Anmeldelsesdato:13-10-2008
Mads MikkelsenCitronen
Stine StengadeKetty
Peter MygindWinther
Christian BerkelHoffmann
Hanns ZischlerGilbert

De illegale

"Kan du huske den 9. april? Pludselig var de overalt. Tyske nazister. Danske nazister. De kom frem fra mørket..." Nej, historien er ikke sort og hvid, og det er Ole Christian Madsens længe ventede film om to danske modstandsfolk under anden verdenskrig heller ikke. Den er en historisk kulegravning. En punktering og genoprejsning af den nationale selvforståelse. Og så er det desuden en bragende spændende film, der er alle sine 45 millioner kroner værd. Mindst.

Sandrew Metronome - Britta Krehl
Hvordan fortælles en virkelig historie, som mange mennesker af kød og hjerteblod føler, de har patent på at fortælle? Hvordan gør man op med en national myte uden at nedgøre sandt mod? Kan man lave en periodefilm med store vingeslag uden de nemmeste glorificerende moraler? Ole Christian Madsen kan. Og med Flammen & Citronen viser han hvordan.
Den kun 23-årige Bent Faurschou-Hviid og Jørgen Haagen Schmith (33), kendt under navnene Flammen (Thure Lindhart) og Citronen (Mads Mikkelsen), var to af tidens største legender. De arbejdede for modstandsgruppen Holger Danske, hvor de udførte den mest krævende af alle opgaver. De likviderede de allieredes fjender. Ansigt til ansigt.

Vi befinder os i København i 1944 hen imod krigens afslutning. Ordrerne til attentaterne udstedes af gruppens leder Aksel Winter (Peter Mygind) i tæt samarbejde med englænderne. Og makkerparret parerer effektivt ordre. Indtil Flammen en dag møder den dragende Ketty (den danske 'femme fatale' Stine Stengade), der bringer nuancer ind i den unge mands kompromisløse verdensbillede. Måske er det ikke kun nazister, han slår ihjel? Måske er det også mennesker? Hvem afgør det? Og hvem kan han stole på? Intet er så slemt for en soldat som tvivl. Men den kommer snigende, når paraderne er sænket. Og med den kommer problemer.

Sandrew Metronome - Erik Aavatsmark
Det er et beundringsværdigt og modigt projekt, Ole Christian Madsen og medmanuskriptforfatter Lars Andersen har lagt for dagen. Bagved ligger 9 års tænketid, en omfattende research og samtaler med implicerede og øjenvidner – plus en beundringsværdig evne til at sætte det hele på en dramatisk spids. Sådan er Flammen & Citronen er blevet til mere end en beretning om heltemod. Det er en beretning om en tid, hvor det netop var særligt svært at skelne helt fra skurk. Hvor en beslutning betød liv og død og en samvittighed at leve med for livstid. At man kan lave lødige film om så store begreber viste den tyske film De andres liv sidste år. Og nu gør Flammen & Citronen det igen. Den virkelige historie om den danske modstandsbevægelse er ikke et heltekvad om en samlet nations oprejsning mod en overmagt. Det er et broget drama om få folks beundringsværdige tro, der trods megen god vilje ikke altid kan leve op til sin intention. For heller ikke under krig er virkeligheden uden gråzoner. Modstandsfolkene kaldte sig selv 'de illegale'. De kæmpede mod uretfærdighed – 'illegalt'. Det er denne gråzone, filmen belyser. Og det på tide, vi får et dansk stykke kulturhistorie, der er modig nok til at forholde sig til kompleksiteten.

Ole Christian Madsen har tidligere lavet så fine ting som En kærlighedshistorie, afsnit af Rejseholdet og filmatiseringen af Nordkraft. Udover således at være en begavet ildsjæl, der ikke sådan kan sættes i kunstnerisk bås, er han også en ualmindelig dygtig filmhåndværker. Det ses også i Flammen & Citronen, hvor dialogen klinger og billederne stråler af lækker film. Og hvor Mads Mikkelsen og ikke mindst Thure Lindhart er fremragende. Det er med andre ord dansk film i verdensklasse!

(- af LB)

Instruktør Ole Christian Madsen agerer historiefortæller af den bedste slags på kommentarsporet på disk 1. Han ved tydeligvis en masse om det historiske bagland og formår at gøre det interessant og vedkommende. Det kan varmt anbefales, at man bruger tid på det. Også disk 1's andet indslag "VFX - Visual Effects: Om at skabe København 1944" er spændende otte minutter.

På disk 2 finder man fem slettede scener og en håndfuld forskellige featuretter. Især de tre lange produktionsdagbøger fra henholdsvis Prag, Berlin og København kommer godt ind på arbejdet med selve filmen. De andre menupunkter handler mest om historien bag filmen. Ole Christian Madsen og medforfatter Lars K. Andersen er fortællere i de tre solide featuretter, "De mange sandheder - Bag om researchen på Flammen & Citronen", "Bent og Jørgen - Virkelighedens Flamme & Citron" og "Hoffmann om Hoffmann", hvor vi selvfølgelig også hører fra andre af dramaets involverede, som familie og venner til figurerne fra filmen.

At komme igennem al ekstramaterialet tager over tre timer. Tre tunge, men også spændende timer!