Anmeldelsesdato:10-03-2008
Toni ColletteNina
Vanessa RedgraveAnn Grant Lord
Patrick WilsonHarris Arden
Hugh DancyBuddy Wittenborn
Natasha RichardsonConstance Lord

Stort ståhej for meget lidt

Badet i gyldent lys, klædt i et hvidt lagen og med et fjernt blik i øjnene, genoplever den aldrende Ann Grant (Vanessa Redgrave) dén weekend – og ikke mindst dén aften – for mange år siden. En aften, hvor hun mistede en ven, den store kærlighed, og sig selv. Eller gjorde hun? Evening er baseret på Susan Minots roman af samme navn, og omformet til filmmanuskript af Michael Cunningham, forfatteren af romanen bag The Hours. En forbindelse der hurtig bliver tydelig. Ligesom The Hours handler Evening om kvinder, der tvinges til at tage deres liv op til overvejelse, og ligesom filmen fra 2002, indeholder også denne 2007-film det ene spring i tid efter det andet. Frem og tilbage. Nutiden spejlet i fortiden spejlet i nutiden og så fremdeles.

Et skitseret persongalleri
I den nutidige del følger vi Ann Grants sidste dage set i lyset af hendes to døtres liv; den kærlige familiemor Connie (Natasha Richardson) med villa, vovhund og Volvo, og den mere rodløse Nina (Toni Collette), der har svært ved at binde sig til et job – og da slet ikke til kæresten Luc. En potentielt interessant spejling på tværs af tid og generationer, men, idet vi hverken lærer nok om Connie eller Nina, desværre heller aldrig mere end dét. Potentielt interessant. Deres situation, dilemmaer og endegyldige valg og fravalg bliver aldrig nærværende, idet de aldrig selv bliver personer af kød og blod, men blot skitser. Hvorfor har Nina svært ved at binde sig? Og hvordan – hvis overhovedet – relaterer det sig til hendes mor?

Optrin og fejltrin
Mere vellykket, uden dog at være virkelig bevægende, er det fortløbende flashback til weekenden et halvt århundrede tidligere. Kun én weekend, men alligevel – lærer vi – det mest afgørende øjeblik i Anns liv. I en villa langt væk fra hendes New York-bopæl, til sin veninde Lilas bryllup, oplever den unge Ann (Claire Danes) både at få og miste venskab og kærlighed, at give slip og tage fat. Hun møder og forelsker sig i den charmerende, unge læge Harris (Patrick Wilson), ser college-vennen Buddy, Lilas bror, glide længere og længere ud i druk og melankoli, og får via både store optrin og små samtaler et indblik i livets sande natur. Hun lærer værdien af opofrelse, familie, venskab, og endelig at de rosenrøde romantiske drømme er gode til et øjebliks flugt, men at den virkelige romantik findes i hverdagen – i at få det bedste ud af enhver situation.

Stort, smukt – og ikke så lidt søvndyssende
At leve mens du gør det og elske mens du tør det. Piet Hein-flosklen er velvalgt her, for den er præcis lige så dyb som Evening. Alene titlen. Det er aften i Anns liv. De sidste minutter i et langt liv, tid til at kigge tilbage, overveje og reflektere, før lyset endelig slukkes. Det er tæt på at være dybt godnat. Simpel smerte-rimer-på-hjerte-lommefilosofi bundet op på en unødvendig langtrukken flashback-struktur. Det er som et pænt, men ordinært, landskabsmaleri sat i en overdådig guldramme og hængt op på Louvre ved siden af Mona Lisa. Stort, smukt og lige så opkvikkende som et sedativ.

Ekstramaterialet er ikke vurderet, da distributøren ikke har stillet kopi af udgivelsen til rådighed.