Anmeldt af:Kenneth McNeil

Ruth RomanAnne Morton
Robert WalkerBruno Anthony
Leo G. CarrollSen. Morton
Patricia HitchcockBarbara Morton
Kasey RogersMiriam Joyce Haines

Det tilrettelagte tilfælde

De tidligste anslag med to mænd – én i sort jakkesæt, én i nålestribet – i bevægelse er nøje afmålt. Ét klip viser den enes ben på vej mod højre, det næste klip den andens på vej mod venstre. De er på en togstation. Det sorte jakkesæt går i gennem porten ud på perronen, det nålestribede følger efter i en lige linje. Få sekunder senere forlader toget perronen, og i dét øjeblik springer vi inden for i selve toget, hvor vi igen følger benene, indtil de til sidst er lige over for hinanden. Den ene kigger op fra sin avis. "I beg your pardon, but aren’t you Guy Haines?", spøger han. Den anden svarer med et forlegent smil.

Miracle Film
La Règle de jeu
Den mindeværdige åbningsscene til Alfred Hitchcocks Strangers on a Train er alene i sin metodiske klipning og komposition imponerende, men ift. filmens helhed intet mindre end mesterlig. Den pågående rigmandssøn Brunos (Robert Walker) introduktion over for den reserverede playboy og tennisspiller Guy (Farley Granger), gestaltes, som var de to mænd lige. Et møde mellem to pæne overklassegentlemen enige om spillets regler. En balanceret samtale der godt nok får en morbid smag, da Bruno begynder at snakke om det perfekte mord, om mord uden motiv – hvad hvis jeg dræbte din genstridige kone? Og du min gemene far? – men aldrig bliver helt ildevarslende.
Det er denne indledning, der gør den følgende gradvise forskydning mellem de to – balancen der afløses af ubalance – endnu mere interessant. Guy tager afsked med Bruno ved den nærmeste togstation og forventer aldrig at se eller høre fra ham igen, men Bruno vil det anderledes. Han forfølger Guys forlovede Miriam (Kasey Rogers) i gennem et cirkus og til et tragisk endeligt, forventer at Guy vil jagte hans far på samme måde og har snart inddraget både Guys nye kæreste Anne Morton (Ruth Roman), hendes familie og endda politiet i et uigennemskueligt morderisk spil. Et spil, hvor indsatsen er liv, og hvor – med et udtryk lånt fra titlen på Renoirs klassiker – La Règle du jeu, spillets regler, hele tiden ændres.

Stramt komponeret
Forbindelsen til franske Jean Renoir er i øvrigt ikke kun litterær, men i hele måden hvorpå Hitchcock både kærligt og karikerende afbilder indbyrdes forhold, opstillede facader og – endelig, konfronteret med fare – altfortærende frygt. Der peges både tilbage mod Rope og frem mod North by Northwest. Hvor bourgeoisiets bagtalelse skjulte blikke og stjålne kys i Renoirs film synes at udfolde sig naturligt, fremstår de mere dystre forviklinger i Hitchcocks film, med forfølgelser, afhøringer, anklager og mistænksomme blikke, klart mere opstillede. "Skuespillere bør behandles som kvæg", parafraseres Hitchcock ofte, og trods blændende præstationer fra de to hovedroller – specielt Robert Walker i en Peter Lorre-agtig præstation som den glatte, men manisk utilregnelige Bruno " er det tydeligt, at Strangers on a Train skabes uden for billedet. Trådene ikke blot skimtes, nej, de står tydeligt frem.

Miracle Film
Motiver, deadlines og timing
Men ikke trådene til instruktørerne. Hitchcocks største præstation er, at han formår ikke selv at fremstå som dukkeføreren, men derimod at lade dennes rolle være spillet af en langt større magt: Tilfældet. Strangers on a Train er det tilrettelagte tilfældes film. I den afgørende sidste scene, hvor Guy er i gang med at afslutte en tenniskamp og Bruno i færd med at opdrive det afgørende bevis, lighteren (et klassisk Hitchcock-motiv), synes både mændenes svagheder og tilfældets mystik at spille dem et puds. Det er ét blandt flere intelligent koreograferede og perfekt krydsklippede spændingsscener, der dengang gav – og stadig fortjent giver – filmen klassikerstatus. Lidt overflødig udredning, samtalerne Guy, Anne og Annes familie i mellem og et lidt for spændingsløst midterakt frarøver Strangers on a Train pladsen helt oppe ved Rear Window, Vertigo og North by Northwest. Men også kun lige.