Anmeldelsesdato:07-07-2008
Catherine Deneuvestemme Marjanes mor
Danielle Darrieuxstemme Marjanes bedstemor
Simon Abkarianstemme Marjanes far
Gabrielle Lopesstemme Marjane som barn
François Jerosmestemme Anouche

Når det sort-hvide bliver farverigt

Som barn tilbeder hun Bruce Lee, og karrieredrømmen er at blive profet. Som ung demonstrerer hun mod præstestyret og lytter i smug til Iron Maiden og Michael Jackson, mens hun betræder Teherans overvågede gader i Nike-sko. Nej, Marjane Satrapis opvækst er ikke just prototypisk for en iransk pige. Eller er den? Hvad ved vi friværdifikserede danskere egentlig om at vokse op i et strengt præstestyre som vidne til revolutioner, krige og restriktioner så stramme, at selv Mogens Camre ville kalde dem inhumane? Ikke særligt meget ud fra Persepolis at dømme – en ny fransk animationsfilm, som både narrativt og æstetisk giver et særdeles anderledes og øjenåbnende indblik i, hvor ens vi mennesker er på mange måder. På tværs af kulturer, religioner og regioner.

Bare en tegneseriefilm?
Filmen er en filmatisering af Satrapis berømmede grafiske memoirer af samme navn og kommer frisk fra Cannes med Juryens Specialpris i bagagen. Der går ikke mange minutter, før den værste ’er det ikke bare en filmet tegneserie?’-skepsis lægger sig, for ligesom det var tilfældet med Frank Miller-filmatiseringerne Sin City og 300, finder filmudgaven af Persepolis hurtigt sit eget uhyre levende udtryk. Vi følger den sande fortælling om en selvstændig og spidsfindig piges dannelsesrejse – fra hendes opvækst i 70ernes og 80ernes tumultariske Iran, springet til en rodløs bohemetilværelse som teenager i Vesten og afslutningsvis et sidste ophold i hjemlandet, inden en endelig udrejse til Frankrig. En på én gang varm og dyster beretning om at finde sig selv i en kærlig familie og en koldblodig verden.

Det politiske i det personlige
Marjane Satrapi har sammen med Vincent Paronnaud selv skrevet og instrueret Persepolis, og kunstnerisk såvel som emotionelt har parret begået et bemærkelsesværdigt værk, der ikke kun giver en unik indsigt i Irans ofte oversete historie. Æstetisk er den også en smukt animeret oplevelse med ikke så lidt universel appel igennem den abstrakte og karikerede animation. Uanset om man er fra Billund eller Bagdad vil man føle, at Marjane-figuren er en af os i stedet for en fremmed. Hun eksisterer i et fiktivt tegnet univers, der er ens for os alle, i stedet for i et eksotisk land, vi kun kender igennem en ensidig nyhedsdækning, og her er en pige af kød og blod – i 2D og sort-hvid godt nok, men alligevel. Således konfronteres de politiske undertoner med den personlige beretning, og fortællingen griber om hjertet på mere end ét plan.

Ekspressionistiske eksperimenter
Som Satrapi selv har udtalt, er filmen tydeligvis visuelt inspireret af den italienske neorealisme og – især – den tyske ekspressionisme fra 20erne. Kombineret med en klippestil domineret af jump cuts og et tempo i bedste Scorsese-stil giver dette en i forvejen fængslende fortælling et friskt og konstant interessant æstetisk præg. Eksemplificeret i en forrygende syret scene, hvor Marjane leverer en uimodståelig udgave af Rocky-klassikeren ”Eye of the Tiger”. Også i sin helhed både pirrer og prikker Persepolis til vores sanser, og efterlader os hulkende af grin, rørt til tårer og med ikke så lidt taknemmelighed over vores egen småborgelige tilværelse i livrem-og-seler-Danmark.

En glimrende bag kameraet-featurette, der giver et indblik i arbejdet med den populære animationsfilm.

Indl�g: