Anmeldelsesdato:14-05-2008
Brad DourifSheriff Lee Brackett
Tyler ManeMichael Myers
Sheri MoonDeborah Myers
William ForsytheRonnie White
Richard LynchPrincipal Chambers

Fornemmelse for mordets melodi

Den indledende scene til John Carpenters Halloween står stadig printet på min nethinde. En klassisk morbid dance macabre, der opfindsomt leger med seerens forventninger og synsvinkel i én lang forfølgelse fra morderens synsvinkel – i øvrigt inspireret af Powells Peeping Tom og selv inspirerende genreklassikere som Argentos Opera. Det er én af de scener, der igen og igen kan peges på, når u- og udenforstående kættere forsøger at negligere horrorfilmenes kvaliteter. Og en scene der er umulig at efterligne.

Allehelgensaftens for- og efterspil
Det har Rob Zombie – musiker og de senere år også filminstruktør – heldigvis forstået. Frem for at starte med den simple, synthesizer da-da-da-da-da-daaaaa-kendingsmelodi, sparkes Halloween anno 2007 i gang med hård rock. Frem for at holde morderens identitet skjult, bliver unge Michael Myers 10-årige følelseskolde ansigt vist allerede tidligt.
Men først og fremmest forskyder Zombie balancen. Hvor Carpenters Halloween begrænsede handlingen med Myers som 10-årig til dén ene scene på fire-fem minutter, udpensler Zombie den unge knægts mord af familiemedlemmer – og de efterfølgende scener på sindssygehospitalet – således at efterspillet 15 år senere i dette remake reelt set bliver et efterspil. Og ikke selve filmen. Det betyder at Zombies Halloween er en allehelgensaften i to dele: Én times helt nye scener med bestialske mord med gaffatape, baseballbats og afbrækkede grene (den unge Myers), én times forfølgelse af den unge Laurie og hendes venner (den ældre Myers).

Imponerende genreforståelse og -fornemmelse
Ligesom i Zombies to tidligere film, det psykedeliske syretrip House of 1000 Corpses og den lidt mere afdæmpede, lidt mere samfundsreflekterende The Devil's Rejects, viser den 42-årige amerikanske instruktør både en særlig psykologisk forståelse for psykopater og en imponerende fornemmelse for mordets makabre fascination. Altså det oplagte instruktørvalg til en gendigtning af fortællingen om Michael Myers. Det største problem er egentligt, når forståelsen bliver til fascination, og kameraet begynder skizofrent at skifte mellem at tilbede og tage afstand til Myers. Ét øjeblik holdes Myers’ kolde øjne i billedet i fire-fem-seks sekunder, hvorved han udstilles som det monster han er, det næste synes et close-up af hans øjne gemt bag mordermasken at foreslå, at der er et menneske bag.
De fleste stilvalg er dog lige i øjet – og flere tilmed modige. Fotograf Phil Parmet (der også filmede Zombies to tidligere film) trækker farver ud, tilføjer andre og er ikke bange for at opstille billedet skævt, mens Zombie udviser stor beherskelse ved i mordscenerne at vælge realisme over excess. Bevares, der er knivstikkeri, baseballbats til hovedet og masser af blod – nej, litervis af blod! – men frem for visuel udpensling, vælges i stedet ofte f.eks. overraskende eller ligefrem kuriøst kontrapunktisk lyd. Hvis mordet vitterligt har en melodi, mestrer Zombie både at spille den på klassisk og heavy rock-manér.

Den uudgrundelige grusomhed
Det i særdeleshed mest imponerende i den nye Halloween er dog, at Zombie formår at fastholde Myers’ uudgrundelige grusomhed selvom vi ser ham både langt tidligere og langt oftere. ”These eyes do not see what you and I see. Behind these eyes one finds only blackness,” som hans psykolog Dr. Sam Loomis (sædvanligt suveræne Malcolm McDowell) forklarer. En central pointe i Halloween, og én der udtrykkes i både dialog og mimik. Ikke mindst unge Daeg Faerch, der er perfekt i rollen som den unge Myers, ligesom i øvrigt flere af de øvrige skuespillere er det. Hvis blot b-films-koryfæer som Udo Kier og Sid Haig havde fået lige så meget plads, som horrorreferencerne i øvrigt får det. Er Tarantino mesteren af b-films pastiche, må Zombie siges at være godt på vej til at blive en ægte b-films instruktør. Og det er bestemt et kompliment.

Kommentarspor, der uddyber tankerne bag denne niende omgang i selskab med Michael Myers. Det havde været sjovt med et tilbageblik på hele filmserien.

Indl�g: