Anmeldelsesdato:13-12-2000
Charlotte ColemanPortia
Nicholas FarrellDr. Mouldy
Siobhan RedmondKate Higgins
Gilbert MartinJerry Higgins
Danny NussbaumGriffin Midge

Fuldendte forviklinger

Ikke mindre end 25 væsentlige roller bliver præsenteret i bosnieren Jasmin Dizdars debutfilm. Formen er den samme som Robert Altmans Short Cuts (1993) og Paul Thomas Andersons Magnolia (1999). Men Beautiful People går aldrig så tæt på sine personers psykologiske side. Den afdækker i stedet noget, der ligner et kollektivt billede af synet på krigen i Ex-Jugoslavien, og på de mennesker, der er flygtet fra den.

Forviklinger
I filmens første hektiske scener følger vi en bosnier og en kroat, der starter en slåskamp i en bus i London. De var tidligere naboer i deres nu nedbrændte landsby. Undrende tilskuere ser til, og efter en lang tur med heftig klipning og musik ender de, efter at have slået hinanden halvt fordærvet, på sygehuset. På hospitalet arbejder bl.a. en fødselslægen Dr. Mouldy, der i den grad har problemer på hjemmefronten. Han bliver senere bragt sammen med en kunstneren Kate Higgins, hvis mand bliver sendt til Bosnien som TV-journalist for BBC. Her dumper den engelske hooligan Griffin bogstaveligt talt ned fra himlen efter en heftig tur til fodboldkamp i Holland. Pero, en anden flygtning, gør tilbage i London kur til den engelske overklassedatter Portia med succes og tvinger dermed sagen tæt på hendes konservative familie.

Skønheden
Dette virvar af personer og historier fortsætter og udvides igennem filmen. Og det er så snildt sat sammen, at man fint kan følge med undervejs. Skuespillet glimrer over hele linien. De alsidige personer er realistiske og få gange mildt overdrevne og karikerede. Man hader dem, elsker dem og varmer sig ved dem i løbet af de få dage, man nyder deres selskab. Frem fra deres forskelligheder fremtræder en meget præcis menneskelighed, og deraf skønheden.

En følelsesmæssig rutschebane
Spændingskurven er jævnt fordelt over historien, men Dizdars underfundige påfund og det mangesidige persongalleri gør, at man fastholder interessen hele vejen igennem. Humoren er afvekslende. Satirisk, sød og opfindsom. Det er befriende, at filmen aldrig dømmer sine personer. Den forbliver nænsomt registrerende, og Dizdars manuskript og instruktion glimrer med et nuanceret menneskekendskab. Ligeledes formår Dizdar et holde en så fin balance i sin følelsesmæssige rutschebane af en film, at filmen sætter et uudsletteligt indtryk.

Ren realistisk stil og fuldendt energi
Det er simpelthen uforståeligt, at denne omfattende menneskeskildring ikke er længere. Man har følelsen bagefter at have været på en meget længere rejse. Filmens tempo er simpelthen perfekt, og historien folder sig meget bredere ud end de kun 107 minutter, den spænder over. Der klippes hurtigt mellem de forskellige situationer, og hver gang får man lige præcis nok til, at man kan følge med.
Filmens fotograf, Barry Ackroyd, der er kendt fra en lang række af den socialbevidste engelske instruktør Ken Loach's film, holder en ren, realistisk stil, der heller ikke tøver med at gå helt tæt på situationerne. Og Garry Bells inspirerende folkepop fuldender energien i filmens mere hektiske scener.

Opgør med Jugoslavien-tilstanden
På trods af massiv mediedækning, velorganiseret nødhjælp og militær intervention, har vi hurtigt glemt den grusomme krig, der foregik i Europas baghave, for kun kort tid siden. De tidligere jugoslavere, der nu er spredt over store dele af Europa, møder kun lidt kendskab til deres situation. En anden jugoslavisk instruktør, Emir Kusturica, løftede på sin karakteristiske facon det interne opgør med sin Underground fra 1995. Dizdars film bringer det nødvendige opgør med Jugoslavien-tilstanden som sådan et vigtigt skridt til vores egen ende af Europa, og bringer dermed, som Aage Rais’ danske På fremmed mark, historien tættere på.

Ser fremad
De få yderst påtrængende scener fra selve krigen, og enkelte ulykkelige momenter understreger filmens alvor. Men filmen holder en fin balance mellem humoren og alvoren. Og mens man bliver godt underholdt, bliver man også visere. Historien er ligeledes optimistisk. Den grusomme baggrund anvendes til at kigge fremad. Som en af personerne siger: ”Jeg er ’tidligere’ jugoslav. Alt ved Jugoslavien er ’tidligere’.” Det er skønheden i mennesket, der vinder, og muligheden for forbrødring og for at starte på en frisk er filmens veloplagte budskab. Det er på alle måder en nødvendig og yderst seværdig film.

Vinterbrødre7/12
The Square23/11

Hvem blev oprindeligt tilbudt rollen som Clarice Starling i Ondskabens Øjne?