Anmeldelsesdato:18-09-2007
Mandy MooreMilly
Gabriel MachtJohnny
Tom Everett ScottJason
Lauren GrahamMaggie
Piper PeraboMae

Slagteklar hønemor

Mor er den bedste i verden, med mindre hun i skikkelse af Diane Keaton forsøger at overbeskytte sine kære små og sågar blande sig i deres kærlighedsliv. Dét er både moralen og det komiske fundament for den seneste fadæsefarce fra Hollywood uden kant, humor eller skyggen af idérigdom. Titlen er Because I Said So, henvendelsesformen den laveste fællesnævner og resultatet mere håbløst tidsspilde end en time i kø i Netto.

Langt ude på overdrevet
Keaton spiller den snart 60-årige alenemor Daphne, som har mere end almindeligt svært ved at slippe taget i sine tre yndige voksne døtre. Specielt Milly (Mandy Moore) må lide under hønemoderens konstante overvågning, overbeskyttelse og ikke mindst indblanding i alt fra tøjvalg og opførsel til (fra)valg af mænd. Hvis du synes det lyder genkendeligt fra din egen hverdag, så tro om igen. For Daphne er – som plottet i det hele taget – totalt ude på det urealistiske overdrev og aldrig i nærheden af at nærme sig et virkelighedsnært, komisk eller overhovedet tåleligt udtryk. Faktisk kandiderer hun til at være en af nyere tids mest irriterende figurer på film, og hvis den aldrende Diane Keaton ikke kan finde bedre roller, bør hun hellere nyde sit otium, før hun trækker sin ellers så imponerende karriere yderligere igennem sølet.

Slibrigt sukkersød
Ganske uforståeligt accepterer den lidt klodsede Milly moderens snageri, og det skal så forestille sig at være sjovt, når Daphnes indrykning af en kontaktannonce på datterens vegne resulterer i to prinse på den hvide hest. Det viser sig dog for publikum hurtigere, end man kan sige 'kværulerende kvindemenneske', at kun den ene er noget menneskeligt værd, selvom den anden er både rig, succesrig og ih-så-charmerende. Mens man så utålmodigt venter på, at også Milly og Daphne når den erkendelse, stiger frustrationen til kogepunktet, når man fire kvarter for tidligt ikke har flere negle at pille i eller popcorn at konsumere. Ventetiden bliver ikke mindre forfærdelig af Mandy Moores præstation som Milly, der er mere slibrigt sukkersød end en overkandiseret slikkepind. Faktisk er den eneste udholdelige og velspillede figur Daphnes ret intelligente hund (!), der dog desværre ikke fylder så meget i historien.

En undren og en opfordring
Som et af de forhåbentligt få mennesker i dette land, som får set Because I Said So, undrer jeg mig dels over, hvordan et så håbløst manuskript kan blive omsat til film, dels hvem filmen egentlig henvender sig til. Mænd vil løbe skrigende væk eller i bedste fald falde i søvn, kvinder vil føle, at der tales umanerligt meget ned til deres intellekt og selvstændighed, og virkelighedens hønemødre vil næppe føle sig underholdt af, at deres egne skavanker opblæses og udstilles på så ufrivilligt komisk maner. Så hermed en opfordring til både mødre og alle andre om for alt i verden at projicere deres overskydende tid og kærlighed over på alt andet end dette makværk. Because I say so!

Ekstramaterialet er heller ikke meget værd. Den lille featurette om tøjstilen bag filmen er dog sød nok og The Making of-indslaget er tåleligt, men man bliver ikke meget klogere på filmen af at bruge cirka 15 minutter ekstra på udgivelsen – men måske er det en god ting!

Det store stilehæfte - Krigsdagbogen16/4
Når vinden rejser sig16/4
Fjerkongens rige10/4