rosario Dawson), som har en slående lighed med mor. Slangearmbåndet i den obligatoriske brudeseng-scene skulle vist udrydde den sidste tvivler.

Sværd og sandaler – og Oscar?
Men Alexander var jo meget mere end mors Ødipus-dreng med blonde lokker og seksuel orientering i begge retninger. Han er også den største militærstrateg - formentlig nogensinde. Derfor er der selvfølgelig også scenerne til dem, der kun går i biografen for at sammenligne sværdsvingerierne med Troja, Gladiator og Ringenes herre. Man kan ikke sige, at Stone skuffer de forventningsfulde. Colin Farrell spiller tæt op ad Oscar-potentiale og tilbage er blot spørgsmålet, om instruktøren giver ham 'statuette-øjeblikke' nok. Et godt bud er brandtalen til sin talmæssigt stærkt underlegne hær lige før det historiske slag mod perserne, hvor Alexander sikrer sig Babylon. Kong Alexander pep-talker sine mænd med ideen om, at de modsat slaver og lejesoldaterne på den anden side, er frie mænd. Og de kan vinde, fordi de kæmper for friheden. Det er også imponerende, når blod og lemmer spredes ud over ørkenen i et bragende sammenstød, der er indfanget af fotograf Rodrigo Prieto (Frida, Love is a Bitch) og hans flyvende kameraer fra samme perspektiv som ørnen, der svæver over slagmarken. Samme udsøgte overblik synes den blodoversølede Alexander også at besidde, selvom hans position altid er forrest i geleddet - med hævet sværd og et "For a new world" malet i øjnene.

One King to rule them All
Man kan sagtens begå den anakronistiske, ret så søgte og derudover fristende fejltagelse at sammenligne Alexander med nutidens Geroge W. Bush, og selvom Stone i et interview med Politiken for nylig har afvist forsøgene, kunne han selvfølgelig ikke dy sig og sagde også, hvad man nok skal passe på med at tage for bogstaveligt. "Men hvem ved, om historien vil se tilbage på Bush som en stor leder?" Noget af den samme ironi bruger Stone også i portrætteringen af Alexander. Og det er med til at gøre portrættet af ham troværdigt. Alexander er ikke et pompøst heltekvad, men snarere en tragedie om en mand, der havde en ambition om at 'befri' verden ved at besejre og samle den. Hans godhed overfor sine overvundne fjender og hans manglende troskab overfor Aristoteles' lære om grækerne som et kulturelt overlegent folkefærd, bragte ham også til fald. Det er den tilbageskuende krigsfælle Ptolemaios (Anthony Hopkins), der fortæller os historien om Alexander, og det er er netop typisk for Stone, at han til sidst lader ham rive alle de store illusioner, filmen har brugt timer på at opbygge, ned igen. "Ingen troede på hans drømme", siger han til slut. Men de fulgte ham, fordi få troede og brændte for sin sag som Alexander. Hvor heroisk det så måtte være, lader Stone stå tilbage til sit publikum.

En flot fiasko
Det er slående, at der stadig er noget uforløst over mange af filmens biroller, selvom Stone bruger næsten 3 episke timer på sin historie. Det er også slående, at filmen er sært anonym, selvom statistopbud og production design endnu engang presser Hollywoodkedlerne til det ypperste. Kun i en flot hulescene, hvor Philip gennemgår den græske mytologi for sin søn, samt ved slutopgøret i Indiens skove, hvor Alexanders hest i slowmotion stejler foran en elefant i samme position, ser man noget af det visuelle særpræg, man ved Oliver Stone mestrer. Og straks bliver man også klar over, hvad der manglede i resten af filmen. Man indlever sig aldrig i Alexander, som man så gerne ville. Man synes heller ikke, man bliver belønnet nok for sin flittige lytten til de lange dialoger. I stedet føler man sig efterladt et stykke fra at have lært Alexander, hans verden og hans visioner at kende. Men også glad for at man, ligesom Stone, gjorde forsøget. For det er en af årets flotteste fejlede forsøg - og så meget mere desto ærgerligt, at Baz Luhrmann aldrig kom i gang med sit.

2-disc Edition - (fås også i standardudgave)

Den første 'making-of' på skiven er fra den sædvanlige rodeskuffe med filmklip og selvrosende crew, der fortæller om, hvilken ’once in af lifetime experience’ det er at filmatisere Alexander. Heldigvis varer det kun et lille kvarters tid, så man kan komme til hovedattraktionen på dvd’en, sønnens 90 minutters dokumentar om sin far og hans grandiose projekt.

I den første times tid går der desværre også lidt for meget rygklapperi og begejstring i den ved at vandre rundt på settet, men den sidste halve time får rettet op ved at zoome nærmere ind på faderen og filmskaberen Stone. Især instruktørens fans vil have glæde af at komme et lille skridt nærmere på manden bag USA-kritikeren, men kun 19-årige og velmenende Sean Stone deler endnu ikke filmisk overblik med sin far, og får aldrig gjort det rigtig spændende for andre end tilhængerne. For eksempel kunne det jo have været overordentligt interessant at høre mere til instruktørens selvkritiske kommentarer efter filmens ret lunkne modtagelse, men den slags er der desværre ikke blevet plads til, og i stedet har Sean forsøgt at afhjælpe sin dokumentarfilms manglende dybde med en voice-over, der i øjeblikke som ”my father had to realize that all men that rise must inevitably fall” nærmer sig det prætentiøse og stopper dér.

Endelig byder dvd’en på en række korte interviewbidder med et bredt udvalg af cast og crew, Val Kilmer, Angelina Jolie, Colin Farrell, producer Jon Kilik og komponist Vangelis. Igen er der mest uforbeholdne roser til manuskript og kollegaer at komme efter. Hører man til de få, der har det på samme måde med Alexander, er det formentlig en bekræftende oplevelse, men de resterende 90% af os savner flere forklaringer på, hvordan det kunne gå så galt.

Indlg: