CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Trolösa

Produktionsland:
Sverige

Produktionsår:
2000

Manuskript:
Ingmar Bergman

Producere:
Kaj Larsen

Fotograf:
Jörgen Persson

Klipper:
Sylvia Ingemarsson

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(14 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
26-02-04:
Winslet i Ullmans Ibsen-filmatisering
28-01-04:
Ondskaben Oscarnomineret og forgyldt med Guldbagger
01-12-03:
Ny Bergman-film på TV i aften
15-09-03:
Ny Bergman-film får TV-premiere
13-08-03:
CIFF klar til åbning
23-07-03:
Blanchett i Ullmann-film
20-05-03:
Bergmans film klar til Venedig-festivalen
07-06-02:
Bergman rører på sig
08-05-02:
Liv Ullmann i norsk filmstøtte-thriller
29-10-01:
Bergman vender tilbage
 
Anmeldelser:
24-11-06:
Fanny og Alexander
06-01-04:
Fanny og Alexander
 
Artikler:
01-10-03:
Premiereinterview: Christoffer Boe
 


Troløs

Anmeldt af:Jesper Vestergaard
Genre:Drama
Varighed:150 minutter
Instruktør:Liv Ullmann
 
Premieredato:12-01-2001
Medvirkende:Som:
Lena EndreMarianne
Erland JosephsonBergman
Krister HenrikssonDavid
Thomas HanzonMarkus
Michelle GylemoIsabelle

Da Bergman var ung
 
Den norskfødte instruktør, Liv Ullmann, fik sit gennembrud som skuespiller i Bergmans film Persona fra 1966 og har siden været kendt som en af hans stjerner. Hun har desuden et barn med den aldrende svenske instruktør. Personlige intriger og fatale hemmeligheder er der nok af i det klassiske skandinaviske filmmiljø. Det er der også i Troløs, som ifølge overleveringen er et manuskript med udgangspunkt i en svær periode i Bergmans eget liv, som han først kunne skrive, da han fik hjælp af en ung skuespillerinde, som kunne levendegøre situationerne for ham.


Et trekantsdrama
Historien om Bergman og den unge skuespillerinde løber som baggrund, mens filmens egentlige handling udspiller sig. Mens han tænker tilbage og hun illustrerer, oplever vi et trekantsdrama med kvinden Marianne, hendes mand, dirigenten Markus, og deres fælles ven og hendes elsker, instruktøren David.
I starten er det legen og flirten, der bringer Marianne og David sammen. Men som tiden går, bliver alvoren en medspiller i Mariannes dobbeltliv. Det udvikler sig til troløshed og mere troløshed i en nærmest naturligt determineret årsagskæde, hvor ingen til sidst kan styre hverken deres følelser eller deres vilje. Det fyger med intellektuelle betragtninger, men ingen løsninger.

En stærk historie
Filmen kunne snildt have sluttet flere gange i løbet af sine 150 minutter, og det ville have været fint nok. Filmens længde kan dog accepteres, idet den løbende overrasker med at gå i lag med endnu et kapitel af den historie, som vi har hørt så tit, og idet den betager ved sin evne til at skrælle helt ind til benet og bringe indsigt og overskud hver gang. Og når man ser hele historien i slutningens lys oplever man den lidt langsommelige og meget grundige fortællings styrke og overblik endnu stærkere.


Enestående præstationer
En anden ting, der gør, at man ikke sådan lige trættes af filmen, er, at stemningen er utrolig velskabt. Jörgen Persson, der nu er husfotograf for Bille August, indfanger både den uskyldige flirt og den fatale alvor med præcis distance og overblik. Skuespillet byder også på enestående præstationer og sammenspil. Lena Endre spiller indlevende og gribende kvinden i midten med alle de opture og nedture det indebærer. Derudover er Thomas Hanzon absolut værd at nævne for sin rolle som David. Han spiller med stor kraft og bredt talent og genvinder al den betagelse, han mistede, sidst man kunne se ham, da han spillede hård banan i kriminalfilmen Hassel. Han kan i øvrigt stadig ses i Susanne Biers Hånden på hjertet.

Tilbageskuende
Som titlen byder lægges der vægt på troløsheden, og i mindre grad på kærligheden, selvom den er selve udgangspunktet. Man kan sikkert trættes af den bitterhed, der udgør en god del af filmens grundtone. Med sit fokus på troløsheden, bedraget og forurettelsen over andre menneskers valg, kan filmen måske give en form for eksistentiel lindring eller trøst, men i betragtning af kærlighedens vilkår i vore tider med fokus på den enkeltes frihed, og hvor færre og færre lover hinanden troskab til døden, og halvdelen af dem aflyser det igen, synes historien at være umådelig tilbageskuende og ude af trit med tiden.

Under alle omstændigheder er der noget at tænke over. Og som filmen er kommet i stand med et godt manuskript, virkeligt gode skuespilpræstationer og en utrolig fornemmelse for at skabe den rette stemning i omgivelserne såvel som i historien, er der basis for en udmærket oplevelse.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (1 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Møffe
19-4-2003 22:19
Den skulle jo nok have haft en stjerne mere.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9
LEGO Ninjago filmen21/9
I min datters navn21/9
Paris må vente21/9
Borg14/9
God's Own Country14/9
En fremmed flytter ind14/9
American Assassin14/9
Flere bio-anmeldelser
 
Guardians of the Galaxy Vol. 211/9
Fast & Furious 88/9
Smølferne: Den hemmelige landsby28/8
The Salesman25/8
Loving21/8
Elle18/8
Life15/8
Skønheden og udyret14/8
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem spiller Brendan Frasers forældre i Blast From the Past?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google