Anmeldelsesdato:19-11-2006
Audrey TautouSophie Neveu
Ian McKellenSir Leigh Teabing
Paul BettanySilas
Jean RenoCaptain Fache
Jürgen ProchnowAndré Vernet

Doven skattejagt

Det er intet så fascinerende som at betragte medieverdenen, når den med sporadiske mellemrum går i selvsving. Netop nu roterer den mere rødglødende om sin egen akse end i mange år på grund af en film, som udelukkende er blevet til, fordi dens forlæg har brudt alle litterære definitioner og er blevet et vaskeægte fænomen. Det handler naturligvis om Dan Browns kioskbasker "Da Vinci-Mysteriet", der nu er blevet forvandlet til levende billeder.

Sony Pictures International - Simon Mein
Dan Brown elsker en god konspirationsteori, og med mere end blot en smule hjælp fra øvrige værker om emnet har han unægtelig skruet en af de mere livlige og fascinerende sammen med udgangspunkt i fascinationen af Den Hellige Gral. Hvad nu hvis Jesus og Maria Magdalena var gift, og Maria efter Jesu død fødte en kvindelig arving? Hvad nu hvis den eksisterende Bibel, som beviseligt er samlet nogle hundrede år efter Jesu død, blev konstrueret som et dække over det 'kongelige blod' og den slægt, som med rette kunne kalde sig Kristi efterkommere – og hvad nu hvis der i dag udkæmpes en hemmelig krig mellem den katolske kirke, hvis virke i høj grad er afhængig af Bibelens udlægning af Jesu livshistorie, og en orden, Sions Priorat, hvis opgave det er at beskytte sandheden, så den en dag kan komme frem og omstyrte det religiøse vælde, der lever af og på løgnen?

"Da Vinci-Mysteriet" fungerede som en effektiv "page-turner" i romanform med ultrakorte afsnit og en fin sans for cliffhangere, der konstant efterlod vores hovedpersoner, professor Robert Langdon og polititekniker Sophie Neveu, i situationer, som man bare måtte læse videre for at høre løsningen på. Deres jagt på sandheden om Den Hellige Gral starter med et brutalt mord på Louvre og går derefter fra Paris til London med adskillige stop undervejs. Hvert stop markerer et nyt spor i sagen, hvor truslen både kommer fra den katolske orden Opus Dei og dennes 'lejemunk' Silas (slemt overspillet af Paul Bettany) samt fra personer i egne rækker, for alle har deres egen dagsorden, når en flere tusind år gammel hemmelighed er på spil.

Plothuller var der rigeligt af, men fascinationen af teorien – som det ikke tager lang tid at pille helt fra hinanden, men som alligevel er tilstrækkeligt forankret i virkeligheden til, at man køber den i øjeblikket – holdte fortællingen flydende. "Da Vinci-Mysteriet" er hverken god litteratur eller fakta (som Dan Brown selv prøver at fastholde), men en spændingsroman, der formåede at ramme en uhyre populær bølge i tiden, som i disse år skyller ind under fundamenterne på etablerede samfundsautoriteter. Vi tager ikke længere eksisterende dogmer for gode varer, vi vil bag om kulisserne, ned i historien – og helst, hvis vi kan finde noget snavs et sted i mørket. Snavs leverer Dan Brown – og med snavset følger succesen, hvis det da ikke medfører boykot, udenrigspolitiske kriser og flagafbrændinger.

Filmatiseringen er lagt i solide hænder hos Oscar-vinderne Akiva Goldsman og Ron Howard, og det lignede en let opgave at overføre Browns mundrette og kvikt afviklede scener til film. Men det, der syner let, er ofte mere kompliceret, og desværre er opgaven blevet groft undervurderet både foran og bag kameraet. Hittet var givet på forhånd, uanset hvad man gjorde, og det har fristet dovenskaben. Derfor er filmudgaven af fænomenet helt utilgiveligt endt som en stiv, kedelig og uengageret røverhistorie, hvor romanens plothuller synes større og mere utilgivelige, og intet forsøg er gjort på at fascinere publikum.

Vi følger handlingen i bogen slavisk, men uden afsnitsinddelinger til at holde intensiteten oppe, forfalder filmen til at snakke i stedet for at vise. "Show it, don't tell it" er stort set hele definitionen på film, men her får vi konspirationen serveret i enetaler, som Tom Hanks lytter til uden helt at ligne en, der er på vej til at opdage en verdensrevolutionerende hemmelighed. Ron Howard bruger nogle af sine visuelle tricks fra Et smukt sind til at fremhæve historiens mange symboler, men et par vellykkede visuelle gimmicks er langt fra nok. Filmen tager sig selv for seriøst, skuespillerne (med undtagelse af en veloplagt Ian McKellen) tager slet ikke opgaven seriøst – og så er det svært for os nede i salen at engagere os. Da Vinci-Mysteriet ligner det ultimative bevis på, at hvis dit varemærke er godt nok, sælger det sig selv – uanset kvaliteten – men hvis man håber på en fascinerende skattejagt efter tempelriddernes store hemmelighed, så er der stort set kun bedre alternativer på markedet.

Hele 25 minutter ekstra film er blevet fundet frem fra gemmerne og klippet på plads i deres rette sammenhæng i filmen. Det bliver den ikke nødvendigvis bedre af, men man må da sige, at man får fuldt udbytte.

Dvd-udgivelsen er i øvrigt godt arbejde med masser af ekstramateriale på den anden dvd i pakken. Man savner kommentarsporet med enten Dan Brown eller filmfolkene, men de øvrige featuretter kommer godt rundt om arbejdet, som bredte sig over store dele af Europa. Den bedste featurette er næsten den kortfattede gennemgang af de nye koder og skjulte beskeder, som er gemt i filmen. Nogle af dem er fjollede, mens andre lever op til hele historiens konstante legen kispus med tilskueren.

Indlg: