Anmeldelsesdato:23-04-2007
Jeremy IronsBrom
Djimon HounsouAjihad
John MalkovichKing Galbatorix
Sienna GuilloryArya
Robert CarlyleDurza

Ængstelig teenager på spring, drage i skjul

Sidste år var det Narnia - Løven, heksen og garderobeskabet. I år er det Eragon. Det er ikke nemt, at være udset til at udfylde det gabende store fantasy-tomrum efter de tre Ringenes Herre-film. De episke, eksalterede Tolkien-film indvarslede jule-blockbusteren som begivenhed, som event, og barren er dermed sat højt. Meget, meget højt. Der forventes en både personlig og universel historie, både dyre CGI-effekter og store, åbne panorama-landskaber. Den moderne jule-blockbuster skal have det hele. Det har Eragon ikke – men den har til gengæld sjæl, mandsmod og hjertet på helt rette sted.

Fox Film
Et mildere eventyr
Det er nærliggende at kalde Eragon for en mere mild, tilgængelig og børnevenlig udgave af Ringenes Herre. Ikke blot fordi Christopher Paolini kun var 15 år, da han i 1998 begyndte at skrive bogen, men også fordi den unge italiener helt åbenbart har skelet til Tolkiens hovedværk.
Det er den eksakt samme grundskabelon: Den unge dreng Eragon (Edward Speleers) opdager et drageæg, der kort tid derefter udklækkes og bliver til den store, stolte drage Saphira (stemme af Rachel Weisz). Vejledt af den aldrende kriger Brom (Jeremy Irons) indser Eragon, at han er udvalgt som drageridder, at han er dén udvalgte, der skal genoprette lov, orden og fred i det krigshærgede land terroriseret af den onde, demagogiske konge Galbatorix (John Malkovich).
Eragon må i følgeskab med Brom, elverkvinden Arya (Sienna Guillory), den mystiske omvandrende Murtagh (Garrett Hedlund) og – ikke mindst – Saphira nå Varden-rebellerne, før de ondes hærfører Durza (Robert Carlyle). Det bliver et kapløb med tiden med nye farer og ny selvindsigt om hvert et hjørne. "One false move, one reckless decision...", som Brom siger, "and all is lost!"

Sløv start, stærk slutning
Altså. Ganske velkendt, ganske veludført: Ung bondedreng opdager, at han er den udvalgte frelser, lærer gennem modgang sit indre jeg at kende, slår følge med en håndfuld hjælpere og begiver sig ud på en rejse for at fri verden fra det onde. Det er Ringenes Herre – men uden helt så meget mørke og blod og uden en helt så ond inkarnation af ondskaben (Malkovich optræder sammenlagt i to minutter som Galbatorix – det ondes personificering er i højere grad troldmanden Durza). De første 20-30 minutters introduktion til bondedrengen Eragon, landsbyrebellen Brom og de onde i det fjerne, tronende øverst på deres tårn af lava, ild og aske, er både klichétung og almindelig tung, men derefter tager det fart. Eragon opdager, at han kan fremmane og manipulere med bl.a. ild og vind, den unge dreng og den prægtige drages forhold udvikler sig til et troværdigt venskab og Brom udfolder sig som en perfekt mentorfigur. Der er monstre, magi og majestætiske flyveture gennem det store landskab, og flere steder glemmer man helt, at det egentligt blot er Ringenes Herre tilladt for de mindre og de sarte.

Fox Film
Opbyggelig popcornaction uden storhedsvanvid
Desværre er det ikke alle steder – og det er ikke overraskende Fangmeiers debutfilm, der lider mest i sammenligningen med Jacksons mesterværk. Eragon indeholder en håndfuld pinlige scener, der enten er for klichehæmmede, f.eks. Eragons sentimentale strygermusik-tilsatte farvel til sin fætter, eller slet og ret ligegyldige, f.eks. en kort clairvoyance-sekvens (i øvrigt med den unge sangerinde Joss Stone som spåkone!) Disse er dog klart i undertal og formår ikke at pille ved helhedsindtrykket af et modigt, menneskeligt eventyr, der sjældent bliver mere svulstigt, end det kan bære. Den debuterende Edward Speleers er troværdig i rollen som Eragon, der vokser og vokser med sin svære skæbne, mens både Irons og – ikke mindst – Carlyle flot udfylder den tomme celluloid omkring ham. Eragon er en film om identitet, mod og venskab og er lige dele seværdig som opbyggelig familiefilm og som popcornaction. Så længe man ikke forventer en nyklassiker.

Flot dobbelt dvd-udgivelse, hvor man fornemmer seriøsiteten i arbejdet med filmen. Der er kommentarspor med instruktøren og en række slettede scener på skiven med selve filmen, og på den ekstra dvd vælger det frem med featuretter af alle afskygninger, der forbereder tilskueren på historien i hele trilogien og naturligvis går dybt ned i arbejdet med projektet. Mere end rigeligt for alle med en stor interesse for Eragon-universet.

Indl�g: