Anmeldelsesdato:06-09-2005
Laura DernTerry Linden
Naomi WattsEdith Evans
Peter KrauseHank Evans
Sam CharlesSean Linden
Haili PageNatasha Linden

Kompromisernes holdeplads

Parforholdet sættes på hårde prøver i to af denne weekends premierefilm. Erfarne Mike Nichols holder trådene stramt på plads i Closer, mens den mere urutinerede John Curran kæmper en hårdere kamp for at nå frem til kernen i denne filmatisering af to noveller leveret af Andre Dubus, som også stod for forlægget til den glimrende In the Bedroom. Novellerne er skrevet i 70’erne, og måske er det de tredive år, der hviler en smule tungt over fortællingen om de to ægtepar, som forsøger at finde sig til rette på parforholdets umage leje. I hvert fald er det de skarpe skuespillerpræstationer, som løfter historien og skaber interessen, mens vi følger studiet af menneskets evindelige søgen efter både tryghed og frihed.

Angel/Scanbox
På kryds og tværs
Jack og Terry er filmens centrale par. Vi møder dem første gang i festligt lag med deres bedste venner, Jacks kollega Hank og hans kone Edith. Børnene er lagt i seng og flaskerne rullet frem, indtil de våde varer slipper op, og Jack og Edith tager vognen til den nærmeste købmand. Det starter som et kys, men vokser hurtigt, næret af behovet, trangen og nysgerrigheden. Jack og Edith indleder en affære uden at glemme, at mens de var væk, har Hank og Terry også haft chancen for at afprøve græsset på den anden side.

På vej fra hinanden
Miljøet er en akademisk 70’er-verden. Mændene er kolleger på det lokale universitet, mens både Terry og Edith er efterladt som hjemmegående. Hjemmene afspejler deres beboere, hos Jack og Terry hersker et mildt kaos, fordi Terry ikke kan affinde sig med rollen som den afventende. Hun passer børnene og sørger for det nødvendige, men får aldrig den så afgørende respekt og anerkendelse fra Jack. Især ikke, da hun fornemmer, at hans mange undskyldninger for ikke at tage sig af hende og familielivet, efterhånden nærmer sig det kulørte. Hjemmet kollapser, mens børnene pludselig er den eneste undskyldning for at blive sammen – og Jack sanser det knapt nok, før det er tæt på at være alt for sent.

Angel/Scanbox
Stærke præstationer
Hos Hank og Edith er alt på sin plads. Hjemmet er ryddet og velordnet, så det nærmer sig det sterile, og ægteskabet leves på samme facon. Hvor alt præsenteres udadvendt hos Jack og Terry, vender Hank og Edith følelserne indad. At begge par skal en tur omkring naboen for at finde sig selv og hinanden giver sig selv, og selv om plottet er tæt på at blotlægge den noget vakkelvorne skabelon, der forener de to noveller, som beskriver hver sin side af de to forhold, så bliver We Don't Live Here Anymore reddet af fire hårdt arbejdende skuespillere. Bedst er Laura Dern, intens og selvudleverende som den nedslidte Terry, der er endt et par skridt ved siden af den plads, hun gerne ville have haft i livet. Hun kan se den, men har ikke kræfterne til at komme derhen. Hendes kraftfulde konfrontationer med den mere feje Jack giver filmen nerve og drama – og er drivkraften i hans utroskab. Jack spilles, præcist castet, af den alsidige Mark Ruffalo, som skal finde den rigtige plads mellem de tre andre. Peter Krause og Naomi Watts er tilsvarende velvalgte til rollerne som Hank og Edith, men desværre lykkes forløsningen for Ediths figur knapt så overbevisende – og det er trist, for den udgør filmens anden halvdel.

Nøgternt registrerende
Ægteskabet er et minefelt af gensidige beskyldninger og bundet sammen af både synlige og usynlige bånd – i hvert fald i We Don't Live Here Anymore, der ganske som sin åndsfælle Closer bestemt ikke bør udgøre date-filmen for det unge par. Det er misantropisk, brutalt og ikke desto mindre relevant og potentielt fascinerende. Dubas’ to noveller kunne sikkert nok være overført mere elegant og dramatisk vellykket til film, så Hank og Ediths funktion i historien stod tydeligere frem. Uden at knække, så rummer filmen et markant skifte – hvor man egentlig er lidt ked af ikke at få rundet fortællingen om Jack og Terry bedre af. Generelt har instruktøren John Curran svært ved for alvor at få os med i vores personer skæbne. Man betragter og registrerer, men får aldrig lov til at komme helt ind i det store følelsesspil, som udleves på lærredet. Det er synd for filmen og for skuespillerne, der er filmens stærke kort – og Laura Derns forsmåede ansigt bliver med garanti hængende en uges penge ekstra på biograflærredet efter projektøren er slukket.

Ekstramaterialet bliver ikke anmeldt.

Mit Grønland24/5
C'est la vie!24/5
Solo: A Star Wars Story23/5
Standing Tall17/5
Charmøren17/5
Deadpool 216/5
Sankt Bernhard Syndikatet10/5
Farvel til Tyskland9/5
The Human Shelter9/5

Efter hans død dukkede der ikke mindre end 12 efterlignere op i Hong Kong-film – heriblandt Bruce Rhe, Bruce Leong, Bruce Le, Conan Lee, Dragon Lee, Rocky Lee, Bronson Lee, Tarzen Lee og Bluce Ree. Men hvad var legendens navn?