Anmeldt af:Søren Langelund

Roschdy ZemYoram Harrari
Moshe AgazaiSolomon, som barn
Moshe AbebeSolomon, som teenager
Sirak M. SabahatSolomon, som voksen
Roni HadarSarah

Mor er den bedste i verden

Der er noget instinktivt knugende over en mor og hendes barns ufrivillige afskedstagen. En sådan taler nemt til vores menneskelighed. Ligegyldig om det er i Sophie's Choice eller Bambi, er det svært ikke at sænke de emotionelle parader, og give efter for en simpel sentimentalitet, når den er bedst. Dette stærke virkemiddel understreges på ny i den rumænsk-israelske Gå og bliv den du er, der fra første frame og i de efterfølgende 2½ time i høj grad er drevet af denne motor.

Miracle
Afskeden
Vi befinder os i Sudan i 1984, hvor en humanitær katastrofe er i gang med at udfolde sig. Hundredtusindvis af udsultede mennesker har søgt tilflugt i landet, deriblandt en kristen mor og søn, der har mistet resten af familien til dødens spøgelse. Moderen spotter pludselig en vej ud af elendigheden for sønnen, da hun opdager, at USA hjælper etiopiske jøder til en ny tilværelse i Det forjættede land, Israel. Ved at skjule sønnens kristne tro kan han komme med jøderne ud af Suda. Hun prøver at være stærk, kigger på sin 9-årige dreng en sidste gang, beder ham så om at gå. Han skal gå ud i livet og leve og blive. Til noget eller nogen.

Integrationen
Sønnen Solomon er forvirret. Han tror, hans mor er vred på ham. Han forstår ikke hvad der foregår. Hvorfor vil hans mor ikke have ham længere, hvorfor må han ikke komme tilbage til hende? Pludselig er han på vej ud i en side af livet han ikke kender, ikke kan forholde sig til, og vanskeligheden ved at integrere sig i et nyt samfund, en ny verden, udstilles mens vi følger hans opvækst. Hans mørke hudfarve, problemer med kærligheden og skolen og – ikke mindst – længslen efter sin mor og sin afrikanske identitet, som han efterlod i Sudan, tynger ham. Og så er det svært at finde ud af, hvem man er.

Miracle
Oplevelsen
Gå og bliv den du er lyder som en tung oplevelse. 2½ times selskab med plagede jøder, hjerteskærende afskedsscener og eksistentialistiske ungsind. Og så endda på hebraisk og fransk! Man frygter også at følelserne vil svømme over det svulstige bæger, efter den meget stærke åbningssekvens har sat standarden. Men heldigvis er filmen hverken tung eller for melodramatisk. Den sande historie om Solomon fortælles sprudlende med en fornem følelse for detaljen, og balancegangen mellem dyb empatisk indlevelse og følelsesporno betrædes til perfektion.

Skæbneberetningen
Det lykkes for instruktør Radu Mihaileanu at servere sin unikke, emotionelt stærke skæbneberetning så skarpt, at universelle menneskelige overlevelses- og kærlighedsinstinkter stilles til åbent skue, så det er svært ikke at føle et stik i hjertet. Historien fortælles konventionelt, men til gengæld overbevisende og uden svinkeærinder. Yderligere er der forrygende skuespil at hente fra de tre drenge, der spiller Solomon i de forskellige stadier i hans liv. Dette giver samlet i sandhed en gribende og nærmest uudslettelig oplevelse, der minder eventuelt tvivlere om, at mor vitterligt er den bedste i verden.