Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Nicklas Svale AndersenMathias
Christian Heldbo WienbergNis
Frederikke ThomassenFie
David OweSven
Peter GantzlerChristian

Børnebanden i Indianas fodspor

Tempelriddernes skat lokkede hele 216.000 danskere i biffen med en slet ikke ueffen kombination af "De Fem", Indiana Jones og "Da Vinci Mysteriet". Det tal fordrer naturligvis en 2’er, og hvorfor lave om på formlen for en succes? Efterfølgerens eneste nævneværdige forskelle fra forgængeren er, at Giacomo Campeotto har afløst Kasper Barfoed i instruktørstolen, og at ungerne er blevet et år ældre. Nå ja, og så er resultatet blevet en smule ringere.

Nordisk Film - Rolf Konow
Hemmelige broderskaber, forsvundne skatte
I 1’eren opsporede vennerne Katrine, Mathias, Nis og Fie den sagnomspundne Pagtens Ark (dog uden De Ti Bud) i en bornholmsk rundkirke, ligesom de opdagede, at Katrines far Christian (Peter Gantzler) var medlem af den hemmelighedsfulde Tempelriddernes Orden. Just som Katrine og far i den aktuelle film ankommer til Bornholm året efter, kidnappes sidstnævnte under mystiske omstændigheder. Den gæve børnebande må samles igen, og sporet fører dem mod Visby på Gotland. Da de her får øje på Det Sorte Broderskab, der gjorde livet surt for dem sidste år, og som i umindelige tider har været ude efter tempelriddernes hemmeligheder, synes sammenhængen umiddelbart oplagt: Broderskabet har bortført Christian, for at han skal lede dem mod en uvurderlig skat.

Sporty fætter Owe
Ganske elegant udspiller historien med ægte tempelriddere og kutteklædte broderskaber sig midt i en stor middelalderfestival i Visby. Dette set-up giver et fint kaotisk sammensurium, i hvilket de historiske fortællinger bruges aktivt i den nutidige ramme, og hvor hverken børnene eller deres omgivelser helt ved, hvem der spiller rollespil, og hvem der ikke gør. Katrines sporty fætter Sven (David Owe), som børnene søger husly hos, synes for eksempel, at børnenes yderst alvorlige indlevelse i legen er mægtigt morsom.
Bagtæppet er dog ikke mere uoverskueligt, end at plot-twistet kun vil komme bag på de få og de små, og netop det fører frem til filmens grundliggende problem: Opfindsomheden i Philip LaZebenik og Søren Frellesens manuskript er mere hengemt end den hellige gral. Er det eksempelvis ikke lidt påfaldende, at børnene nu to gange har været på jagt efter det samme som Indiana Jones (mere skal ikke røbes!)?

Pubertære følelser
Plottet mangler i det hele taget friskhed og fylde, men holdes trods alt oven vande af en rimelig stram narration og en gennemgående troværdigt skrevet og udført dialog. Ærgerligt er det dog, at uhyggemættet kant og naivistisk nysgerrighed stort set synes forsvundet, bl.a. for at gøre plads til de pubertære følelser, der siden sidst har spiret i de tre ældste børn. Både nørden Nis og seje Mathias er småforelsket i Katrine, og det går der så lidt for meget tid med. Når det er til at holde ud at se på, er det fordi, de fire børneskuespillere – Christian Heldbo Wienberg som Nis må fremhæves – gør et godt stykke arbejde og udspiller David Owe og i starten også Peter Gantzler.

Nordisk Film - Rolf Konow
Mild underholdning
Campeottos film er således klassisk i ordets både bedste og værste forstand. Den er en klassisk fortalt, rimeligt velproduceret og effektiv eventyrfilm med en velfungerende kemi hos De Fire, som tilmed er en så bredspektret flok, at de fleste i målgruppen vil kunne finde én at identificere sig med blandt 'frisk pige', 'rapkæftet lillesøster', 'Kloge Åge' og 'Karl Smart' (og 'bekymret forælder', i øvrigt!).
Samtidig er den en klassisk, typisk 2’er, som ikke bidrager med noget til serien udover halvanden times mild underholdning. Tempelriddernes Skat II skal nok finde et påskepublikum i biografhungrende børnefamilier, men dens forsøg på – som i julekalendersucceserne Jesus og Josefine og Absalons Hemmelighed – at kombinere historiefortælling og spænding i børnehøjde er for letbenet og altmodisch til for alvor at kunne bære to film. Dan Brown i barnesko og – man havde svoret det umuligt – ekstra kaloriefattig.