Anmeldelsesdato:08-05-2007
Cate BlanchettSusan
Gael García BernalSantiago
Jamie McBrideBill
Kôji YakushoYasujiro
Adriana BarrazaAmelia

En alt for virkelig virkelighed

Ambitiøs, omfattende, observant, modig. Det er blot et lille udsnit. Det er blot nogle få af de lovord, der dukker op, når man tænker på mexicanske Alejandro González Iñárritus trilogi, der blev indledt med den fandenivoldske Love is a Bitch, udvidet med den fatalistiske 21 Grams og nu afsluttes med Babel. Tre store film. Hver for sig og – specielt – samlet. Hvad er kærlighed? Hvad er død? Og nu: Hvad er kommunikation?

Nordisk film
Fire familier i ét sammenstød
For tredje gang foretager Iñárritu et studie af forskellige mennesker, hvis skæbner støder sammen og sammenflettes omkring én begivenhed. I Babel er det et riffelskud. Ét eneste riffelskud. De to unge, marokkanske drenge, der affyrer skuddet, og deres familie, der pludselig sprænges både inde- og udefra; den amerikanske turist, der bliver ramt og hendes mand; deres to børns mexicanske barnepige og hendes familie, der må gå grueligt meget i gennem efter et møde med myndighederne; og endelig den japanske forretningsmand, der i sin tid solgte riflen til sin marokkanske tourguide, og hans døvstumme datter. Fire helt forskellige familier, der dog sidestilles ved at blive stillet over for de samme overmenneskelige kræfter: Livets skrøbelighed, dødens pludselighed og den oprivende, udmarvende magtesløshed over for disse.

Et nærmest altmansk overblik
Hvordan opleves tab? Og hvordan overleves det? Hvordan kommunikerer mennesker sammen normalt? Og hvordan kommunikerer de under pres? Det er de centrale spørgsmål, som Iñárritu – med titulær allegorisk reference til Biblens fabelforklaring af menneskers kommunikationsbesvær – forsøger at besvare. Iñárritu blev i Cannes belønnet for bedste instruktion, og det er i dén grad fortjent. Det er instruktionen og den visionære montage, der hæver Babel op og gør dens samlede indtryk stærkere end de fire enkelthistorier hver for sig. Hvordan kæder man en ung marokkansk drengs selvopofrelse sammen med en japansk teenagepiges følelse af isolation og behov for berøring? Det burde ikke være muligt, men gennem forskudte tidslinjer og poetisk billedlogik lykkes det. En stor præstation, et nærmest altmansk overblik over personer, situationer og deres indbyrdes dynamik.

Nordisk film
Store penselstrøg og små detaljer
Til forskel fra de mere spredte, separate optrin i f.eks. Syriana, præsterer Babel i langt højere grad at opbygge sin kritik af globaliseringen og det moderne, fremmedgjorte menneske scene for scene. Hver scene bygger videre på den foregående. Hver scene sætter os mere og mere i de fire familiers sko og giver et indtryk af, at de i virkeligheden er overladt til større, stærkere kræfter. Det skal naturligvis også tilskrives det naturlige, overbevisende skuespil – ikke mindst af de ukendte navne. Den unge, skyldbetyngede marokkanske dreng, der med frygt og bæven først skyder skylden for riffeluheldet på sin bror og senere tager hele ansvaret på sine små, spinkle skuldre er i dén grad gribende. Den døvstumme japanske pige, der stripper for fremmede bare for – ligesom de følelsesforkrøblede ofre i Cronenbergs Crash – at blive set, rørt og føle sig i live, er umulig ikke at føle med. De store stjernenavne (Brad Pitt, Cate Blanchett, Gael García Bernal) gør det godt, men det er de ukendte ansigter, der virkelig stjæler billedet. De mere anonyme mennesker, som man levende kunne forestille sig at møde nede på gaden, rundt om hjørnet – som kunne være én af os. Dét er nemlig den tredje Iñárritu-films virkelige styrke: Dens humanisme, dens genkendelighed, dens virkelighed. Babel er desværre meget mere end en fabel.

Blot en trailer.

Indlg: