Anmeldelsesdato:21-08-2006
Björk
Sigur Rós
Slowblow
Múm
Mugison

Fra den musikalske vulkanø

Med navne som Sigur Rós, Björk, Múm, Mugison og filmkomponisten Hilmar Örn Hilmarsson har Island markeret sig med en helt speciel tone indenfor populærmusikken de senere år. Med storladne klangflader, følelser til fingerspidserne, kantet humor og dystre undertoner er der da også umiskendelige sammenhænge mellem både dem og en lang række af de mindre kendte navne, der ligeledes optræder i dokumentarfilmen Screaming Masterpiece, hvor både historien om musikken og historien om dens internationale gennemslagskraft forsøges forklaret.

Og det vælder frem med gode forklaringer igennem de mange korte og præcise interviews med aktuelle kunstnere og andre iagttagere af scenen. Ganske overbevisende trækker Björk perspektivet tilbage til landets sene status som uafhængig republik og peger på punkmusikken i startfirserne som den islandske ungdoms mulighed for at finde deres eget selvstændige udtryk med afsæt i det lokale. Det argument understøttes på glimrende vis med kommentarer fra filminstruktøren Fridrik Thór Fridriksson og med en række klip fra hans berømmede dokumentarfilm Rock i Reykjavik fra 1982.

Grundlæggende fordrer filmen en interesse for ny islandsk musik. Rent filmisk er der hverken drama eller visuelle udskejelser meget ud over det sædvanlige. Men forankringen i musikken er bund solid og man kommer både vidt, bredt og dybt ned i materialet i den eksemplariske dokumentarfilm. Og heldigvis er der også blevet god plads til musikken i sig selv, og man oplever de enkelte bands optræde i forskellige settings, der alle synes nøje udvalgte, og samtidig giver fortællingen en fin dynamik.

Ekstramaterialet giver mulighed for at se indslag med de deltagende band hver for sig.