Anmeldelsesdato:09-11-2005
Naomi WattsMarie Bicke
Don CheadleBonny Simmons
Jack ThompsonJack Jones
Brad HenkeMartin Jones
Nick SearcyTom Ford

Furniture Salesman

I 1974 tog en amerikansk mand sagerne i egen hånd og kaprede et fly med det formål at styrte det ned i Det Hvide Hus for at få has på præsident Nixon. Grunden til, at vi ikke husker historien bedre, er, at attentatet blev forhindret. Der er derfor ikke megen idé i at fortælle om, hvorfor det ikke gik bedre – og instruktøren og forfatteren Niels Mueller har da også i stedet drejet en beretning om et menneskeliv, som gik galt.

Nordisk film
Den lille mand
Sean Penn er ikke overraskende i topform som Sam Bicke (virkelighedens flykaprer hed Sam Byck), en fraskilt sælger, som kæmper en brav kamp for at holde trit med virkeligheden. Ekskonen er mest opsat på at droppe kontakten, og hans chef i forretningen med kontormøbler kræver, at han lyver over for og manipulerer med kunderne. Sam mangler en at skyde skylden på, og da der ikke er andre i hans liv end end en fjern ven og et tv, så er ”I’m not a crook” Nixon, som han ser bortforklare den seneste skandale hver eneste aften, det bedste bud. Nixon bliver billedet på uretfærdigheden mod ”den lille mand” i samfundet, og ved at slå ham ihjel tror Sam, at han kan gøre en forskel og blive bemærket.

Terrorisme nedefra
Niels Mueller instruerer med kølig præcision – især i slutscenen – og han holder konstant Sean Penn i fokus med vægt på skildringen af et mislykket menneske. I en moderne verden er der en grænse for, hvor mange af samfundets krav, man kan undlade at opfylde og samtidig klare sig – og Bicke dumper samtlige livseksamener med bravour. Det tjener filmen til ære, at den ikke går i 9/11-hysteri over flyterrorisme som emne, men samtidig formår at berøre nogle af de problematikker, som kan udløse en ekstrem handling af sådan art, for det er vel ingen hemmelighed, at mennesket som væsen kan acceptere enorm ydmygelse, men når det først er trængt helt op i et hjørne, må det nødvendigvis reagere.

Nordisk film
Personstudie
Attentat på Nixon kommer sig aldrig helt over slægtskabet med Scorseses Taxi Driver. 70’erne var skueplads for enkeltindividers voldsomme udbrud mod samfundet, og Scorsese samlede et fornemt destillat af denne tendens i sin Travis Bickle-figur (bemærk navneligheden). Vi når slet ikke op i disse højder, især fordi vores Furniture Salesman er lidt for ynkelig og ikke mindst medansvarlig for sine problemer til at vi helt accepterer hans problemer som vores. Men filmen kan sagtens anbefales som et indledende personstudie fra den så omtalte og mytologiserede terrorismes forgård – kimen til den ekstreme handling ligger til dels i os alle, lyder advarslen.

Blot et par trailers - her ville det have pyntet med lidt input fra instruktøren.