Djimon HounsouSolomon Vandy
Jennifer ConnellyMaddy Bowen
Kagiso KuypersDia Vandy
Arnold VoslooColonel Coetzee
David HarewoodCaptain Poison

Diamanternes magt

Diamanter er en piges bedste ven, men desværre også ofte udstyret med en blodig baggrund. Det afrikanske kontinent lider under mange former for konflikter, og i de områder, hvor den naturlige forekomst af diamanter er høj, er de ofte en katalysator for vold og overgreb mod en civilbefolkning uden indflydelse. Edward Zwick er blevet grebet af det væbnede oprør, der paralyserede det vestafrikanske land Sierra Leone i 1999, mens resten af verden var optaget af Clintons lidt for løse lynlås og diskussionen om, hvad der talte som sex.

Blood Diamond følger et trekløver på flugt gennem landet – den hårdføre eventyrer, den ærlige indfødte og den kritiske, kvindelige reporter. Vores eventyrer er født i Rhodesia, den britiske koloni, der blev til Zimbabwe, og har her oplevet ting, der har sat hans perspektiv på livet i relief. Han er med andre ord endt som lykkejæger af den værste slags, hvor intet ud over hans egen lykke har betydning. Ved siden af ham har vi den stolte indfødte, en fisker, der oplever landsby og familie blive splittet for alle vinde, da oprørstropperne fra R.U.F. kommer forbi og 'hverver' medlemmer til kampen mod regeringen. Hvervningen består i at dræbe alle uegnede, hugge hånden af de fleste andre, så de ikke længere kan stemme på regeringen – og endelig overføre de mest arbejdsduelige til diamantlejrene, hvor der udvindes ædelstene til at finansiere kampen for frihed.

Leonardo DiCaprio og Djimon Hounsou er netop blevet oscarnomineret for disse to roller, og de gør et absolut fantastisk stykke arbejde med to figurer, der sammen med resten af det uinspirerede actionplot hører hjemme i en helt anden liga. Faktisk ville filmen på et mindre budget og uden de mange, tungt håndterede dialoger, hvor hovedpersonerne skitserer krisens omfang og betydning for lokalbefolkningen, have haft en Jean-Claude Van Damme eller Steven Seagal i hovedrollen.

Drivkraften i historien er en diamant – det som man i filmteorien kalder en MacGuffin, nemlig objektet som alle stræber efter. Diamanten kan betyde frihed for fiskeren, pension i en ung alder for lykkejægeren og historien, der endegyldigt beviser de internationale diamantforhandleres lyssky forretningsmetoder, for den opsøgende journalist. Problemet er bare, at diamanten, som fiskeren fandt under sit slavearbejde for oprørsgrupperne, ligger begravet dybt inde i det uroplagede Sierra Leone. Der skydes meget, og det virker påfaldende, at man i en film, der foregiver at bekymre sig voldsomt om de handelsmetoder, der påfører lokalbefolkningen så store lidelser, ikke har andet og bedre at bruge samme lokalbefolkning til end kanonføde for de mere en trigger-happy soldater på begge sider af loven. Derfor bliver Blood Diamond aldrig andet end en simpel actionfilm på stort budget og begavet med to ekstraordinært flotte præstationer i hovedrollerne – det virker som spildt krudt rent filmisk set, men hvis blot en lille procentdel af publikum, næste gang de begiver sig ind til deres lokale diamantforhandler, husker at sikre sig bevis på, at de ikke køber konfliktdiamanter – bloddiamanter, som de hedder i daglig tale – så er der i det mindste kommet noget godt ud af det.