CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Fanny och Alexander

Produktionsland:
Sverige, Frankrig, Vesttyskland

Produktionsår:
1982

Manuskript:
Ingmar Bergman

Producere:
Jörn Donner
Daniel Toscan du Plantier

Fotograf:
Sven Nykvist

Klipper:
Sylvia Ingemarsson

Komponist:
Daniel Bell
Frans Helmerson

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Miracle Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(119 stemmer)

Læs også...
Anmeldelser:
17-08-07:
Ingmar Bergman – om liv og arbejde
07-08-01:
Troløs
 


Fanny og Alexander

Anmeldt af:Søren Langelund
Genre:Drama
Varighed:187 minutter
Instruktør:Ingmar Bergman
 
Premieredato:24-11-2006
Medvirkende:Som:
Bertil GuveAlexander Ekdahl
Pernilla AllwinFanny Ekdahl
Ewa FrölingEmilie Ekdahl
Allan EdwallOscar Ekdahl
Gunn WållgrenHelena Ekdahl
Jarl KulleGustav Adolf Ekdahl
Se komplet creditliste her

Bergmans brillante barnesko
 
Da det anerkendte britiske filmmagasin Sight & Sound i 2002 bad førende instruktører og kritikere om at finde de bedste film fra de foregående 25 år, var Ingmar Bergmans Fanny og Alexander at finde på tredjepladsen. Kun overgået af Coppolas Dommedag nu og Scorseses Raging Bull understregedes den svenske auteurs fortjente position som en af de allerstørste filmskabere i europæisk film nogensinde. Fanny og Alexander fra 1982, Bergmans sidste spillefilm som instruktør, var en på én gang kunstnerisk enestående og overraskende publikumsvenlig nationalhistorisk familiekrønike, der foruden at vinde hele fire Oscar-statuetter samlede vore svenske naboer, ligesom Matador gjorde det herhjemme i samme tidsperiode. Selvom filmen nu vender tilbage til biograferne i en slidt kopi, er den indholdsmæssigt lige så fortryllende som ved sin premiere.


Copyright:
Miracle
Tæppet går
I den første indstilling lader drengen Alexander tæppet gå til sit lille miniatureteater. Senere fremviser han levende billeder med sin laterna magica - en lyskasse som står fadder til filmfremviseren. Man fornemmer således fra start den teateruddannede Bergman åbne et intertekstuelt vindue til sin selvbiografi. Vi er i Uppsala kort efter århundredeskiftet, og den velstående, varme familien Ekdahl fejrer storslået julefest, hvor selv tjenestepersonalet er inviteret med til bords. I centrum er den noble enkefru Helena, hvis tre sønner hhv. charmerer tjenestepigerne, beklager sig over sin skrantende økonomi og føler døden ånde sig i nakken. Sidstnævnte, Oscar, rammes kort efter af et hjerteanfald, og hans smukke, unge kone Emilie efterlades alene med børnene Fanny og Alexander. Ved begravelsen lader byens rigide, kolde biskop den nyslåede enke græde ud ved hans gudbenådede skulder, og i sin sønderknuste tilstand accepterer Emilie herefter hans skæbnesvangre ægteskabstilbud. En ny og dyster puritansk verden venter den lille familie, hvilket specielt plager den fantasifulde Alexander.

Barnemagi
Som titlen antyder opleves fortællingen mestendels igennem øjnene på barnesjælene Fanny og Alexander, og på den måde forankrer Bergman en uskyld og renhed i en ellers kompleks, episk familiesaga med over 100 skuespillere, 1000 statister og en parade af smukke kulisser og kostumer. Det motiverer også adskillige overnaturlige og gådefulde islæt, som talende spøgelser, at børnene befinder sig to steder på én gang samt brugen af kvinder til manderoller og vice versa. Den mystiske Ismael, hvis dæmoniske evner udnyttes af Alexander til at forbande biskoppen, spilles eksempelvis af Stina Ekblad, senere kendt som Karin fra Krøniken. Disse små mærkværdigheder virker aldrig malplacerede eller kunstige, fordi de enten opleves med Alexanders fantasifulde øjne eller kan fortolkes som afspillede minder på hans indre laterna magica.


Copyright:
Miracle
Drømmenes dimension
Det lykkes på fortryllende vis Bergman at projicere al sin alfaderlige visdom over på skrøbelige, men eventyrlige barneskæbner, så et episk overblik over dramaet forenes med de unge sinds nysgerrighed og drømmen. Fanny og Alexander åbner de dødes rige med de levendes fantasi og er en af de mest drømmende, mystiske og nærmest spirituelle film, denne anmelder mindes at have set. Uden at miste fokus transporterer historien sindet til en metafysisk oplevelsesdimension, der opretholdes dels af Sven Nykvists poetiske fotografering og tryllebindende lyssætning og dels af en ualmindeligt stemningsfuld iscenesættelse i hver enkelt scene - fra det varme rødbrune Ekdahl-hjem, til biskoppens isnende kolde og nøgne residens.

Velbalanceret virtuositet
Kombinationen af den samlede svenske skuespilelite og Bergmans skarpe dialoger og rammende karaktertegninger kreerer nogle levende figurer, som folder sig ud hjulpet af et velbalanceret miks af instruktørens narrative tematikker og filmiske teknikker. Eksempelvis blandes hans 50er-forkærlighed for dybdefokus a la Welles med den 60er-modernistiske forvirring om menneskelivets maskespil og afstandstagen til Gud, ligesom storslåede tracking shots efterfølges af intime to-skud, som kun Bergman kan lave dem. Det er overrumplende filmkunstnerisk virtuositet.

Mesterlig svanesang
Fanny og Alexander er en storslået barndomsfabel, der måske er Bergmans mest tilgængelige værk, og i lighed med andre hovedværker i denne genre, som Truffauts Ung Flugt og Malmros’ Kundskabens træ, føles oplevelsen både som dybt personlig for instruktøren og alment rammende for publikum. Det ene øjeblik er kammerspillet sofistikeret humoristisk, det næste kynisk og grusomt. Det er stort, komplekst og mesterligt altfavnende og en så tilpas mindeværdig svanesang som den store Bergman fortjener at efterlade sig.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (2 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
pippen
22-10-2007 01:14
livsklog
fanny og alexander fra 1982 skyder direkte op i filmuniversets top med sine kloge livsbetragtninger fortalt som kun en sand filmmester kan gøre det

filmen er en hyldest til børnenes instinktive oprør imod autoriteter og en røvfuld til samtlige verdensreligioner for deres misfortolkning af det guddommelige

måske var bergman ingen mester i håndteringen af sit eget liv men han udviser stor livsindsigt og fortællertalent med sin bedste film nogensinde og om man vil det bedste "livs- drama" fortalt på det hvide lærred

michaelw
10-3-2007 10:53
ja som anmelderen skriver er dette en storfilm i ordets bedste betydning.
Bergman forstå sine figurer han kæler for detaljerne så de er en fryd for øjet bergmans sidste film er en sand fryd.
Seks stjerner.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Game Night22/2
The Shape of Water22/2
Molly's Game22/2
Black Panther15/2
Django: The King of Swing15/2
Den skjulte tråd15/2
Dobbelt begær8/2
12 Strong8/2
Roman J. Israel, Esq.8/2
Coco8/2
Flere bio-anmeldelser
 
Kingsman: The Golden Circle13/2
Mother!12/2
The Big Sick9/2
It2/2
American Made22/12
Dunkirk21/12
Baby Driver19/12
Annabelle 2: Skabelsen18/12
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken fællessang får de rappe replikker til at forstumme i Casablanca?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google