CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
The Soloist

Produktionsland:
USA, UK

Produktionsår:
2008

Manuskript:
Susannah Grant

Producere:
Gary Foster
Russ Krasnoff

Fotograf:
Seamus McGarvey

Klipper:
Paul Tothill

Komponist:
Dario Marianelli

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
UIP

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 3 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
27-11-14:
Dommeren
06-04-10:
Nådeløs hævn
31-10-07:
A Guide to Recognizing Your Saints
14-06-06:
Jarhead
29-05-06:
Kiss Kiss Bang Bang
15-06-05:
Ray
21-03-05:
Collateral
12-06-01:
Wonder Boys
 


Solisten

Anmeldt af:Mia Brygger
Genre:Drama
Varighed:116 minutter
Instruktør:Joe Wright
 
Premieredato:16-10-2009
Medvirkende:Som:
Robert Downey Jr.Steve Lopez
Jamie FoxxNathaniel Ayers
Catherine KeenerMary Weston
Tom HollanderGraham Claydon
Lisa Gay HamiltonJennifer Ayers
Stephen RootCurt

Menneskelig stilhed i musikkens tjeneste
 
Efter at have stået bag først Keira Knightley i empiresnit og en hel del kvindelig attitude og derefter mere Keira Knightley uden empiresnit, men med den samme bramfri indstilling til kvindens retmæssige plads i samfundets hierarki, er tiden nu inde for Joe Wright til at lære at begå sig uden den britiske skønhed. Fra Stolthed og fordom til forrige års storslåede Soning, er hr. Wright for tredje gang optaget af at fortrylle og henføre med sin stramme, men elegante visuelle stil. Solisten er baseret på Los Angeles Times- journalisten Steve Lopez’ møde og siden hen tætte venskab med den hjemløse og skizofrene Nathaniel Ayers, der trods mental sygdom og et barskt liv i bagagen, kan få himmelsk musik ud af en to-strenget violin, mens byens overdøvende larm må nøjes med pladsen som 2. violin. Imidlertid er det ikke helt alle gode gange tre for Wright; musikken flyder i takt med byens puls, men de to solister forbliver netop det; i stedet for den tiltænkte duo, der kunne have løftet Solisten langt op over dens slummiljø og den iboende menneskelige skrøbelighed.


Copyright:
UIP
Det tredje element
Steve Lopez er en mand, der har svært ved at dedikere sig til en sag; tydeligst udtrykt i hans forliste ægteskab med sin nuværende chef, Mary. Han har en klumme, hvori han fylder på af historier fra byens liv, og er tilsyneladende lettere upåvirket af sine medmennesker såvel som de valg, der har ført ham til sin aktuelle single-tilværelse. Da han i parken en eftermiddag hører en hjemløs file løs på en violin med manglende strenge, er det et oplagt valg til næste klumme. Men den hjemløse Nathaniel Ayers er ikke altid til at finde på denne planet og derfor ikke så let et bytte, som Lopez kunne have håbet på. Forholdets snarlige udvikling til et dybere venskab trods de åbenlyse forhindringer er forestående; vi ved det alle, bortset fra de to mænd der begge i deres henholdsvis psykiske og fysiske handikappede tilstand end ikke ser ud over egen næsetip. Musikken får hurtigt tildelt rollen som mægleren, der bygger den flygtige bro mellem to halve mennesker, men så hastigt som den kan opstå, akkurat lige så hastigt kan den forsvinde mellem betonblokkene og i slummen hvor elendigheden hersker.

Hjerteløst
Robert Downey Jr. er aldrig til at kimse af, og det er han bestemt heller ikke i rollen som den emotionelle enspænder, Lopez. Jamie Foxx overbeviser i lige så stor stil, men alligevel føles filmen ofte tømt for hjerte. Der er noget hult over Foxx’ tekniske dygtighed, der kan overbevise døve og blinde folk om et talent, men på forunderlig vis mangler den forbindelse til omverden og publikum, der vil kunne røre os over den stolte, men noget forpjuskede Nathaniel. Han spiller upåklageligt og præcis det samme kan siges om Downey, så hvor går filmen galt i byen? I den manglende kommunikation mellem de to mennesker; ikke blot i den verbale kommunikation, som er en del begrænset, men nok især i det følelsesmæssige aspekt af forholdet. Hele pointen med filmen er selvfølgelig deres mangler på dette område, men det er set før, at to forkvaklede sjæle kan finde forståelse og sympati hos hinanden uden brug af store ord eller overdreven gestikulation.


Copyright:
UIP
De to solister
Det sker ikke her. En effektfuld kommunikation udebliver og de to halve mennesker føles aldrig forbundet i en større sammenhæng, med mindre musikken blæser i ørerne og øjnene på os. Man kan fristes til at beskylde Downey og Foxx for at køre deres eget spil uden hensyn til modparten. Trods korte øjeblikke hvor musikken kommer til orde, og formår at tale for begge mænd, i en grad der virker overnaturligt, er musikkens magt ikke omfattende nok til at indhylle filmens svagheder. I realiteternes uflatterende lys må musikken engang stoppe og så nytter det intet at være stum omkring sine medmennesker.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Det tredje mord16/8
The Equalizer 216/8
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem spiller det unge par i The Notebook?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google