Anmeldelsesdato:25-10-2000
Jackie ChanC.N. Chan
Qi ShuBu
Tony Leung Chiu WaiAlbert
Hsien-Chi JenYi Lung
Bradley James AllenAlen

Sukkersøde cirkelspark smukt digitaliseret

Jackie Chan har gjort en karriere indenfor underholdende kung fu. Hans film har altid fokuseret på de morsomme muligheder i kampscenerne, og Chan har med en fabelagtig smidig fysik og det skæve smil kunnet charmere publikummet ind i biograferne. Hans to amerikanske film, Rush Hour og Shanghai Noon, fik rimelig succes i biograferne, men det mellemliggende romantiske udspil fra hjemlandet Hong Kong kommer direkte på video og DVD.

Rige Chan
Gorgeous handler om rigmanden C.N. Chan, som lever for sig selv i sit enorme hus. Hans rigdom er uden grænser, og han lever livet med skiftende kvinder og naturligvis en række misundelige forretningspartnere. Overfor ham kommer hurtigt titlens ”skønne” kvinde, der er søgt ind til Hong Kong for at finde kærligheden. Hun hedder Bu, og må hurtigt sande, at den udkårne viser sig at være homoseksuel, men under en sejltur redder hun C.N. Chan fra et overfald til havs. De finder hurtigt sammen – og uden et egenligt plot følger man den spirende forelskelse, som er lang tid om at finde på plads.

Romantiske slagsmål
Filmen veksler ujævnt mellem de traditionelle Jackie Chan-scener, hvor han med stor opfindsomhed iscenesætter kraftfulde actionudbrud. Det indledende overfald på Chans båd indeholder en opfindsom brug af en jakke, en væsentlig scene i midten viser Chan i fornem stil med hele 4 baseballbats på én gang, og endelig dukker en vestlig martial arts-ekspert op, så vi kan få lidt seriøs kamp. Desværre ryger humoren også ud af scenerne ved den lejlighed – og Gorgeous ender i en skæv balance mellem en dødsensalvorlig Van Damme-film og utroværdig romantik.

Rolleskift
Nu lyder anmeldelsen ganske negativ, men Jackie Chan besidder en solid portion charme, der gør, at man sjældent keder sig under hans film. Hans skæve smil lyser ofte lærredet op, og hvis man ikke lader sig skræmme væk af østligt prægede musikvideosekvenser, så er Gorgeous faktisk en vanvittig flot film. Jackie Chan har selv været med til at skrive historien, og det er han sluppet rimeligt fra. Man kan ikke fortænke ham i at forsøge at gennemføre en ændring af den traditionelle Chan-rolle – alle har vel et ønske om at spille førsteelsker – men spørgsmålet er, om ikke han har optrådt i den samme rolle for mange gange til at den bare kan ændres. Tilmed plages filmen af en problematisk stemme-dubbing. Det skyldes, at det er den engelsk-sprogede version, som kommer til Danmark. Alle roller har fået engelsk lyd lagt på, og det kommer aldrig til at virke. Når vi alligevel skal trækkes med undertekster, havde det været sjovere at se originalversionen. Den er også 25 minutter længere.

Tilbage til USA
Det bliver spændende at følge Jackie Chans karriere fremover, men i den nærmeste fremtid byder kalenderen på fortsættelser til hans amerikanske film – og der tør man nok ikke lege med hans figur. Så hvis du leder efter en ny Chan, så kan Gorgeous måske være svaret – ellers er der mere slag for skillingen i den snart video-aktuelle Romeo Must Die, som forsøger samme genreblanding.

At Nordisk Film vover skindet og sender Gorgeous ud på DVD er så absolut en glædelig overraskelse. Jackie Chan er efterhånden ved at blive et fasttømret verdensnavn - men markedet for romantiske actionfilm fra Honk Kong kan ikke påstås at være voldsomt stort.
Dette har dog ikke stået i vejen for at stykke en kvalitets-DVD sammen. Her er både billedkvalitet og lyd i høj klasse, god farvedybde og næsten ingen komprimeringsfejl. I stedet finder man både underholdende kommentarer fra Jackie Chan selv som ekstra lydspor (hvis man da kan forstå hans snøvlende engelsk!) - og en næsten 3 kvarter lang featurette med 'Making Of' og 'Behind the Scenes'. Alt i alt en lækker DVD, som så absolut vil falde i lande på et tørt sted - og som heldigvis tilbyder flydende Cantonesisk med danske undertekster, hvis man ikke vil trækkes med den forfærdelige engelske dubbing.

The Amazing Spider-Man 217/4
Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4