Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Benicio Del ToroJerry Sunborne
David DuchovnyBrian Burke
John Carroll LynchHoward Glassman
Alison LohmanKelly
Robin WeigertBrenda

Efter begravelsen

Susanne Bier har på det seneste gebærdet sig i historier, der overfladisk set hører hjemme i ugebladsnovellerne: En ung mand køres ned, bliver lam og mister troen på livet, mens kæresten forelsker sig i hans læge (Elsker dig for evigt). En soldat bliver udsat for krigstortur, mens konen derhjemme langsomt får et nært forhold til mandens bror (Brødre). En idealistisk ulandsarbejder lokkes af en kræftsyg rigmand til at komme hjem og finder ud af, at han er far til rigmandens datter (Efter brylluppet). Når Bier alligevel har skabt seværdig og troværdig filmfortælling i om ikke andet de to førstnævnte tilfælde, skyldes det hendes evner som personinstruktør og til at skabe følsomme, virkelighedstro scener med stor menneskelig ømhed. Dét lykkes desværre kun halvt om halvt i hendes herhjemme imødesete Hollywood-debut Things We Lost in the Fire.

Selvlysende manuskript
Trods rørende og rammende scener undervejs er der nemlig for mange konstruktioner, for mange scener med så tykt symbolske motiver, at de ikke forekommer troværdige. Tag nu bare filmens første samtale, frit oversat. Søn: ”Far, hvorfor er poolen grøn?” Far: ”Det er fordi, den lyser indefra”. Søn: ”Lyser jeg indefra?” Far: ”Ja, du gør.” Sekvensen finder sted, lige før far Brian (David Duchovny) i næste scene myrdes ved et tilfælde og efterlader sin perfekte kone Audrey (Halle Berry) og parrets to perfekte børn, Harper og Dory. Som mange andre steder i filmen er det amerikanske Allan Loebs noget fortænkte manuskript, der her lyser alt for kraftigt op, og Susanne Bier der ikke formår at blænde det tilstrækkeligt ned.

Surrogatnusser
Loebs historie minder på mange måder om Anders Thomas Jensens til Brødre; begge fortæller om en sorgfyldt kvinde, der med visse komplikationer finder trøst hos en, der stod hendes bortkomne mand nært. I Things We Lost in the Fire gælder det Brians bedste ven, narkomanen og den fallerede advokat Jerry (Benicio Del Toro), som Audrey altid har syntes, at Brian brugte for meget opmærksomhed på. Efter begravelsen lukker Audrey imidlertid Jerry ind i familiens liv, og han træder hurtigt ind i rollen som surrogatfar for børnene, -løbemakker til naboen og -nusser for Audrey, når hun skal falde i søvn. En omvæltning Audrey på én gang har brug for og svært ved at kapere.

Del Toros fængende ansigt
Historien forløses med en elegant flashback-struktur, der fint afdækker forløbet frem mod det tragiske mord. Samtidig følger vi Audreys sorgbearbejdelse i form af bebrejdelse, vrede og erkendelse og Jerrys misbrugsbearbejdelse i form af tilbagefald, kold tyrker og oprejsning, og de to skæbners kamp tilbage til livet spejler hinanden overbevisende. Spillet mellem Berry og Del Toro er intenst og besnærende – Biers skuespillertække fornægter sig heller ikke på amerikansk jord – men hendes umotiverede ultranære kamerafokus på øjne er som i Efter brylluppet i overkanten. De lidt mindre nære nærbilleder klæder til gengæld især Del Toro, hvis hærgede ansigt man slet og ret ikke kan blive træt af at kigge på, og det er da utvivlsomt også ham, der med sin afdæmpede, slidte karakter fænger og fascinerer mest. Om det så er i de gode scener med naboen (en velspillende John Carroll Lynch) eller med de to yndige børn.

Kun på film
Man må dog spørge sig, hvad der egentlig siges om sorg og afhængighed, som ikke dybest set nærmer sig en kliché? ”Accepter det gode” er den væsentligste pointe i en jævn film, hvis minusser bestemt ikke opvejes af den kedeligt brunlige billedæstetik og det forudsigelige, urolige kamera. Det er for uopfindsomt, og når store dele af begivenhederne desuden synes givet på forhånd, engageres man kun delvist. Her må det også konstateres, at Bier derfor ikke overbeviser entydigt på fremmed grund – hun formår simpelthen aldrig at overdøve fornemmelsen af, at det hele er lidt kunstigt. 10-årige Harper spørger på et tidspunkt Jerry, om han nogensinde føler, at han er en del af en film. Som tilskuer til Things We Lost in the Fire sidder man med den uoverhørige følelse, at man overværer en film om mennesker, der snakker, som de snakker på film, ser ud, som de ser ud på film, og udspiller et drama, som udspiller sig på film. Og kun på film.