Anmeldt af:Mia Brygger

Juliette BinocheMarie
Dane CookMitch Burns
Alison PillJane Burns
Brittany RobertsonCara Burns
Marlene LawstonLilly Burns

Dan, kærligheden og hele familien

Peter Hedges har begået sin anden film; som instruktør vel at mærke. Som manuskriptforfatter er filmen hans femte forsøg i en række af dramaer med familien og alle de dertil hørende kvaler i centrum (fx. Hva' så Gilbert Grape?, Pieces of April). Min brors kæreste er ingen undtagelse, men hvor Hedges’ tidligere arbejde har vægtet en kynisk tone med en hovedperson, der ofte er følelsesmæssigt distanceret fra sin omverden, er filmen her et ukueligt optimistisk og velkomment modstykke til hans sædvanlige lurende misantropi.

Superfar
En meget nedtonet Steve Carell ses i hovedrollen som brevkasseskribenten, Dan, der er alene med sine tre teenagedøtre efter hans kones død fire år tidligere. Han har mistet troen på kærligheden og koncentrerer sig derfor fuldt ud om at opdrage sine døtre og leve livet alene. Hans plan går dog snart i vasken, da han møder Marie (Juliette Binoche i sit vanlige charmerende og uimodståelige hjørne). Sød musik opstår mellem de to, og på trods af, at døtrene 'hader' ham (han er lidt for god til at passe på dem), og at han tilmed er på besøg hos sin lidt for omfangsrige og lidt for kværulantiske familie, begynder den mutte familiefar snart at smile. Smilet stivner dog, da hans bror, Mitch (Dane Cook), introducerer familien for sin nye kæreste. Som titlen indikerer, er det selvfølgelig Marie.

Det sorte får har følelser
På mange måder ligner Min brors kæreste en typisk Hedges-film om det sorte får i familien, der altid må finde sig i at blive taget for givet, overset og slet og ret misforstået. Dan er også et åbenlyst offer for familiens drillerier, idet han er et noget sølle væsen, men her adskiller filmen sig fra Hedges’ tidligere. Humoren er stadig pudsig og lettere bidsk, men en medmenneskelig sympati og varme har sneget sig med ind denne gang. Man lider med Dan i stedet for blot at le ad ham, når han kæmper sig igennem utallige pinlige situationer i familiens skød, samtidig med at de alle omfavner Marie som broderens perfekte, nye kæreste. Ikke et nemt job for den følelseshæmmede Dan, og Carell gør et formidabelt stykke arbejde i at bevare den hårfine balance mellem komedie og tragedie, der er Dan Burns.

Familiebyrden
Det eneste, der trækker filmens ægthed en smule ned, er det overdrevne – og derved utroværdige – sammenhold, der tilsyneladende regerer i familien. Dianne Wiest og John Mahoney er ganske upåklagelige i rollerne som de herlige familieoverhoveder, og Dans brødre og søstre og alle deres børn (det føles som er de overalt) er hver for sig ganske søde og harmløse. Problemet ligger i kvantiteten, ikke kvaliteten. De er alle lidt for søde og lidt for velfungerende og det nærmer sig kvalmende højder, når de alle samles til en omgang fodbold i baghaven, dyrker morgengymnastik (ja, helt alvorligt, morgengymnastik!) eller laver deres eget talentshow/teater i dagligstuen. Mindre familiefnidder, mere følelsesmæssig alvor, så havde Hedges haft en solid romantisk komedie – snarere end en udmærket familiekomedie med en kærlighedshistorie ved siden af.