Vanessa Anne HudgensGabriella Montez
Ashley TisdaleSharpay Evans
Lucas GrabeelRyan Evans
Corbin BleuChad Danforth
Monique ColemanTaylor McKessie

Den allersidste dans?

47-26. Det ser ikke godt ud for East High Wildcats. "Husk på, dette er jeres sidste sæson i Wildcats-uniformen", minder træneren dem om i pausen. "Jeres sidste 16 minutter". Men en basketballkamp er en uransagelig størrelse. Michael Jordan vandt i sin storhedstid for The Chicago Bulls en kamp i løbet af de sidste 20 sekunder. Troy Bolton er dog ingen Michael Jordan, men når han ikke kan stjæle bolden og score seks point på 13 sekunder, kan han i det mindste synge. Så mens det ser mørkest ud, bryder han ud i sang, og holdet og hele salen synger selvfølgelig med. Wildcats vinder kampen. Det var aldrig gået for The Bulls, men i Disney-universet kan alt lade sig gøre. En hel skole kan farvekoordinere deres tøj, undgå mobning og blive undervist af lærere, der kender dem bedre end de selv gør. Velkommen til High School: Musical-versionen!

At vælge er at vokse
Troy, Gabriella, Chad, Taylor og Evans-tvillingerne Sharpay og Ryan er nu kommet i den ældste klasse, og det er altså sidste gang, vi får dem at se i High School. Tæppet går bogstaveligt talt ned for dem i slutscenen, men inden da får vi selvfølgelig lov at opleve dem sætte endnu en musical op. Denne gang skal den handle om dem selv, siger deres altid über-teatralske lærer, Miss Darbus, for det er langt sværere at være sig selv end at spille en rolle. Det er rigtig nok ikke nemt at være senior. Gabrielle er blevet optaget på det prestigefyldte Stanford University – meget langt fra Troy, som sammen med Chad satser på at skulle på det lokale college Albuquerque University. Der er bare lige den hage, at Miss Darbus har indstillet ham til et stipendium hos Juilliard, som jo er landets førende akademi for udøvende kunstnere. Troy er også blevet glad for at optræde, men hans far gik på UA, så måske skal han holde sig til det? Det er svært at blive voksen, der er mange valg der skal træffes, og kompromiser som skal indgås.

Så skal der skriges
High School Musical er også blevet nærmest voksen. Hvor 1’eren mest lignede en tarvelig udgave af Grease, og 2’eren disharmonerede med Sharpay i bedste psycho-Barbie stil, er 3’eren derimod flydende og effektiv. Holdet bag filmserien har tydeligvis fundet takten og har modnet sig på flotteste vis. Der har været et større budget at råde over, og det har instruktør Kenny Ortega sammen med sine med-koreografer udnyttet på fornemmeste vis. De mange sange er – om end uden melodisk variation – overraskende lækkert udført. Da handlingen kredser om gruppen, der spiller sig selv, flettes metalaget herligt ind i særdeles alsidige opsætninger af numrene. Fra Troy og Gabriellas romantiske dansen på taget i nummeret "Can I Have This Dance" til Chad & Troys barndomserindrende 'rock-stompen' "The Boys Are Back" på skrotpladsen. Scenerne er varierede, og skulle man nogensinde have været i tvivl om, at Zac Efron har talent, bliver den skepsis gjort til skamme i hans solo nummer "Scream". Det skal nok blive spændende at følge hans karriere efter hans eksamen med High School-filmene.

Fabulous
Nu hører denne anmelder ikke naturligt til HSMs målgruppe og var bestemt ingen fan af hverken den første og kønsløse High School Musical eller den kedelige opfølger High School Musical 2. Jeg havde tilmed frygtet, at den nye klassekammerat i Disney-klassen Camp Rock ville være en kedelig afspejling af trenden med dydighed frem for alt, men High School Musical 3 er på alle måder en karakterfast og selvstændig musical, der ligefrem kan måle sig med de 'voksne' musicals. Om end der stadig er lidt vej til både Chicago og Moulin Rouge, er HSM en glimrende ungdomsfilm med de rigtige budskaber og en børnevenlig tone. Og der bliver gudskelov også kysset i filmen. Vi befinder os trods alt blandt hormonelle ynglinge. Fans af filmserien vil derfor blive fuldt tilfredsstillet, mens eventuelle ufrivillige turister i HSM-forlystelsen intet har at frygte. Dette er 110 farverige, kække, energiske og svært poppede minutter. Man er et skarn, hvis ikke man undervejs får et smil på læben og kan mærke rytme i kroppen mindst én gang.

Filmen kan ses over hele landet i original-versionen og i udvalgte byer med danske stemmer.