Anmeldelsesdato:20-02-2007
Tommy Lee JonesThe Axman
Garrison KeillorGK
Kevin KlineGuy Noir
Lindsay LohanLola Johnson
Virginia MadsenDangerous Woman

Præriens sidste stemme

Robert Altman slår ned på et stykke ægte amerikansk kulturhistorie i A Prairie Home Companion - hans seneste film, som kom i hovedkonkurrencen ved årets filmfestival i Berlin på trods af, at den handler om et radioshow, der er aldeles ukendt for os i Europa. En historie, der er mere let og menneskeligt medfølende end vi normalt vil forvente det fra ham.

Angel/Scanbox
Altmans kyniske objektiv er nemlig skiftet ud med en nostalgisk linse, der hengivent dyrker dynamikken omkring det ganske virkelige radioprogram Prairie Home Companion, som sender til det meste af den amerikanske nation fra Fitzgerald-teateret i St. Paul, Minnesota. En underholdningsform præget af hjemlig hygge i den midtvestlige tradition, der var vidt udbredt før fjernsynets gennembrud, og som dækker det samme behov, som de amerikanske tv-selskabers elskede talk shows sørger for at tilfredsstille i dag. Et par hyggelige timer i selskab med en kendt og elsket vært, lagt i faste og genkendelige rammer. Værten på Prairie Home Companion hedder Garrison Keillor, og ikke nok med, at han spiller sig selv i Altmans portræt, han har også skrevet manuskriptet, som bygger en fiktionshistorie ud af dokumentariske byggesten.

I filmen er showets eksistens truet, fordi teatret, som det altid har været sendt fra, er blevet opkøbt af en texansk oliemilliadær. Vi følger sidste arbejdsdag medAltmans klassiske ubekymrethed i tilgangen. Kameraet svæver blot rundt i bygningen, fra opklædningsrummet dybt under scenen, til logerne højt under loftet. Her følger vi uden en synderlig stringent rettesnor showets faste figurer et par timer, og finder undervejs ind til historierne bag de bånd, der binder dem sammen. Der er Johnson-søstrene i Meryl Streep og Lily Tomlins godt sammentømrede skikkelser med Lindsay Lohan på slæb som Streeps genstridige datter, Lefty og Dusty er showets cowboys med saftige vittigheder i rigelige mængder og bag kulissen huserer sikkerhedschefen Guy Noir, der deler efternavn med den filmgenre, han som figur er født af, og Virginia Madsen, der med største naturlighed har fylder rollen som en engel på udkig efter personer, der skal ledsages til himlens port. Et solidt miks af rigtige personer, der spiller dem selv, rigtige personer portrætteret af kendte skuespillere – og endelig fiktive figurer sat ind for fortællingens skyld.

Angel/Scanbox
Lukningen af Prairie Home Companion handler ikke bare om en arbejdsplads, der bliver nedlagt. Det er en familie, der splittes fra hinanden, et åndsfællesskab i den amerikanske bevidsthed, som må bukke under for kapitalens kynisme. Altman er ubetinget med sine hovedpersoner, men der prædikes ikke mod udviklingen. Der konstateres snarere en stille accept af fremskridtets uafvendelighed, maskeret som en livsfilosofi om, at tilværelsen er en lang kamp afbrudt af små, ubelejlige øjeblikke af lykke. Showet fortsætter som intet var hændt, mens filmen indirekte står for hyldesten af det menneskelige fællesskab, der kan opstå omkring et projekt fostret af hjertet. Det ligner egentlig ikke Altman at bære følelserne så tydeligt uden på tøjet, og undervejs når man næsten at savne noget af hans vanlige kynisme, men hans sikre fornemmelse for at fortælle en historie uden at føle sig bundet af traditionelle krav til handlingens fremdrift svigter ikke. Det er ikke Altmans skarpeste film, men uden tvivl hans mest sympatiske og medfølende - og selv for os, der ikke har noget forhold til showet som kulturelt fænomen, kan det betale sig at række det ekstra stykke for at nå ind til den almengyldige historie om betydningen af menneskelige fællesskaber.

Ekstramaterialet anmeldes ikke.

Indlg: