Anmeldt af:Søren Langelund

James McAvoyRobbie Turner
Romola GaraiBriony - som 18-årig
Saoirse RonanBriony som 13-årig
Brenda BlethynGrace Turner
Vanessa RedgraveBriony som gammel

Syndernes forbandelse

Slutningen af februar er også i år tidspunktet, hvor Oscar-statuetterne finder sine ejermænd, og mange af favoritterne endelig får dansk premiere. Således også i denne weekend, hvor man før søndagens uddeling ikke bør snyde sig selv for Joe Wrights filmatisering af Ian McEwans priste roman "Soning". Her gemmer sig nemlig en særlig og stærkt anbefalelsesværdig oplevelse, som fortjener og kræver ens ypperste opmærksomhed. Episk og alligevel nærværende. Flamboyant og alligevel intelligent. Og i virkeligheden ret svær at genrebestemme, selvom det på overfladen handler om de to k’er: Krig og kærlighed.

Slangen i Paradis
For som titlen antyder, er omdrejningspunktet mindst lige så meget at erkende og gøre bod for sine synder. Og kan man tilgive sig selv og blive tilgivet af andre, hvis man forhindrer noget så essentielt som to elskendes flamme i at brænde? På en varm britisk sommerdag i 1935 gør den 13-årige Briony (Saoirse Ronan) netop det. Dels pga. en for veludviklet fantasi og dels pga. jalousi knækker hun Amors pile, just som de havde ramt hendes stolte storesøster Cecilia (Keira Knightley) og husholderskens søn Robbie (James McAvoy). For meget af handlingen skal ikke gives væk, men oftest gennem Brionys øjne følger vi deres spirende forelskelse flyde over i brusende begær, inden vort unge sandhedsvidne agerer slangen i Paradis. Robbie kastes i fængsel, Cecilia distancerer sig fra sin familie, og først fem år senere genforenes de – stadig lige forelskede, men nu med en verdenskrig imellem dem. Alt imens en nu ældre og klogere Briony (Romola Garai) brændende ønsker at gøre sin skade god igen.

Ømt samvær, hed erotik
Til forskel fra så mange andre film om den svære kærlighed svælger Soning ikke i opstyltede kærlighedsscener med vores unge par, ligesom der til forskel fra flertallet af romanfilmatiseringer intet klodset eller anæmisk er over overførslen. I Soning er hvert et sekund i de elskendes selskab ikke ulig Baz Luhrmanns Romeo + Juliet ømt og særligt. Vi oversvømmes kun af deres affektion for hinanden, ikke af kvalmende sødsuppesamvær, og med udgangspunkt i Christopher Hamptons skarpe manuskript skildres klassiske kærlighedskvaler med original subtilitet og afdæmpet intimitet. På én gang fyldestgørende og frygtindgydende romantik, der i såvel helheden som i enkeltscenen er tålmodigt bygget op og spændstigt forløst. Som i en af de senere års mest erotiske elskovsscener, der som en syndflod af sex skyller ind over lærredet, på trods af at vi ingen bar hud får at se!

Årets scene? Årets soundtrack?
En stor del af dén såvel som samtlige af de andre sceners tiltrækningskraft skyldes også Seamus McGarveys fotografering, der i den første halvdel gløder gnistrende varme og i den sidste halvdel udstiller krigens knugende kulde. Vel afbalanceret i forhold til den næsten drømmende start og den mere dvælende forløsning. Speciel omtale har en femminutters scene om briternes retræte fra Dunkirk fået og ikke uden grund. Smukt orkestreret i ét take har vi her intet mindre end en kandidat til årets scene, som ikke kun giver det indblik i krigens storslåede gru, vi kender fra åbningen af Saving Private Ryan, men også tilføjer en emotionel dybde. Mageløs er også Dario Marianellis musik, som med sin kombination af piano a la Philip Glass, følsom cello og en taktfast skrivemaskine (!) sætter en suveræn stemning.

En stjerne fødes, en anden genfødes
Nemt er det også at prise skuespillerne, som alle som én lader sig totalt opsluge af sine karakterer. Den reelle hovedfigur, Briony, bringes til live i form at tre kraftpræstationer, og samspillet imellem en flot flerdimensional James McAvoy og en uimodståeligt modnet Keira Knightley smelter sammen til en enhed i stedet for to separate præstationer. I den øjenåbnende og overraskende slutning behøver Vanessa Redgrave ydermere kun få minutter til at få hårene til at rejse sig og sætte en tyk streg under hendes magnetiske tiltrækningskraft. Allermest ros fortjener dog den forståeligt Oscar-nominerede Saoirse Ronan i rollen som den 13-årige Briony, som på trods af sin unge alder brænder igennem med en isnende og naturligt gribende mimik. Uden tvivl en stjerne i svøb – som for tiden filmer selveste Peter Jacksons The Lovely Bones.

Skridtet op i mesterklassen
Det eneste kritisable ved Soning er, at den næsten føles for hurtigt overstået. Joe Wright således mere end indfrier skyhøje forventninger fra tilhængere af bogen og fra os, som blev imponerede over hans indlevende Jane Austen-filmatisering Stolthed og fordom. Med Soning går han skridtet videre, rykker en klasse op og leverer en fejlfri filmoplevelse af de sjældne, som ikke kun fascinerer i hvert enkelt øjeblik, men også til sidst vender det hele på hovedet og fremtvinger en gennemspilning af handlingen i vores hoveder i de efterfølgende timer og dage. Alt imens man hjemsøges af de tårer, jeg i hvert fald forsøgte at holde inde i biografmørket såvel som af en dybere erkendelse af det smertelige spektrum mellem synd og soning. En tidløs og kunstnerisk knugende dissektion af passionens trange kår, sandhedens mange ansigter og sjælens søgen efter udfrielse.