Anmeldelsesdato:21-06-2005
Julie HarrisAbra
Raymond MasseyAdam Trask
Burl IvesSam the Sheriff
Richard DavalosAron Trask
Jo Van FleetKate

Den evige strid

John Steinbeck er et navn, der vil vække genklang hos mange, og med god ret, for hans romaner er i en klasse for sig med "Øst for Paradis" som et af hovedværkerne. En filmatisering var indlysende, og i 1955 tog den omstridte Elia Kazan ansvaret på sig og instruerede og producerede Øst for Paradis, som der nu er en fantastisk chance for at gense på det store lærred.

Som brødre vi dele..
Den oprindelige roman er et meget omfattende værk, der dækker livet i 3 generationer af familierne Hamilton og Trask, men Kazan har, klogeligt, valgt at skære filmen ned til at handle om den sidste generation. Adam Trask er en retfærdig, religiøs og velmenende fader til børnene Aron og Caleb, og symbolikken fra de bibelske navne er ingenlunde tilfældig. Aron er den gode søn, der gør og siger nøjagtig, som faderen ønsker og håber, mens Cal er den utilpassede, rodløse unge, som faderen ikke forstår men konstant tilgiver. Desværre kan faderen ikke indse, at Cal søger kærlighed og opmærksomhed i langt højere grad end den simple tilgivelse; den kærlighed som faderen nærer til Aron.

Stjernen over dem alle
Historien involverer også brødrenes mor, Kate, der forlængst har forladt sin besidderiske mand og er gået i den anden grøft som bordelmutter i byen Monterey. Cal’s store dilemma filmen igennem er, om han er født ond eller om det er et valg, han selv har taget at blive det - kort sagt et forsøg på at finde ud af, hvorfor han er, som han er. Det er en altoverskyggende hovedrolle Cal indtager i filmen, og James Dean er om nogen manden, der kunne give Steinbecks liv figur. Dean omkom i en tragisk bilulykke året efter kun 24 år gammel, men via de tre film, han nåede at lave, opnåede han en forståelig myte-status. Mest kendt blev Dean via Vildt blod (Rebel without a Cause), men allerede i Øst for Paradis viser han alle sine evner. Den mutte, indelukkede Cal, der tør gøre åbent oprør mod sin forældregeneration, fortolkes perfekt af Dean i hans første rolle, som også indbragte en mere end velfortjent Oscar-nominering. Alle andre overstråles af James Deans udstråling, som ikke har haft mange ligemænd siden.

Den omstridte stjerne.
Manden bag, Elia Kazan, har også opnået omtale vidt omkring både i negativ og positiv forstand. Under den forfærdelige kommunistjagt i 50’ernes USA var Kazan en af dem, der afgav navne til McCarthy-kommisionen for selv at undgå straf, hvilket har betydet, at Kazan ikke er lige velset i alle Hollywood-kredse. Det blev tydeligst demonstreret, da han for nylig blev beæret med en, i øvrigt velfortjent, æres-Oscar, hvor mange store stjerner udtrykte deres mishag ved at blive siddende demonstrativt ned under ovationerne.
Kazans kunstneriske arbejde kan der dog ikke sættes en finger på, og selvom 1955 bød på langt færre tekniske muligheder end vor tid, er det stadig tydeligt at se de involveredes evner skinne igennem. Især to dialog-scener mellem først Cal og faren, og siden Cal og moren, er filmet flot og gennemtænkt. I den første hælder kameraet blot en smule, men med Cal og faren på hver sin side bliver styrkeforholdet mellem dem på dette tidspunkt understreget simpelt men effektivt. I scenen med moderen ses Cal kun gennem et spejl, mens moderen ses både i spejlet og foran spejlet, en anden simpel men uhyre effektiv effekt.

Et flot produkt.
Eneste kritikpunkt er, at Øst for Paradis i forsøget på at skære romanen ned til en spiselig filmlængde næsten mangler et par scener i helheden. Det lykkes i det store og hele at skabe en helhed, der kan forstås, uden at man behøver have læst romanen, men et par enkelte sceneskift virker en smule forcerede.
Det er dog ikke noget, der på nogen måde kan ødelægge nydelsen ved at gense den flotte filmatisering af Steinbecks roman. Og ingen filmelsker bør snyde sig selv for at opleve eller genopleve James Dean på det store lærred. Leonard Rosenmans musik ledsager i en flot og for tiden karakteristisk stil, og selvom tidens tand ligger let over linsen, fremstår Øst for Paradis filmen stadig flot og storslået.

Ekstramaterialet anmeldes ikke.

En du elsker24/4
My Sweet Pepper Land24/4