Anmeldelsesdato:22-01-2007
Patrick WilsonJeff Kohlver
Ellen PageHayley Stark
Sandra OhJudy Tokuda
Jennifer HolmesJanelle Rogers
Gilbert JohnNighthawks Clerk

Syndens relative sandhed

Forskellige former for pædofile og børnemisbrugere er tilsyneladende overalt for tiden: I medierne, på nettet, i forældres bevidsthed. Og på film. Eksempelvis legede The Woodsman tidligere på året med et kontroversielt sympatiforhold for en løsladt pædofil i et karakterstudie der skulle udlevere synden frem for synderen. David Slades debutfilm Hard Candy går et skridt videre, og slører forholdet mellem en voksen mand og en ung pige, så man aldrig med sikkerhed ved, hvem man skal dømme eller sympatisere med. Hvor langt kan man gå i retfærdighedens navn?

Angel/Scanbox
En ulv i fåreklæder
Jeff (Patrick Wilson) er en fotograf i 30'erne, som i nogle uger har chattet med den 14-årige Hayley (Ellen Page). Hun virker mere tillidsfuld og moden end hendes alder giver udtryk for, og da de to beslutter sig for at mødes, er han ikke afvisende overfor hendes næsten intimiderende flirten. Men udadtil er han den perfekte gentleman, og det er hende, der frivilligt gør sig til genstand for hans semi-erotiske fotografier. Det er også hende, der insisterer på at tage hjem til ham, og hurtigt hiver vodkaflasken ned fra hylden. Men hun er jo også kun et barn, og det er vel hans ansvar som voksen at sige fra overfor hendes tilnærmelser? Det mener Hayley i hvert fald, da hun pludseligt bedøver Jeff og kynisk udspekuleret herefter beskylder ham for at have pædofile tendenser. Til trods for at han erklærer sin uskyld, er hun også overbevist om, at han står bag bortførelsen af en anden lokal pige, for en voksen mand der tager et barn med hjem må da have syge tendenser, eller hvad?

Stilistisk tour de force
At en lokkende lolita narrer en ældre beundrer i et baghold på denne måde lyder måske en kende virkelighedsfjernt, men filmen er inspireret af virkelige hændelser, og da historien først udfolder sig, overleveres den særdeles troværdigt. Kameraet følger intenst og nådesløst levende figurernes indre sjæletilstand, mens deres facader og parader falder på stribe. Hard Candy er fra start til slut en på en gang ualmindelig flot og fængende stilistisk tour de force, der ikke er mindre imponerende af, at hele filmen er optaget på kun 18 dage.

Angel/Scanbox
Graden af vanvid
Hard Candy er dog hovedsageligt bygget op omkring de to karakterer, og fungerer qua det for tilskueren ambivalente sympatiforhold overfor dem begge. Den fortællingsmæssige genistreg er, at man aldrig ved hvem der er offeret, og hvem der er bødlen. Er der overhovedet en helt og en skurk, eller er Jeff og Hayley blot begge eksempler på forskellig grader af vanvid? Skal man sympatisere med den umiddelbart forskruede teenager eller den eventuelt pædofile fotograf? Er det overhovedet muligt at sympatisere med nogen? Enhver sandhed synes konstant relativ, og på den måde holdes spændingen oppe fra første scene, selvom handlingen udspiller sig på få locations, og ikke har nogen biljagter eller anden form for udpræget eksplicit action.

Klaustrofobiske pragtpræstationer
Det er kun Jeff og Hayleys i starten velfungerende, senere fatale forhold, der bærer hver en scene, men via to fremragende hovedrolleindehavere fungerer denne klaustrofobiske dramaturgiske indsnævring, og specielt den purunge Ellen Page leverer en spektakulær og decideret uforglemmelig præstation. Hard Candy kombinerer Farligt Begærs dystre konsekvenser af forførelsens kunst og Miserys ubarmhjertige jerngreb om karakterernes indbyrdes relationer. Resultatet er en modig og skalpel-skarp psykologisk thriller, der ikke er bange for at skære præcist eller dybt i sindet. En fremragende oplevelse.

Indl�g: