Anmeldelsesdato:10-10-2005
Henrik PripJesper
Christian TafdrupLars
Nikolaj SteenAnders
Trine DyrholmSigne
Frank ThielSteen

Sødmefyldte bryllupsløjer

Der er noget helt særligt over bryllupsfeber og romantiske komedier. Den virkelige verdens formelle ritual for kærligheden mellem to mennesker er en både oplagt og let tilgang til at fortælle sin historie, hvis man går med filmiske amoriner i tankerne – og når nu kolleger over hele kloden gang på gang har bevist, at netop den formel rummer en sandhed af den type, der leverer facit ved billetlugerne, så har gode gamle Morten Arnfred ikke set grund til at satse meget større. Det er måske nok lidt tamt, men det er hurtigt glemt, når de søde blikke udveksles mellem Louise Mieritz og Nikolaj Steen i forårets suverænt mest færdigbagte og serveringsklare danske film.

Jens Juncker-Jensen
Den effektive bryllupsarrangør
Anne driver sammen med to venner, Lars og Jesper, et noget skrantende bryllupsfirma, som snart har brug for en stor og kendt kunde for overhovedet at overleve. Heldigvis skal de kendte morgen-tv-værter Anders og Signe giftes, og selv om det virker usandsynligt, bliver den desperate trio nødt til at gøre et forsøg på at hive dem i land. Signe er tidligere krigskorrespondent og benhård, men Anders luller rundt i sine egne glade tanker, og da Anne ved lykkens mellemkomst bliver sat til at forbinde morgen-mandens finger ved at andet bryllup, bliver det første, vigtige blik, som vi fra filmhistoriens mange fortilfælde kun kender alt for godt, udvekslet. Det lover ikke godt for det forestående bryllup mellem Anders og Signe, at han har givet en vildt fremmed bryllupsarrangør ”vi-får-hinanden-til-sidst”-blikket – og da Anne og Co. scorer opgaven med at arrangere kändis-brylluppet er der kun de obligatoriske trin tilbage af den lidt for kendte dans.

Romantik for alle
At gå i flæsket på en film som Den store dag svarer til at dræbe babysæler foran en børnehave. Ethvert forsøg på at dissekere den fra en kritisk vinkel antager form af lystmord, alene fordi den er så nuttet i sin storøjede tro på den ægte kærlighed. Morten Arnfred styrer skuden i land med sikker sans for det enkle og lettilgængelige i fortællingen, og skuespillerne er lige præcis forelskede nok på den lidt akavede og derfor meget indtagende måde. Det er underholdning for så stort et publikum, at man undrer sig over, hvor bredt Arnfred og manuskriptforfatter Ina Bruhn egentlig kan favne. Konsekvensen er da også, at meget lidt problematiseres udover det helt fundamentale, og desværre fungerer det eneste alvorlige indslag, sidehistorien om hvordan den homoseksuelle Jesper har mistet sin kæreste, fordi han ikke er tilpas med at være bøsse i fuld offentlighed, ikke optimalt. Henrik Prip spiller ellers stærkt, men det lille, isolerede drama drukner i Christian Tafdrups "De fantastiske 5"-udbrud og fortællingens ukuelige tro på den store kærligheds overlevelsesevne.

Jens Juncker-Jensen
Romantisk magnet
Den store dag skal nok fange et stort publikum, som har fået færten af et dansk forår og de næste par måneders tradition for mange bryllupper. Den kommer ikke til at gå over i dansk filmhistorie som noget nævneværdigt, og må, hvis vi et kort øjeblik skal anlægge et kritisk-analytisk blik, ses som en af de mere diskutable sidegevinster ved det nye mål om at producere 25 danske film om året. Men det er da rart at se, at dansk film stadig formår at underholde bredt med både lune og hjertevarme – og har man et bryllup i kalenderen i løbet af sommeren, så kan det måske betale sig at tænde for morgen-tv og se om der skulle være et ledigt parti, man lige bør tjekke ud først. For her er ingen fantasier for store til at blive indfriet – og kærligheden, tja, den skal nok besejre alle forhindringer.

Ekstramaterialet rummer alt fra præsentation af brudekjoler til Go'Morgen Danmark-indslag med skuespillerne. Trine Dyrholm synger også en af sangene fra soundtracket, og endelig er det mest interessante indslag den ca. halve time bag kameraet, som er produceret af TV2.