Anmeldelsesdato:13-03-2007
Taylor HandleyDean
Diora BairdBailey
Matthew BomerEric
R. Lee ErmeySheriff Hoyt
Andrew BryniarskiLeatherface

Når motorsaven går i baglås

Det evige spørgsmål rejst af politi og psykologer stillet over for en serie bestialske mord er: Hvad driver en psykopatisk seriemorder? Hvad tænder lunten – og hvad forårsager den endelige eksplosion? I dén grad frugtbart thriller-grund anvendt i alt fra Peeping Tom til Manhunter, idet afsløringen af psykopatens mørke fortid gør dennes endnu mørkere nutid dét mere skræmmende. Den gode seriemorder-eksponering graver ned i fortidens traumer og bristede illusioner. Den gode seriemorder-eksponering gør dens protagonist menneskelig, nærværende og sympatisk, fordi dét er tusinde gange mere rystende end en uudgrundelig lystmorder. Djævelen er let at afskrive på afstand, men umulig at undslippe i én selv.

På slagteribesøg efter lukketid
The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning er en hel film tilegnet den stumme, motorsavsliderlige Leatherfaces (også kendt som Thomas Hewitt) fortid. De bestialske uhyrligheder tager sit afsæt i 1969 med lukningen af den eneste industri i et texansk udkantsområde, det lokale slagteri. Områdets indbyggere indser, at håbet er ude, og at det er på tide at flytte. Alle områdets indbyggere. Altså undtagen familien Hewitt. Den egenrådige, sadistiske Hoyt (R. Lee Ermey), hans kone og – ikke mindst – deres deforme hittebarn Thomas nægter at rykke teltpælene op, og myrder både slagterichefen og den lokale sherif, da disse forsøger at få dem væk fra området. Det er dog kun, må fire unge uskyldigt på vej i gennem udkantsområdet indse, begyndelsen...

Mere remake end prequel?
Lige siden Tobe Hoopers grænseoverskridende original fra 1974 har den bloddryppende cocktail af et stort, tilsyneladende forladt hus, en gruppe strandede unge og regressive rednecks jagtende disse, været et etableret arkeplot. Flere gange er det lykkedes (f.eks. Ajas vovede variation Switchblade Romance), endnu flere gange er det mislykkedes (de mange, miserable The Texas Chainsaw Massacre-efterfølgere).
Én af de positive overraskelser i 2003 var remaket af Hoopers original, der både var æstetisk tiltrækkende og oprigtigt uhyggelig, væmmelig og forstyrrende. Desværre er den nye prequel, The Beginning, meget sjældent nogen af delene. Det mest forstyrrende er, at det uden at være et remake fremstår som et. Et dårligt et. Endnu engang en håndfuld unge, der strander tæt på den forstyrrede Hewitt-families hjem; endnu engang spredes de og må kæmpe hver for sig; endnu engang må de løbe skrigende rundt og håbe på, at ét eller andet redder dem, før de bliver slebet, skåret og sakset i små stykker.

Kun lige gys og gru nok
Der er intet iboende galt med remakes, men der er noget galt med at ville udvide universet fra et tre år gammel remake, men i stedet indsnævrer det. The Beginning formår at dikotomisere det gode, i form af de renhjertede, uskyldige teenagere, og det onde, i form af familien Hewitt, men havde været unægtelig været mere interessant, hvis den havde menneskeliggjort den deforme, tilbagestående Thomas eller den dæmoniske pater families Hoyt. End ikke de centrale sadistiske overgreb, mishandlinger og mord er originale, men i stedet nogle halvslørede billeder af en motorsav penetrerende ben, arme og overkrop og efterfølgende ketchupblod sprøjtende til alle sider. Derudover er der distinkte tempoproblemer – der bruges for lang tid på at etablere figurerne ift. tiden brugt på de afsluttende drab.
Dermed leverer The Beginning kun lige nok gys og gru til at tilfredsstille den værste sadomasochistiske trang. Ikke ét chok mere end minimumsmængden. Den gode horror-film genetablerer eller genopdager. The Beginning kører på motorsavsfrihjul.

Ok udgivelse med et kommentarspor, der kommer ganske fornuftigt rundt om filmen samt featuren "Down to the Bone" (cool titel til en motorsavsfilm). Filmen er en UNRATED-udgave, som rummer en række klip og enkelte scener, der ikke var med i biografudgaven. Det gør hverken filmen værre eller bedre, men der er efterhånden tradition for, at gyserfilm, som censursaksen har været godt efter, får lidt ekstra kød på skelettet, når de kommer ud på dvd.