Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Anmeldelsesdato:09-05-2000
Douglas HenshallBenny
Emily WoofLetitia
Miles AndersonDwayne
Stephen LordFlea

Nærmest fordøjelig

Stewart Suggs Fast Food er, sammen med Guy Ritchies Lock Stock and Two Smoking Barrels fra samme år og Danny Boyles Trainspotting fra 1995, en af de energiske opkomlinge i britisk film. Der er tydelige spor til voldsuniverserne i Stanley Kubricks A Clockwork Orange (1971) og Quentin Tarantinos Reservoir Dogs (1992) og Pulp Fiction (1994). I modsætning til mange af de film, der er nået til Danmark fra England i mange år, er de tre med i noget, der kunne ligne en britpopbølge indenfor engelske film. Kendetegnende er det høje tempo og de rappe replikker. Med hidsige klip, pumpende musik og kulsort humor blandet med sex, stoffer og forbrydelser, der oftest betaler sig, er det et markant opgør med de ellers ofte politisk og socialt bevidste engelske film.

Ynkelige småkriminelle
Politisk og socialt bevidste kan man næppe kalde de fire gutter Zac, Jacko, Bisto og Flea, der hænger ud i en underjordisk hule et sted under den grå og triste virkelighed i en engelsk industriby. Mens de drømmer om vingårde, Amsterdam, Californien, smukke kvinder og kongefamilien, kommer de med det ene vanvittige forslag efter det andet til hvordan de kan tjene penge. For eksempel præsenterer Flea den prægtige ide, at de skal genskabe Elvis udfra DNA fra en vorte, the King fik fjernet i 1958. Og med Jurrasic Park i baghovedet åbner der sig ubegrænsede muligheder. Men de fire gutter er stadigvæk ynkelige småkriminelle og må holde sig til mere kortsigtede projekter, som for eksempel at røve de lokale butikker. Det er ikke topprofessionelle skuespillere, der forvalter rollerne, men deres indfald er til tider vanvittigt morsomme, og de grove dialoger flyder i en lind strøm.

Gamle venner og den hjemvendte
Filmens hovedperson er Benny, der har været væk fra byen i lang tid. I modsætning til sine fire venner, har han holdt sin sti ren. Han har fast arbejde og er nu kommet tilbage for at finde pigen, han har været forelsket i siden sin barndom. Han har svært ved at finde sig tilrette, indtil han ved et magisk tilfælde får fingre i pigens telefonnummer. Den smukke prinsesseagtig Letitia bliver holdt fanget, i noget der minder om det klassiske tårnværelse, blot med den forskel, at det ligger i endnu en af industribyens trøstesløse boligblokke. Benny tager kampen op for at befri hende fra filmens skurk, den onde Dwayne. Dwayne vækker, i skikkelse af Miles Anderson, grumme minder om Dennis Hoppers Frank i David LynchBlue Velvet fra 1986. Og det er absolut heller ikke småting Benny må gå igennem. Hans gamle venner står parat til at hjælpe, hvis han vel at mærke er rede til at give noget igen.

En tam fætter
Emily Woof, der spiller Letitia, lyser som den eneste kvinde gevaldigt op i forsamlingen. Det kan man derimod ikke sige om Douglas Henshall, der spiller Benny. Man har tidligere kunne se ham gøre det rimeligt i film som hovedpersoner i Peter Mullans Orphans og María Ripolls Viktor og Pigerne, der begge havde dansk biografpremiere sidste år og kommer på video i løbet af sommeren. I filmen har han, som de andre roller, fået smidt en masse gode linier i munden, men han kan langtfra leve op til dem. Benny er en helt og aldeles tam fætter, og Henshall formår ikke at få noget interessant liv i ham. Bortset fra et absolut mindeværdigt øjeblik, hvor han, overfor Dwayne, der står med kniven parat, forklarer den biologiske årsag til, at mænd har brystvorter på under 15 sekunder.

Et springbræt
Manuskriptet er gennemgående af svingende kvalitet, og historien bliver fremført lidt for indforstået. Sammenhængen mellem de generelt for lidt troværdige figurer bliver for forvirrende. Men alt i alt er filmen, når man ser bort fra fejltrinene og blot nyder energien fordøjelig. Fast Food har da også været Stewart Suggs springbræt til en større produktion. Hans næste film, der hedder Kiss Kiss Bang Bang, er i øjeblikket under produktion. Her har han fået chancen for at arbejde sammen med store kapaciteter som Stellan Skarsgård og Chris Penn.

Indlg:

My Life Directed by Nicolas Winding Refn17/7
Abernes Planet - Revolutionen17/7
Sommersøndag17/7
Bad Neighbors17/7
Transformers: Age of Extinction10/7
Minisekterne10/7
Ung og smuk10/7
Kraftidioten3/7
Sådan træner du din drage 23/7
Enough Said26/6

Saving Mr. Banks21/7
Nebraska18/7
Monumenternes mænd15/7
300: Rise of an Empire14/7
Klokkeblomst og piratfeen4/7
Kartellet2/7
LEGO-filmen - et klodset eventyr1/7
Lone Survivor30/6

Hvilket dyr optræder IKKE i Disneys tegnefilm Junglebogen?

© CinemaZone.dk I/S 2000-2014 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering

Sథ Google
シャネル バッグ; シャネル バッグ
How to Transfer Photos from PC to iPhone How to Recover Deleted Notes on iPhone retrieve deleted text messages from iphone How to Recover iPhone Data Without iTunes Backup? How to Extract files from iPhone Backup? transferring music from ipod to computer blu ray ripper transfer contacts from iphone to android