Anmeldelsesdato:08-06-2006
Seo Min-JungJae-yeong
Eol LeeYeong-ki
Kwon Hyun-MinSalesman
Oh YoungMusician
Im Gyun-HoTidily Guy

Billeddigt på grænsen mellem fil- og misantropi

Selv når Ki-duk Kim befinder sig på sit kreative lavblus, er han sig på et højere niveau end de fleste. Den selvudlærte instruktør brød igennem i 2000-2001 med de rå og barske The Isle og Bad Guy, men har de senere år gennemgået en større forvandling. Væk er det (over)voldelige, væk er det (over)ekspliciterede. Nej, ikke helt væk, men tilstrækkelig hengemt til ikke at overskygge de pointer, som den lige dele afsøgende og afdæmpede eksistentielle spørgsmålsstillen rejser. Hvordan vil det sige at leve, elske og dø? Ki-duk Kim drister sig at spørge og svare – også i Samaritan Girl.

Miracle
At leve, at dø – og at gøre bod
De to unge teenagepiger Jae-yeong (Yeo-reum Han) og Yeo-Jin (Seo Min-Jung) er bedste veninder, to alen af ét stykke og hhv. luder og alfons. Udadvendte Jae-yeong går igen og igen i seng med ældre mænd for at tjene penge til en rejse til Europa, men det er den indadvendte Yeo-Jin, der synes mest utilpas ved situationen. I nogle uger går det godt. Yeo-Jin aftaler møderne, Jae-yeong klarer møderne. Men én dag går det galt: Politiet stormer det motelværelse, hvor Jae-yeong har besøg af en kunde, og i et forsøg på at undslippe politiet springer hun ud fra 3. sal. Hun dør – lige for øjnene af Yeo-Jin. Tynget af skyld vælger Yeo-Jin at forsøge at gøre bod ved at give de tjente prostitutionspenge tilbage og sove med de samme mænd, som ledte Jae-yeong til hendes ulyksalige endeligt. Det hele går dog endnu mere skævt, da Yeo-Jins far (Eol Lee) ved et tilfælde opdager datterens færden.

Naturens pensel
Samaritan Girl lægger sig på én og samme tid tæt op af og et stykke væk fra de to store mesterværker, der fik dansk premiere sidste år: Forår, sommer, efterår, vinter ...og forår og Tomme huse. Endnu engang er det visuelle i centrum. Lige fra de indledende scener, hvor Jae-yeong og Yeo-Jin bevæger sig gennem grønne parker og bliver ét med både statuer, hække og rislende bække, til de nøgne og rå panoramabilleder, der til sidst kontrasterer det lille menneske og den store verden, er det en sanselig nydelse. Få – hvis nogen – anvender naturens iboende skønhed som Ki-duk. Symmetri, komplementære farver, taktil sanselig. Selv ord som 'elegant' og 'visionært' synes billige.

Miracle
Et halvvejs vellykket, halvvejs modigt forsøg
Alt er desværre ikke helt mesterligt. For modsat de to andre film, synes Samaritan Girl i sin fortælling ofte noget ufokuseret. Det store knæk midtvejs i filmen, hvor uskylden med ét går tabt, og fokus med ét forrykkes fra ungdomsfortællingen om Jae-yeong/Yeo-Jin til familietragedien om Yeo-Jin/faren, er en stor udfordring – ligesom filmen i det hele taget. Ki-duk er kompromisløs i sin jagt efter et formsprog til at rumme isolationen, had-kærligheds-forholdene og fremmedgørelsen, og det er skiftevis beundringsværdigt og belastende. Samaritan Girl savner både den holistisk-buddhistiske visdom fra Forår... og den modernistiske formfuldendthed fra Tomme huse, og formår desværre ikke helt at erstatte det med et tilsvarende mesterligt menneske-, natur- og kulturstudie. Men det er tæt på – og dét er nok. Selv under at nå sine egne højder, er Ki-duk Kim hævet over de fleste.

Intet ekstramateriale

Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4