Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Stefano BusiriviciBarzelli
Alberto MangianteRegista
Alessandro MoraceTommi Benetti
Marta NobiliViola Benetti
Kim Rossi StuartRenato Benetti

Barndommens brogede gade

Først ret sent i Kim Rossi Stuarts debutfilm som instruktør finder man ud af, hvad filmens titel refererer til – og det er ikke blemærket af samme navn. 11-årige Tommi vil gerne begynde til fodbold og vil allerhelst spille på midtbanen. Hans far ser imidlertid hellere, at sønnike spiller "libero", den bagerste forsvarsspiller, hvortil Tommi svarer, at ja, libero, kunne også være en god position. En lille scene. Få, tilsyneladende uskyldige replikker. Masser af meningsfuld undertekst. Om børn, som ved at gøre alt for meget for at se deres forældre glade bliver voksne for tidligt – og om voksne, der bliver det for sent.

Øst for Paradis
Bitterhed og svigt
Den slags små underspillede og betydningsmættede scener er Libero rig på, og det gør den til en nænsom og på samme tid tragisk og nostalgisk slentretur ned ad barndommens brogede gader. Afdæmpet og episodisk følger filmen hverdagsbegivenhederne i Tommis liv – i skolen, i svømmehallen og derhjemme, hvor han bor alene med sin far og søster, efter at hans noget ustabile og letfældige mor har forladt hjemmet. Dét er far aldrig rigtigt kommet sig over, og man mærker efterhånden de små svigt i hans ellers store kærlighed til sine børn, udløst af bitterheden over at blive ladt i stikken af både hustru og samfund.

Sej, ikke for nuttet hovedrolle
Libero formår med en let fortællestil at antyde, hvordan skilsmisse og forældrestridigheder ser ud fra barnets indeklemte perspektiv. Problemerne udgøres her ikke af den incest, druk eller vedvarende vold, som mange amerikanske film tyer til for at skildre, hvordan sjælen ridses i de yngste år, men af mindre eksplicitte ting som faderens humørsyge samt moderens noget flygtige kærlighed, der gør barndommen til en blandet fornøjelse. Blandet nok til at Tommi som Ingemar i Halmströms Mit liv som hund og Antoine i Truffauts Ung Flugt søger tilflugt et afsides sted – i Tommis tilfælde de hustage, hvorfra verden tager sig mere overskuelig ud. Tommi spilles af Alessandro Morace, hvis ansigt er perfekt – ikke for nuttet, men både sejt og en smule usikkert, og Kim Rossi Stuart selv og især Barbora Bobulova som de to forvirrede forældre støtter op om ham med fortættet spil.

Sære barndomsoplevelser
Filmen indfanger for tilskueren ganske nostalgisk de mange sære, umiddelbart ubetydelige barndomsoplevelser, som man ikke aner, hvorfor man husker så præcist utallige år efter. I sin løse plotstruktur, sin spartanske stil, sit fokus på de mindre velstående klassers livsbetingelser og sin følsomme betragtning af barndommens ikke altid så uskyldige uskyld synes Kim Rossi Stuarts inspirationskilder blandt andet at skulle findes i fransk nybølge og italiensk neorealisme. Libero når ikke niveauet fra disse bølgers højdepunkter. Dertil er den trods alt lidt for harmløs og konventionel, og ikke alle scener havde været lige nødvendige at medtage; eksempelvis fokuseres der lidt for demonstrativt meget på den mærkelige og høje, umælende dreng i klassen, som Tommi identificerer sig med. Alligevel har Kim Rossi Stuart begået en fin og fængende debut.

Game Night22/2
The Shape of Water22/2
Molly's Game22/2