Anmeldt af:Søren Langelund

Julia RobertsJoanne Herring
Philip Seymour HoffmanGust Avrakotos
Amy AdamsBonnie Bach
Emily BluntJane Liddle
Peter GeretyLarry Liddle

Kold krig, varmblodet politiker

Historien har lært os, at én mand sagtens kan starte en verdenskrig. Men er det også muligt for én mand at stoppe en? Nok ikke for de fleste af os jævne, dødelige mennesker, men for den excentriske og charmerende playboy-politiker Charlie Wilson viste det sig muligt, da han i 80'erne havde mere end et par fingre med i kommunismens fald og Sovjetunionens opløsning med afslutningen af den kolde krig. Denne på mange måder overraskende og overrumplende historie er nu blevet til en stjernespækket film, der er sjældent kærkommen som en på én gang seriøs og humoristisk satire for det voksne publikum.

Charlatanen vs. Den Røde Hær
Bag kameraet står veteranen Mike Nichols (Fagre voksne verden, Closer), og han sætter fra start fut i fejemøget ved at præsentere vores hovedperson, kongresmedlem Charles Wilson (Tom Hanks), nøgen og omgivet af strippere og narkotika i et boblebad i Las Vegas. At selv samme charlatan nogle år senere indirekte skulle bringe Den Røde Hær i knæ, er ved dette første øjekast svært at forestille sig, men under den flamboyante facade gemmer sig en engageret politiker med magtfulde venner og en plads i den komite, som finansierer CIA’s verdensomspændende, mørklagte operationer. Så da Wilson på opfodring fra en texansk velhaverfrue (Julia Roberts) som ene amerikanske politiker kommer det sovjetisk invaderede Afghanistan til undsætning med tophemmelig våbenstøtte, er den første alvorlige kile i den røde betonmur en kendsgerning.

Sorkin gør det igen?
Filmens rolleliste er så spækket med velspillende stjerner, at dét alene gør filmen værd at se – ikke mindst pga. en fortjent Oscar-nomineret Philip Seymour Hoffman i en skøn birolle som overvægtig og brysk CIA-bulldog. Men når Charlie Wilson's War er en medrivende og underholdende film, skyldes det mestendels dens utrolige, men sande plot, som bringes til lærredet af manuskriptforfatter Aaron Sorkin – manden bag nyere tids bedste tv-dramaserie, The West Wing. Med adskillige forrygende dialoger viser Sorkin på ny sin særlige evne for at gøre tør politik saftigt, spydigt, tempofyldt og fascinerende. Matche tv-seriens dybde kan han dog ikke, og på trods af Nichols’ gnidningsfri instruktion lykkes det ingen af de to at fokusere stærkt nok på den alvor og de millioner af menneskeliv, som står på spil og egentlig er historiens kerne. Jo, det er bekvemt at vi spenderer mere tid med cocktails og smukke kvinder i stedet for de rædsler i de afghanske flygtningelejre, som Wilson besøger, men til tider lidt for bekvemt. Lidt mere eftertænksomhed og flere gåsehudsfremkaldende scener havde givet festen mere nerve, ikke spoleret den.

Spændstigt dukketeater
Bemærkelsesværdigt er det også, at vi bortset fra en afsluttende fodnote helt og aldeles snydes for et perspektiverende udblik til de CIA-finansierede våben til Afghanistan, som senere faldt i Osama Bin Ladens hænder. Denne uheldige udvikling ændrer ikke ved Wilsons gode vilje eller heltestatus, men en lidt mere nuanceret stillingstagen til de nutidige efterdønninger af hans meritter havde klædt et så intelligent makkerpar som Nichols og Sorkin.
Man må dog lade dem, at de har sammenstrikket et spændstigt og anderledes kig ind bag forhænget for magthavernes dukketeater i form af en på mange måder klædelig og sandfærdig pendant til Barry Levinsons ligeså fornøjelige Wag the Dog.