Anmeldelsesdato:06-09-2005
Robin WrightClare
Dallas RobertsJonathan Glover
Sissy SpacekAlice Glover
Matt FrewerNed Glover
Erik SmithBobby som ung

Ved verdens ende

Nichefilm kommer i mange afskygninger, og A Home at the End of the World burde nok være kommet til landet i forbindelse med årets Gay & Lesbian Film Festival for at få den opmærksomhed den fortjener, for den debuterende instruktør Michael Mayer har faktisk skruet en både rørende og fin fortælling sammen baseret på et manuskript af forfatteren Michael Cunningham, som blev kendt for alvor med romanen "The Hours" bag filmen af samme navn. Nu er A Home at the End of the World imidlertid på gaden i begrænset distribution i København og Århus – og vi får chancen for at se en af Hollywoods mest virile alfahanner prøve nye grænser som den altfavnende Bobby.

Angel/Scanbox
At favne livet
Historien begynder i Cleveland, 1967, hvor den eksperimenterende teenager Carlton indvier sin nysgerrige lillebror Bobby i livets mange mysterier: damer, stoffer og tanken om en stor, venlig verden, der bare venter på at blive elsket og elske tilbage. Carlton dør i en rus, da han løber gennem en lukket glasdør, og Bobby efterlades med forældrene – og kort tid efter blot med faderen. Han vokser op som et ægte hippie-produkt, langt hår og alle sanser åbner. Første fisk i nettet bliver den kejtede Jonathan, der har lidt for langt hår i panden og lidt for mange jernbanespor banket i kæften. En usikker debutant på livets scene, som Bobby med en udlært pædagogs sindige tålmodighed får vist nye og mere spændende sider af livet. Da faderen dør, flytter Bobby ind hos Jonathan, hvis mor han uden større problemer har besnæret til både potrygning og kinddans til Laura Nyro.

En ny verden
Jonathan bliver træt af Bobbys frembusende facon og flytter til New York City, mens charmøren går i stå i provinsbyen som bagersvend. Filmen springer frem i tiden, hvor Bobby flytter ind til den farlige storby og opsøger Jonathan. Rollerne er nu skiftet, den kejtede jomfru er sprunget helt og aldeles ud sammen med resten af East Village i de tidlige New Yorker-firsere, mens Bobby er bonderøven, som benovet ser en helt ny verden udspille sig for sine øjne. Han er stadig lommefilosofisk på grænsen til det irriterende og har dådyrøjne, der ville få Bambi til at skule, og Jonathan tager imod ham med åbne arme.

Angel/Scanbox
Stjernedrys
At vælge Colin Farrell, som på nuværende tidspunkt har slået sit navn fast i Hollywood med effektive action-roller (og titelrollen i Oliver Stones Alexander), er på en og samme gang et modigt valg og en fejltagelse. Han er en bedre skuespiller end hans hidtidige arbejde har vist, men der hænger allerede så markante forventninger og karakteristika på hans figur, at det er svært for ham at falde helt naturligt ind i rollen. Bobby bliver aldrig 'blot' Bobby, men er i stedet en kändis på fremmed grund. Han spiller rollen fint, hvis man ser bort fra figurens mangler, men han indgår ikke i en harmonisk enhed med de øvrige. Historien slutter nemlig ikke i et lykkeligt bøssekollektiv i New York. For Jonathan bor sammen med den noget ældre Clare (en som altid god Robin Wright Penn), som vel egentlig nok er slemt forelsket i den ranglede fyr og blot venter på et fuldemandsknald, der kan gøre hende gravid og dermed opfylde ønskedrømmen om et barn. Sådan går det ikke, men de tre ensomme sjæle finder sammen på hver deres vilkår i et forhold, der på alle måder redefinerer den traditionelle forestilling om anerkendte samlivsformer.

Ud i lyset
A Home at the End of the World virker på ingen måde som en programfilm eller som et provokerende statement i forhold til det etablerede samfund. Det er en hjertevarm og behændigt berettet fortælling om kærligheden, som den udspiller sig mellem tre personer med forskellige opfattelser af begrebet. Det er interessant at betragte, og veldrejet nok til at man følger historiens konflikter med spænding. Bortset fra et par enkelte lidt for oplagte udviklinger i plottet og Colin Farrells førnævnte problemer med at falde naturligt ind i billedet, så holder A Home at the End of the World hele vejen til verdens ende, som i dette tilfælde ender i behørig nærhed af den pulserende storby. Tidsbilledet er præcist og godt understøttet af en regulær ørehænger af et soundtrack – og filmen fortjener på mange måder en større opmærksomhed end den et par enkelte arthouse-biografer umiddelbart kan levere. Som det er nu, risikerer den nemlig at leve et kort liv i biograf-skabet - helt i modstrid med dens hovedpersoners livsopfattelse.

Ekstramaterialet anmeldes ikke.